• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: Shazam! Fury of the Gods
    • Anmeldelse: The Dam
    • Anmeldelse: Ung pike på den irske landsbygda – The Quiet Girl
    • En trygg og blodig oppfølger: Scream VI
    • Anmeldelse: Saint Omer
  • KINOBRANSJEN
    • Filmdistributørene hedret Vega Scene 
    • Kinoklubben har nådd en stor milepæl
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
    • Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal
    • ODEON slo kinodagrekorden fra 2019
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 1•2022
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Et abonnement gir deg gratis digitalversjon og bladet tilsendt i Posten
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 6•2021
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

KINOBRANSJEN

Stor kinodag mens kinoene koker

Her fra Den store kinodagen i Fredrikstad et tidligere år. Foto: Fredrikstad Kino (Gjengitt med tillatelse.)
Stor kinodag mens kinoene koker
John Berge
5. november 2015

James Bond-feber på kino og flere storfilmer i sikte. I tillegg er det billettsystemendring for enkelte kinoer. Likevel blir det også Den store kinodagen (DSK) i 2015.

Tradisjonen har vært uavbrutt siden 1987, da Den store kinodagen ble arrangert for første gang som en landsdekkende kampanje. Men allerede i 1985 var det debut på arrangementet. Det skjedde i Haugesund.

Første helgen i november er tradisjonen, og slik blir det også i 2015, lørdag 7. november.

I år er 159 kinoer med – men da er hvert spillested hos Bygdekinoen regnet som en kino. Byer med flere kinohus er bare regnet som en kino hver. (Oslo, Bergen, Trondheim), opplyser arrangementskoordinator Film & Kino.

Over 21.000 personer følger Den store kinodagen på Facebook.

På kampanjesiden (via Filmweb) er det den etterhvert klassiske logoen med guttungen og den gule billetten som er i fokus.

Det blir repriser hos ulike kinoer både på The Hunger Games: Mockingjay – Part 1, Jul i Flåklypa og Ringenes Herre-maraton, samt førpremiere på gangstredramaet Black Mass med Johnny Depp, Snoopy og Charlie Brown: Knøttene-filmen og Julekongen – Full rustning. Det blir også premiere på den norske thrilleren Hevn.

SPECTRE-SPETAKELL

Men Bond-filmen SPECTRE blir ikke til halv pris, hos alle. Dette skyldes at rettighetshaver MGM ikke tilllater prisreduksjon.

– Dette temaet har vært mye diskutert i bransjen, medgir Arild Kalkvik som er kinosjef i Trondheim Kino, samt styreleder i Film & Kino, KinoNor og leder i Norske kinosjefers forbund.

– Vi hos kinoene vil helst ha en dag hvor du rendyrker konseptet halv pris. Men samtidig har det vært dialog om SPECTRE. Premieredatoen ble flyttet for å gi den mer tid. Enden på visen er at mange kinoer velger å selge billetter til full pris på den, mens andre også gir halv pris på den, mot å tape de pengene. Da må de velge å følge avtalen med distributøren. Hele DSK forutsetter at distributørene er med. Men MGM satte ned foten for å selge SPECTRE billigere. Vi har opplevd dette tidligere med andre filmer.

– Men forstår dere ikke distributørene? Det er jo litt dumt å «gi bort» halve omsetningen når en slik populær film likevel selger i bøtter og spann?

– Ja, ikke sant. Men vi er opptatt av at konseptet ikke må vaskes ut. Jeg ser problemstillingen. Ulike kinoer løser det på ulik måte. I Trondheim velger færre SPECTRE-visninger og halv pris.

– Er det foretatt beregninger om det lønner seg med en slik kampanje?

– Det er like mye et markedsstunt som å telle penger. For oss i Trondheim er det også positivt at alle ansatte blir engasjert i en slik dag og dermed er med på å sette preg på dagen. De kler seg ut og forbereder det hele. Det er lagbyggende.

RETT TIDSPUNKT?

– Nå kommer jo folk på kino i hopetall for å fortsatt se Bølgen og for å se SPECTRE. Hadde det ikke vært bedre å ha en kampanje på et tidspunkt hvor det ikke var så mye folk på kino likevel?

– Det har du nok rett i. I år er det mer krevende. Det skyldes primært James Bond-filmen. Vi pleier ikke å få en så stor film i denne perioden. Og dette vil varierer fra år til år. Det handler om å innarbeide et konsept. Da kan vi ikke ha det i mars ett år og oktober et annet, det blir forvirrende. Derfor har vi holdt fast på første lørdag i november. Selv bruker vi også dagen til å markedsføre filmer som kommer.

Avdelingsdirektør Jørgen Stensland i Film & Kino sier til KINOMAGASINET at det optimalt sett burde vært alle filmer til halv pris, da det er vanskelig å kommunisere unntak. Men det er bare en film det gjelder, poengterer han.

– Er det feil tidspunk å ha en slik kampanje i november?

– Det kan godt hende. Det har vært sånn i 25 år. Det har alltid vært den første lørdagen i november. Det har antageligvis vært så innarbeidet, at det ikke er blitt diskutert.

Den store kinodagen skjer i 2015 lørdag 7. november. Den store kinodagen skjer i 2015 lørdag 7. november.
Arild Kalkvik. Foto: John Berge, KINOMAGASINET.no ©
Relaterte sakerKino
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
KINOBRANSJEN
5. november 2015
John Berge https://facebook.com/john.berge

Redaktør og daglig leder i JB Forlag.

Relaterte sakerKino
  • Tolvte år med Den store skolekinodagen 26.01.2014
  • Ny besøksrekord for Den store kinodagen 04.11.2013

Siste saker fra KINOBRANSJEN

Filmdistributørene hedret Vega Scene 

admin16. mars 2023
Les mer

Kinoklubben har nådd en stor milepæl

John Berge13. februar 2023
Les mer

Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023

John Berge7. januar 2023
Les mer

Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal

John Berge2. desember 2022
Les mer

ODEON slo kinodagrekorden fra 2019

John Berge7. november 2022
Les mer

Filmweb har rundet 25 år. Her er historien om dette unike norske nettstedet.

John Berge5. november 2022
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Joakim Rekaa, Jon S. Olsen, Katrine Wang Svendsen, Magnus Meling, Matias Kjølstad, Terje Thomassen og Torunn Sola

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

KINOMAGASINET arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. KINOMAGASINET er medlem av Norsk Tidsskriftforening og Fagpressen.

KINOMAGASINET er medlem av
Fagpressen

Siste nyheter

  • Anmeldelse: Shazam! Fury of the Gods
    ANMELDELSE23. mars 2023
  • En John som aldri dør
    FILMOMTALE21. mars 2023
  • Lover halv pris på alle kinobilletter med ett unntak
    KINODRIFT21. mars 2023
  • Filmdistributørene hedret Vega Scene 
    KINOBRANSJEN16. mars 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama film Kinobransjen action Disney Magasinet Digitalt abonnement Marvel skrekk Fremhevet Netflix thriller Star Wars spenning superhelt komedie Skrekkfilm Festival dc animasjon eventyr

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • 20 år med elleve norske filmer som solgte over 500.000 kinobilletter
    STATISTIKK21. februar 2023
  • Anmeldelse: The Dam
    ANMELDELSE15. mars 2023
  • Anmeldelse: Ant-Man and the Wasp: Quantumania
    ANMELDELSE22. februar 2023
  • Kinosjefene hedret sine 2022-favoritter
    FILMPRIS16. mars 2023
  • Anmeldelse: Shazam! Fury of the Gods
    ANMELDELSE23. mars 2023
  • En John som aldri dør
    FILMOMTALE21. mars 2023
  • Lover halv pris på alle kinobilletter med ett unntak
    KINODRIFT21. mars 2023
  • Filmdistributørene hedret Vega Scene 
    KINOBRANSJEN16. mars 2023
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Fullspekket kinokonferanse 2015
Tidenes overskudd i Stavanger Sandnes