
Norske filmer som slår godt an sørget for at norskandelen på norske kinoer i september 2015 var på hele 62 prosent. Det er ny rekord.
En så høy norskandel i løpet av en kalendermåned har aldri blitt registrert tidligere, melder bransjeorganisasjonen Film & Kino.
Bølgen (premiere: 28.08.2015) er etter halvannen måned nå sett av over 715.000 besøkende på kino og den fjerde mest sette norske kinofilm siden statistikken ble startet i 2003. En statistikk som forøvrig toppes av hele fem filmer distribuert av Nordisk Film Distribusjon, og i alt sju fra dette selskapet.
På topp finner vi Max Manus (19.12.2008) med 1.165.690 besøkende. Deretter følger Solan og Ludvig – Jul i Flåklypa (08.11.2013) med 892.010 og Kon-Tiki (24.08.2012) med 889.305 besøkende.
Foruten Bølgen, er det den nye Karsten og Petra på safari (04.09.2015) og Knutsen & Ludvigsen og den fæle Rasputin (25.09.2015) som sørger for at september 2015 ga en rekordstort norskandel.
Karsten og Petra på safari er snart sett av 210.000 personer i løpet av fem uker, mens Knutsen & Ludvigsen og den fæle Rasputin etter to uker er sett av over 100.000 personer.
«Det er faktisk to rekorder for norsk film denne måneden. Både den høyeste markedsandelen vi har målt, men også det faktisk høyeste besøkstallet», sier kommunikasjonssjef Birgitte Langballe i bransjeorganisasjonen Film & Kino.
Samlet er kinobesøket i Norge etter tredje kvartal 7,1 prosent høyere enn samme periode i fjor. Fortsatt gjenstår både norske og utenlandske filmer det knyttes store besøksforventninger til, sier Langballe.
Alt tyder på at også 2015 blir et år som bekrefter stabiliteten i besøk, både på norske filmer og i kinobesøket totalt.



Facebook
RSS