
Rekordmange ville kjøpe billetter hos Trondheim kino romjulen 2013. Det avdekket flere feil ved systemene for billettbestilling.
– Vi har planlagt oppdateringer av nettsidene, med Newman og Filmweb og kontrakten er underskrevet. Vi visste vi måtte bedre grensesnittet mot publikum på nett, men at vi skulle få et slikt trykk som i romjulen var ikke ventet, sier kinodirektør Arild Kalkvik til KINOMAGASINET.
– Vi har hatt enkelte dager med over 7.000 besøk, det er ytterst sjeldent. Til sammenlignig hadde vi 1.800 besøkende 1. juledag 2012 og hele 4.200 1. juledag 2013. Tidligere desemberrekord var 75.000 besøkende, men i år ble det 95.000, sier han videre.
Kinoen fikk svært mange klager på sitt billettsystem ila. desember. Mange forbrukere ytret seg via kinoens offisielle Facebook-side.
– De prøver å kjøpe billetter og får ikke kjøpe billetter. Det er klart det irriterer, medgir Kalkvik.
Han har valgt å legge seg flat og beklage det hele, både via Facebook og hos lokalpressen.
Det er tre hovedårsaker til billettproblemene til Trondheim kino.
– Vi skal fortsette med Newman. Utfordingen er forbindelsen mellom BBS/NETS, Newman og nettsidene våre. En kombinasjon av at nettsidene ikke er så brukervennlige som de skulle ha vært, en flaskehals hos BBS/NET med stor pågang i romjulen og at Newmans løsning for nettsalg via mobil og nett ikke så oppdatert, er årsakene. Newman har et nyere system som vi skal introdusere. Det er det som Oslo kino har i dag. Det hele koker ned til at vi aldri hatt det presset på systemet før, når rekordmange forsøkte å kjøpe billetter samtidig. I dette tilfellet viser det seg altså at forsinkelsene hos både Newman og BBS/NETS var store nok til at mange ikke fikk prosessert transaksjonene sine før tiden gikk ut. Vi har nå utvidet buffertiden før en «kastes» ut. Samtidig oppgraderer vi til responsive nettsider levert av Filmweb i løpet av første kvartal, som gjør kjøpsprosessen både på nettet og mobilen enklere og raskere.
Facebook
RSS