
FIFTY SHADES OF GREY
Kinopremiere: 13.02.2015
Regi: Sam Taylor-Johnson
Distributør: UIP
Aldersgrense: 15 år
Kinoer over hele landet melder om svært stor forhåndsinteresse for Fifty Shades of Grey (FSoG). Man tror på en suksess i samme liga som Harry Potter- og Ringenes herre-filmene.
Hva skal til for å trekke folk på kino, igjen?
Som så mange andre ganger før er svaret: enten en norsk, familierettet film eller en stor Hollywood blockbuster med bred appell.
For når «husmorporno» er blitt stuerent og de verste grafiske detaljene overlates til fantasien, er det duket for FSoG – 13. februar, dagen før dagen – Valentinsdagen.
– Forsalget til FSoG er helt oppe i toppen av det vi har sett på tidligere storfilmer, så vi er veldig fornøyde. Så langt er det forhåndsolgt 4.326 billetter ved Trondheim kino, sier kinodirektør Arild Kalkvik til KINOMAGASINET.
– Vi har sammen med Capa kinoreklame satt sammen et arrangement for filmens kjernemålgruppe, hvor det deles ut goodie-bag og hvor vi inviterer til påfølgende fest på ett av byens beste utesteder.
Kalkvik synes lanseringen under Valentines Day-helgen er smart, for dette er tydeligvis noe mange par planlegger å gjøre sammen.
Adm. direktør Elisabeth Halvorsen i Bergen Kino har snart solgt 5.500 billetter til FSoG.
– Dette er rekordartet, og kun filmer som Harry Potter og Ringenes herre har hatt liknende forsalg. Det er vanskelig å gi et totalestimat på filmen, men etter forhåndsinteressen å dømme, blir dette en av årets store filmer på kino, mener Halvorsen.
– På premieren blir det rød løper, lyssetting, dekor, og diverse arrangementer for ulike grupper. Flere partnere vil også være tilstede på kinoen gjennom helgen. Lørdag er det Valentine og da blir det fokus både med kiosktilbud og spesialvisninger.
I KinoSør (Kristiansand, Arendal, Farsund) har de allerede solgt over 2.500 billetter til Fifty Shades of Grey i åpningshelgen, opplyser kinodirektør Kim Skarning Andersen.
– Jeg er usikker på hvor godt filmen holder seg etter åpningshelgen, men jeg håper den når 300.000 på landsbasis, og at vi får et besøkstall på 10.000 – 12.000 i KinoSør.
– I Kristiansand har vi et eget arrangement på selve premieredagen, kalt «Ladies Night Out» (som ble utsolgt før nyttår!). På den røde løperen får alle gjester utdelt langstilkede roser, musserende drikke og goodiebags av kjekke unge verter – i passende antrekk. Etter filmen, arrangerer vi et stort afterparty med velkomstdrinker, egne dansere, stort moteshow, egen DJ og konferansier, og trekning av masse flotte og eksklusive premier.
Overfor Varden.no sier Espen Gundersen hos SF Kino Skien at de aldri før har hatt et så bra forhåndssalg til en film.
De skal ha sju visninger på premieredagen, fem åpne og to lukkede, skriver avisen.
Også NRK.no har fått kinoene i tale i anledning forhåndssalget. Landets største nettsted, VG.no, følger også opp her.
Facebook
RSS