
Solan og Ludvig – Herfra til Flåklypa (2015) følger opp gigantsuksessen Solan og Ludvig – Jul i Flåklypa (2013). Hvor stor blir den nye dukkefilmen? Tre dager på kino gir en indikasjon. Også denne filmen blir «stor»!
Mens den første filmen i den nye Flåklypa-serien av filmer, Solan og Ludvig – Jul i Flåklypa, startet med fanfare og førpremierer i forkant av 8. november 2013-startdatoen, ble første juledag 2015 første visningsdag for Solan og Ludvig – Herfra til Flåklypa.
Nå er fasiten her for hvordan filmen gjorde det på norske kinoer. Hele 165 kinoer viste filmen.
Solan og Ludvig – Herfra til Flåklypa omsatte for 12,5 millioner kroner og ble sett av 129.470 personer i åpningshelgen (fredag 25. til søndag 27. desember 2015).
Medregnet noen få forhåndsvisninger, sett av i underkant av 3.000 personer, er filmen samlet sett av 132.438, viser tallene fra Norske filmdistributøreres forening (NFF).
Så hvordan er denne pangåpningen sammenlignet med forgjengeren, som ble en av tidenes største norske kinosuksesser i moderne tid, med ca. 894.000 besøkende på norske kinoer?
Solan og Ludvig – Jul i Flåklypa hadde premiere i god tid før jul, 8. november 2013, og hadde nesten 139.000 besøkende i løpet av åpningshelgen. Men den gang var det massivt med forhåndspremierer, med nesten 36.000 personer på kino, slik at det totale besøkstallet etter første helg var på i overkant av 188.000 personer.
Konkurransen om kinogjengernes oppmerksomhet var heller ikke like knivskarp som i disse juletider, hvor ikke minst den globale styrken i Star Wars: The Force Awakens slår inn for fullt. Den er per 27.12.2015 sett av over 403.285 personer på kino i Norge. (Og som søndag 28. desember hadde omsatt for over en milliard dollar på verdensbasis.)
I forkant av julen 2015 traff KINOMAGASINET regissør Rasmus A. Sivertsen og produsent Cornelia Boysen i Maipo Film. Da fortalte de at planen hele tiden har vært å lage tre filmer om Kjell Aukrust folkekjære figurer fra Flåklypa.
– Det viktigste har vi hatt en plan om dette før vi startet, og at filmene står alene som filmer som er verdt noe alene, uavhengig av filmen før, sa Boysen.
– Mange har en oppfattelse at en toer og treer og går ned i kvalitet og er mer venstrehåndsarbeid, men det er ikke tilfelle. Hver film er sitt eget unike filmkvalitetshåndverk.
Mens budsjettet på Jul i Flåklypa (2013) var på 25 millioner kroner, kostet Herfra til Flåklypa 35,8 millioner og neste film – Månelyst i Flåklypa – vil koste 44 mill. kroner.
– Jeg håper folk går mann av huse, sa Boysen videre. Som ikke hadde håp om like utrolige tall som den første filmen oppnådde.
– Den første er et fenomen. Det skjedde med Bølgen i år og tidligere filmer som Kon-Tiki og Max Manus. Men vi håper selvsagt at Solan og Ludvig – Herfra til Flåklypa skal gjøre det veldig bra!
Facebook
RSS