• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: Munch
    • Sært, spesielt og superbra: The Banshees of Inisherin
    • Anmeldelse: Babylon
    • Anmeldelse: La elva leve
    • Anmeldelse: M3GAN
  • KINOBRANSJEN
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
    • Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal
    • ODEON slo kinodagrekorden fra 2019
    • Filmweb har rundet 25 år. Her er historien om dette unike norske nettstedet.
    • Er over kneika, men fortsatt utfordrende
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 1•2022
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Et abonnement gir deg gratis digitalversjon og bladet tilsendt i Posten
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 6•2021
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

FILMLANSERING

Stor jente lanserer liten indie-film

ERFARNE DEBUTANTER: Last Film Distribution er i gang med Dryads – Girls Don’t Cry. Produsent Terez Hollo-Klausen i Last Film Distribution er her sammen med tidligere kinosjef Petter Benestad. De har startet distribusjonsselskap sammen med regissør Sten Hellevig. Foto: Last Film Distribution. (Gjengitt med tillatelse).
Stor jente lanserer liten indie-film
John Berge
7. august 2015

Dryads – Girls Don’t Cry
Når bandet «The Dryads» flytter inn i nabohuset til Hilde, blir hverdagen hennes plutselig langt mer spennende enn før. Hilde begynner å spionere på bandet og frontfigur Henriette, hun tar bilder av dem og blir etter hvert venner med Henriette. Men hun lærer snart at det har sin pris å være kul …

Regissør Sten Hellevig har fått med seg et stjernelag av unge nordiske skuespillere. Sammen med Iben Akerlie (Victoria) som vokalist, danner Alba August (spilt i en rekke filmer og datter av skuespiller Pernilla August og regissør Bille Augusts datter) og Allan Hyde (kjent fra bl.a. True Blood) bandet The Dryads. Vi møter også Thea Sofie Loch Næss (Natt til 17.), Vilde Zeiner (Reisen til Julestjernen) og Anneli Aune (som spiller Hilde). Foreldrene til Hilde spilles av Morten Abel og Jannike Kruse.

I filmen opptrer også Slutface, Anders Nilsen, Sassybeat og Det Norske Jentekor.

Publikum vil i tillegg få høre SOAK, Death Team, Carola, Ketil Myhre fra Dråpe, Jack Taylor, Eskimo boy, Caroline Hitland, Maja Marum, Morten Abel og The Velvet Underground&Nico.

Dryads – Girls Don’t Cry har kinopremiere over hele landet 7. august.

Distribusjonsselskapet er nystartet: Last Film Distribution.

ANMELDELSE: Dryads – Girls Don't Cry er en velkomponert film med god musikk, fantastisk stemning og nydelig foto. Les KINOMAGASINETs anmeldelse. Filmen får terningkast fem!

I mylderet av filmpremierer 7. august 2015 finner vi høstens første norske spillefilm – Dryads – Girl’s Don’t Cry. Vi har slått av en prat med filmens produsent, Produsent Terez Hollo-Klausen i Last Film Distribution .

Filmprosjektet startet allerede i starten av 2013. Da var tiden inne for Terez Hollo-Klausen og regissør Sten Hellevig.

– Sten har en særegen måte å kombinere musikk og film både gjennom musikkvideo og reklamefilmer som jeg liker veldig godt. Vi er også begge veldig musikkinteresserte så det var gøy å lage en film med mye musikk, forteller hun til KINOMAGASINET.

– Regissøren hadde mange filmideer liggende, og hentet frem en gammel idé om bandet «Dryads». I Stens ungdomstid var Dryads et av de virkelig hotte britpop-bandene i Kristiansand, og de bodde i et myteomspunnet kråkeslott. Dette ble en fin ramme for filmen. Vårt band i filmen bor også i et kråkeslott, men der stopper også mange av likhetene. Sten samarbeid med den amerikanske manusforfatteren Randall Jahnson om manuset om å skrive historien om et band som spiller musikk i elektronisk retning og som utspiller seg i 2015.

– Hva er din bakgrunn fra filmbransjen?

– Jeg startet som frilanser i produksjon og jobbet på en rekke filmer, bl.a I am Dina, Salmer fra kjøkkenet og Reprise før jeg startet som produsent i 2005 med kortfilmen Bagasje (med Agnes Kittelsen og Bjarte Hjelmeland i rollene). Så fortsatte jeg som produsent i Cinenord før jeg flyttet til Stavanger. Jeg hadde syv spennende år i Cinenord sammen med veldig dyktige folk. Jeg fikk ansvar for Jørgen+Anne=Sant i Cinenord Kidstory og nøt både gode besøkstall og en rekke festivalutmerkelser med den. Min motor med den filmen var å ta barna på alvor, og det er også viktig for meg med Dryads – Girls Don’t Cry: vi ønsker å se ungdommene og gjennom Hilde 15 år skildre hennes møte med den voksne verden og musikk som identitetsmarkør.

– Fortell oss litt om lanseringen. Dere endret jo lanseringsdatoen fra vår til sensommer? Hvorfor bestemte dere dere for å endre lanseringsdatoen?

– Det var fordi filmen ble større og bredere og så ønsket vi å bruke mer tid og krefter på markedsføringen. Vi ønsket å lage mange teasere, trailere og ikke minst motion postere. Vi ville involvere testgrupper og dermed gikk tiden. Skolestart var da en naturlig neste dato, noe som også sammenfaller med uken etter Norway Cup som regissør Sten alltid har vært veldig opptatt av, siden det er 30.000 ungdommer der. Vi ønsker nemlig å begynne å markedsføre mot ungdommene og så kan musikkinteresserte i alle aldre følge etter.

– Som produsent er man jo involvert i så mange prosesser og nettopp all variasjonen liker jeg veldig godt. Hvis jeg måtte velge én del av produsentjobben så er det nok lanseringsarbeidet. Jeg har en mastergrad som også inkluderer markedsføring, og det var vel da gleden over å markedsføringsarbeid ble tent. Jeg koser jeg meg storveis når vi er i midt i lanseringen. Interessen for markedsføring av film er også hovedgrunn for meg til å starte eget distribusjonsselskap, Last Film Distribution. Sammen med Sten som er utdannet på Westerdal og lang erfaring fra reklamefilm, og Petter Benestad sin erfaring fra kino så har vi godt utgangspunkt i lanseringsarbeidet.

Terez Hollo-Klausen er overbevist om at lanseringstidspunktet er bra, siden den nå kommer på et tidspunkt der mange er fortsatt «ledige på dagtid» den første uken, og straks etter er forhåpentlig folk klare for kino-høst.

– Hva har dette gitt av fordeler og bakdeler?

– Den eneste bakdelen er at vi i utgangspunktet er utålmodige mennesker og ville ha den ut på kino. Akkurat nå ser vi mest fordeler, vi har jo vært så heldige at filmen blir offisiell åpningsfilm på ØyaKino på Ringen! Kinobesøket i sommer virker å være veldig bra så langt, med mye store filmer fra Hollywood. Vi har tenkt litt Hollywood selv med disse slowmotion plakatene, hvor vi lot oss innspirer av Insurgent som regissøren er fan av. Plakatene hang over Oslo under Norway Cup og forhåpentligvis være godt synlige på landets kinoer.

– Du har jobbet mye med sosiale medier, har vi merket oss!

– Ja, det er interessant at både sosiale medier og digitalt promoteringsarbeid krever mer tid enn jeg har erfart på tidligere lanseringsarbeid. Gode klipp fra filmen på sosiale medier er jo helt sentralt, ergo ferdig film før man kan detaljplanlegge kampanjen. Dryads – Girls Don’t Cry viste seg også å være en type film der det var enda viktigere med ferdig musikk- og lydside ettersom musikken er så stor del av fortellingen og helhetsinntrykket. Vi begynte å kjenne på tidspresset mellom ferdig film og lanseringstidspunkt og ved å gi oss selv en senere dato fikk vi bedre tid til dette. Vi kunne vise klipp som var ferdig finpusset med bilde og lyd og nå har vi blant annet en rekke 15 sekundere til Instagram av ferdig film som vi er veldig glade for. Vi fikk også bedre tid til å klarere mer musikk. Dryads er nå første Nordiske film til å ha Velvet Underground & Nicos «I´ll Be Your Mirror». Vi har også vært i London og laget ny trailer hos selskapet Zealot, mye fordi vi likte traileren de gjorde for The Imitation Game.

– Hva slags hovedgrep har dere tatt for å gjøre filmen kjent hos målgruppen, som nå er på sommerferie og fortsatt vil være det når filmen starter på kino?

– Vi jobber konstant med sosiale medier og det kommer vi til å gjøre langt ut i august, både med musikkvideoer, sanger, trailere, instagram-trailere på 15 sekunder, teasere på Facebook, samt at vi har et par sosiale medier ess i ermet som jeg ikke kan røpe på trykk her nå. Vi har og stor tro på god, gammel dags «word of mouth», selv om det foregår gjennom Instagram og Messenger disse dager. Forhåpentlig oppsøker publikum traileren på sosiale medier der dersom de ikke får sett den på kino. Ferie betyr at folk har ledig tid og kanskje de tar seg tid til å se trailere på nett og holde seg oppdatert? Samt at tre av fem nordmenn velger å være hjemme i Norge om sommeren uansett. Mange av disse går på kino og musikkfestival, og der er vi også!

– Hva er besøksmålet?

– Filmen viste seg gjennom testvisninger å være godt likt over en relativt spredt aldersgruppe. Så selv om vi har en ung jente i hovedrollen så oppleves den ikke som en utelukkende ung film. Målet er å treffe bredt og blir dermed glade for at vi får gode tilbakemeldinger fra alle aldersgrupper, og nå også gode anmeldelser. De som er glade i musikk kan glede seg til musikksiden, men også nostalgien over å se tilbake på det å være 15 år har blitt trukket frem som en av filmens sterke sider. De som er begeistret for Morten Abel kan kose seg med ham i rollen som streng far, samt at de som likte Godric i True Blood får sine øyeblikk når Allan Hyde er med. Iben Akerlie er kompromissløs og til tider gærn i rollen som vokalist så det er også en fin kontrast til slik vi så henne i Victoria.

– Hva slags planer har dere for fysisk video og VOD?

– Vi vurderer alternativer og har ikke konkludert ennå. Vi har musikkutgivelse parallelt så vi vurderer disse tingene samlet.

Se tidligere artikler via lenkene under.

Iben Akerlie (kjent fra Victoria) spiller hovedrollen som Alba August i Dryads – Girls Don’t Cry. Foto: Last Film Distribution. (Gjengitt med tillatelse). Iben Akerlie (kjent fra Victoria) spiller hovedrollen som Alba August i Dryads – Girls Don’t Cry. Foto: Last Film Distribution. (Gjengitt med tillatelse).
Terez Hollo-Klausen har mange års erfaring fra Cinenord. Foto: Jon Ingemundsen/Stavanger Aftenbladet Terez Hollo-Klausen har mange års erfaring fra Cinenord. Foto: Jon Ingemundsen/Stavanger Aftenbladet
Relaterte sakerKino
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
FILMLANSERING
7. august 2015
John Berge https://facebook.com/john.berge

Redaktør og daglig leder i JB Forlag.

Relaterte sakerKino
  • Anmeldelse: Dryads 06.08.2015
  • Girer opp til Dryads-lansering 28.07.2015
  • Petter Benestad blir filmdistributør 20.05.2014
  • Benestad takker for seg etter 31 år 14.10.2013

Siste saker fra FILMLANSERING

Veldig fornøyd med at 50 kinoer har booket film «som kan berge liv»

John Berge10. januar 2023
Les mer

Endelig er det duket for Avatar-bonanza

John Berge13. desember 2022
Les mer

«Vi håper at det å fortelle disse historiene på det store kinolerretet bidrar til at Alf Prøysen blir aktuell for nye generasjoner eventyrlystne barn.»

John Berge5. desember 2022
Les mer

Tommys voldsnatt

Iver Neset1. desember 2022
Les mer

Varsler tidenes mest omfattende opplegg for skolekino-visninger

John Berge28. november 2022
Les mer

Dette sier anmelderne om Vikingulven

John Berge18. november 2022
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Katrine Wang Svendsen,Matias Kjølstad, Magnus Meling.

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • Anmeldelse: Munch
    ANMELDELSE31. januar 2023
  • Stevens Spielbergs fabel
    31. januar 2023
  • Nye eventyr på Apeplaneten
    FILMPRODUKSJON30. januar 2023
  • James Cameron om forskjellen på kino vs. hjemmekino
    REGISSØRINTERVJU30. januar 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama film Kinobransjen action Disney Magasinet Digitalt abonnement Marvel skrekk Fremhevet Netflix thriller Star Wars spenning superhelt komedie Festival Skrekkfilm animasjon eventyr krim

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • James Cameron om forskjellen på kino vs. hjemmekino
    REGISSØRINTERVJU30. januar 2023
  • Nord-Norges kinogigant slo alle besøksrekorder
    STATISTIKK2. januar 2023
  • Vinnerne av Golden Globe Awards 2022
    PRISUTDELING11. januar 2023
  • Nye eventyr på Apeplaneten
    FILMPRODUKSJON30. januar 2023
  • Anmeldelse: Munch
    ANMELDELSE31. januar 2023
  • Stevens Spielbergs fabel
    31. januar 2023
  • Nye eventyr på Apeplaneten
    FILMPRODUKSJON30. januar 2023
  • James Cameron om forskjellen på kino vs. hjemmekino
    REGISSØRINTERVJU30. januar 2023
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Hele juni: Åtte filmpremierer. Første uke i august: Åtte filmpremierer!
Hardbarket rockedokumentar får kinolansering