
HAUGESUND: Med et knippe internasjonale kinotekniske leverandører på plass, inviterte Videvox kinosjefer og teknisk ansvarlige til minimesse under Den norske filmfestivalen 2015.
Dette er ikke nytt av året. For andre år på rad gjorde Videvox mer ut av filmfestivalen i Haugesund.
Og i år flyttet de lokasjon, fra hotellet Scandic ved Edda Kino til «festivalhotellet» Maritim, hvor de godt plassert i det beste møterommet var i alles synsfelt: skulle man til frokostsalen eller baren var det ingen vei utenom å se hvor Videvox hadde sin minimesse mandag 17. og tirsdag 18. august.
– En mye bedre lokasjon enn i fjor og ganske bra oppmøte! fastslår den norske Videvox-sjefen, Marius Christiansen.
TRADISJON
– Målet med messen er at dette skal bli noe vi har fast. Videvox minimesse, da skal kinoene tenke Haugesund. Vi ønsker å ha en anledning til å hente leverandørene til Norge og la kundene treffe de direkte. Dette vil da være en flott mulighet for de som ikke kan reise til de store messene i utlandet. Vi håper de kinoene som ikke kan dra eller sende alle nøkkelpersoner, f.eks. til CineEurope, sender teknikerene sine til Haugesund, sier Christiansen.
Og gjør de messen igjen neste år – som allerede er planen – er minimessen allerede blitt en tradisjon. Planene er allerede i gang for en enda mer utvidet messe!
GJESTENE
På plass i Haugesund var følgende firma:
• Stolleverandøren Ezcaray Internacional
• Barco
• Harkness
• Dolby
• QSC
Grunnet flere omstendigheter kunne ikke MasterImages representant komme.
– Ezcaray finnes ennå ikke hos norske kinoer, men flere i Sverige har valgt de. De har gode produkter, til hyggelige priser, sier Christiansen og medgir:
– Det er en utfordring å være i stolmarkedet i Norge pga Skeie og Terje Gabrielsens posisjon. Der har han gjort en kjempejobb.
– Ezcaray er det prisen vi skiller oss på. Ezcaray har et spennende utvalg av stoler og så skal vi se på hva som kan passe i det skandinaviske markedet. Men vi medgir gjerne at Skeiestolene er veldig populære.
PROSJEKTER
Noen av de siste prosjektene for Videvox har vært Lyngdal Kino, Kimen Kino og Voss Kino. De skal også stå for nye Lillehammer Kino.
– Vi merker at Unique har vunnet NOC-runden. De har gjort en kjempejobb med det. Så all mulig respekt. Samtidig jobber vi hardt med å være med i alle anbud. Vi vinner noen, mens noen vinner konkurrentene, fastslår Videvox-sjefen.
– Det som er positivt for bransjen er at det finnes konkurranse. Når Unique har NOC-avtalene, må vi finne annen måte å få frem Videvox. Vi tar derfor kontakt med alle kinoer for å selge inn service. De «må» ikke kjøpe den via UCS, selv om de har NOC-avtale med de.
I år benyttet Videvox seg av Den norske filmfestivalen for å reklamere for arrangementet, på deres hjemmeside og i nyhetsbrevene.
Les noen av våre tidligere saker om Videvox via lenkene under.
Facebook
RSS