
James Bond-feber på kino og flere storfilmer i sikte. I tillegg er det billettsystemendring for enkelte kinoer. Likevel blir det også Den store kinodagen (DSK) i 2015.
Tradisjonen har vært uavbrutt siden 1987, da Den store kinodagen ble arrangert for første gang som en landsdekkende kampanje. Men allerede i 1985 var det debut på arrangementet. Det skjedde i Haugesund.
Første helgen i november er tradisjonen, og slik blir det også i 2015, lørdag 7. november.
I år er 159 kinoer med – men da er hvert spillested hos Bygdekinoen regnet som en kino. Byer med flere kinohus er bare regnet som en kino hver. (Oslo, Bergen, Trondheim), opplyser arrangementskoordinator Film & Kino.
Over 21.000 personer følger Den store kinodagen på Facebook.
På kampanjesiden (via Filmweb) er det den etterhvert klassiske logoen med guttungen og den gule billetten som er i fokus.
Det blir repriser hos ulike kinoer både på The Hunger Games: Mockingjay – Part 1, Jul i Flåklypa og Ringenes Herre-maraton, samt førpremiere på gangstredramaet Black Mass med Johnny Depp, Snoopy og Charlie Brown: Knøttene-filmen og Julekongen – Full rustning. Det blir også premiere på den norske thrilleren Hevn.
SPECTRE-SPETAKELL
Men Bond-filmen SPECTRE blir ikke til halv pris, hos alle. Dette skyldes at rettighetshaver MGM ikke tilllater prisreduksjon.
– Dette temaet har vært mye diskutert i bransjen, medgir Arild Kalkvik som er kinosjef i Trondheim Kino, samt styreleder i Film & Kino, KinoNor og leder i Norske kinosjefers forbund.
– Vi hos kinoene vil helst ha en dag hvor du rendyrker konseptet halv pris. Men samtidig har det vært dialog om SPECTRE. Premieredatoen ble flyttet for å gi den mer tid. Enden på visen er at mange kinoer velger å selge billetter til full pris på den, mens andre også gir halv pris på den, mot å tape de pengene. Da må de velge å følge avtalen med distributøren. Hele DSK forutsetter at distributørene er med. Men MGM satte ned foten for å selge SPECTRE billigere. Vi har opplevd dette tidligere med andre filmer.
– Men forstår dere ikke distributørene? Det er jo litt dumt å «gi bort» halve omsetningen når en slik populær film likevel selger i bøtter og spann?
– Ja, ikke sant. Men vi er opptatt av at konseptet ikke må vaskes ut. Jeg ser problemstillingen. Ulike kinoer løser det på ulik måte. I Trondheim velger færre SPECTRE-visninger og halv pris.
– Er det foretatt beregninger om det lønner seg med en slik kampanje?
– Det er like mye et markedsstunt som å telle penger. For oss i Trondheim er det også positivt at alle ansatte blir engasjert i en slik dag og dermed er med på å sette preg på dagen. De kler seg ut og forbereder det hele. Det er lagbyggende.
RETT TIDSPUNKT?
– Nå kommer jo folk på kino i hopetall for å fortsatt se Bølgen og for å se SPECTRE. Hadde det ikke vært bedre å ha en kampanje på et tidspunkt hvor det ikke var så mye folk på kino likevel?
– Det har du nok rett i. I år er det mer krevende. Det skyldes primært James Bond-filmen. Vi pleier ikke å få en så stor film i denne perioden. Og dette vil varierer fra år til år. Det handler om å innarbeide et konsept. Da kan vi ikke ha det i mars ett år og oktober et annet, det blir forvirrende. Derfor har vi holdt fast på første lørdag i november. Selv bruker vi også dagen til å markedsføre filmer som kommer.
Avdelingsdirektør Jørgen Stensland i Film & Kino sier til KINOMAGASINET at det optimalt sett burde vært alle filmer til halv pris, da det er vanskelig å kommunisere unntak. Men det er bare en film det gjelder, poengterer han.
– Er det feil tidspunk å ha en slik kampanje i november?
– Det kan godt hende. Det har vært sånn i 25 år. Det har alltid vært den første lørdagen i november. Det har antageligvis vært så innarbeidet, at det ikke er blitt diskutert.


Facebook
RSS