• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: Shazam! Fury of the Gods
    • Anmeldelse: The Dam
    • Anmeldelse: Ung pike på den irske landsbygda – The Quiet Girl
    • En trygg og blodig oppfølger: Scream VI
    • Anmeldelse: Saint Omer
  • KINOBRANSJEN
    • Filmdistributørene hedret Vega Scene 
    • Kinoklubben har nådd en stor milepæl
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
    • Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal
    • ODEON slo kinodagrekorden fra 2019
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 1•2022
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Et abonnement gir deg gratis digitalversjon og bladet tilsendt i Posten
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 6•2021
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

STATISTIKK

Sterk åpning for Herfra til Flåklypa

Produsent Cornelia Boysen i Maipo Film er klar med Solan og Ludvig – Herfra til Flåklypa. Foto: John Berge, KINOMAGASINET ©
Sterk åpning for Herfra til Flåklypa
John Berge
28. desember 2015

Solan og Ludvig – Herfra til Flåklypa (2015) følger opp gigantsuksessen Solan og Ludvig – Jul i Flåklypa (2013). Hvor stor blir den nye dukkefilmen? Tre dager på kino gir en indikasjon. Også denne filmen blir «stor»!

Mens den første filmen i den nye Flåklypa-serien av filmer, Solan og Ludvig – Jul i Flåklypa, startet med fanfare og førpremierer i forkant av 8. november 2013-startdatoen, ble første juledag 2015 første visningsdag for Solan og Ludvig – Herfra til Flåklypa.

Nå er fasiten her for hvordan filmen gjorde det på norske kinoer. Hele 165 kinoer viste filmen.

Solan og Ludvig – Herfra til Flåklypa omsatte for 12,5 millioner kroner og ble sett av 129.470 personer i åpningshelgen (fredag 25. til søndag 27. desember 2015).

Medregnet noen få forhåndsvisninger, sett av i underkant av 3.000 personer, er filmen samlet sett av 132.438, viser tallene fra Norske filmdistributøreres forening (NFF).

Så hvordan er denne pangåpningen sammenlignet med forgjengeren, som ble en av tidenes største norske kinosuksesser i moderne tid, med ca. 894.000 besøkende på norske kinoer?

Solan og Ludvig – Jul i Flåklypa hadde premiere i god tid før jul, 8. november 2013, og hadde nesten 139.000 besøkende i løpet av åpningshelgen. Men den gang var det massivt med forhåndspremierer, med nesten 36.000 personer på kino, slik at det totale besøkstallet etter første helg var på i overkant av 188.000 personer.

Konkurransen om kinogjengernes oppmerksomhet var heller ikke like knivskarp som i disse juletider, hvor ikke minst den globale styrken i Star Wars: The Force Awakens slår inn for fullt. Den er per 27.12.2015 sett av over 403.285 personer på kino i Norge. (Og som søndag 28. desember hadde omsatt for over en milliard dollar på verdensbasis.)

I forkant av julen 2015 traff KINOMAGASINET regissør Rasmus A. Sivertsen og produsent Cornelia Boysen i Maipo Film. Da fortalte de at planen hele tiden har vært å lage tre filmer om Kjell Aukrust folkekjære figurer fra Flåklypa.

– Det viktigste har vi hatt en plan om dette før vi startet, og at filmene står alene som filmer som er verdt noe alene, uavhengig av filmen før, sa Boysen.

– Mange har en oppfattelse at en toer og treer og går ned i kvalitet og er mer venstrehåndsarbeid, men det er ikke tilfelle. Hver film er sitt eget unike filmkvalitetshåndverk.

Mens budsjettet på Jul i Flåklypa (2013) var på 25 millioner kroner, kostet Herfra til Flåklypa 35,8 millioner og neste film – Månelyst i Flåklypa – vil koste 44 mill. kroner.

– Jeg håper folk går mann av huse, sa Boysen videre. Som ikke hadde håp om like utrolige tall som den første filmen oppnådde.

– Den første er et fenomen. Det skjedde med Bølgen i år og tidligere filmer som Kon-Tiki og Max Manus. Men vi håper selvsagt at Solan og Ludvig – Herfra til Flåklypa skal gjøre det veldig bra!

Relaterte sakerKino
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
STATISTIKK
28. desember 2015
John Berge https://facebook.com/john.berge

Redaktør og daglig leder i JB Forlag.

Relaterte sakerKino
  • De har gitt liv til Flåklypa-karakterene 23.12.2015
  • Flåklypa mot nye høyder 23.12.2015
  • Anmeldelse: Solan og Ludvig: Herfra til Flåklypa 18.12.2015
  • Nærmere 800.000 «Flåklypa»-besøkende? 29.11.2013
  • Filmanmeldelse: «Solan og Ludvig: Jul i Flåklypa» 19.11.2013
  • «Jul i Flåklypa» vil gå langt ut i 2014 18.11.2013
  • Rekordtall for «Jul i Flåklypa» 11.11.2013
  • «Jul i Flåklypa» opp på alle kinoer 08.11.2013

Siste saker fra STATISTIKK

20 år med elleve norske filmer som solgte over 500.000 kinobilletter

admin21. februar 2023
Les mer

Nå har denne norske krigsfilmen solgt uhorvelig mange kinobilletter

John Berge23. januar 2023
Les mer

Film & Kino-sjefen tror på enda bedre kinotider

John Berge3. januar 2023
Les mer

Nord-Norges kinogigant slo alle besøksrekorder

admin2. januar 2023
Les mer

Avatar: The Way of Water som ventet til topps

John Berge19. desember 2022
Les mer

Dårligere kinodag i 2022 enn 2021. Men ny Prøysen-filmatisering satte rekord.

John Berge8. november 2022
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Joakim Rekaa, Jon S. Olsen, Katrine Wang Svendsen, Magnus Meling, Matias Kjølstad, Terje Thomassen og Torunn Sola

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

KINOMAGASINET arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. KINOMAGASINET er medlem av Norsk Tidsskriftforening og Fagpressen.

KINOMAGASINET er medlem av
Fagpressen

Siste nyheter

  • Anmeldelse: Shazam! Fury of the Gods
    ANMELDELSE23. mars 2023
  • En John som aldri dør
    FILMOMTALE21. mars 2023
  • Lover halv pris på alle kinobilletter med ett unntak
    KINODRIFT21. mars 2023
  • Filmdistributørene hedret Vega Scene 
    KINOBRANSJEN16. mars 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama film Kinobransjen action Disney Magasinet Digitalt abonnement Marvel skrekk Fremhevet Netflix thriller Star Wars spenning superhelt komedie Skrekkfilm Festival dc animasjon eventyr

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • 20 år med elleve norske filmer som solgte over 500.000 kinobilletter
    STATISTIKK21. februar 2023
  • Anmeldelse: The Dam
    ANMELDELSE15. mars 2023
  • Anmeldelse: Ant-Man and the Wasp: Quantumania
    ANMELDELSE22. februar 2023
  • Kinosjefene hedret sine 2022-favoritter
    FILMPRIS16. mars 2023
  • Anmeldelse: Shazam! Fury of the Gods
    ANMELDELSE23. mars 2023
  • En John som aldri dør
    FILMOMTALE21. mars 2023
  • Lover halv pris på alle kinobilletter med ett unntak
    KINODRIFT21. mars 2023
  • Filmdistributørene hedret Vega Scene 
    KINOBRANSJEN16. mars 2023
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Star Wars: The Force Awakens slo alle rekorder
Kinoåret 2015: De mest sette filmene i Norge