
Søvngjengeren er den første kinolanseringen fra Nordisk Film Distribusjon (NFD) etter at Frida Ohrvik tok over selskapet.
Cecilie Aas, markedskoordinator og Jarle Namtvedt, markedssjef og PR-ansvarlig, er klare for å lansere den norsk-amerikanske independentfilmen på ca. 20 norske kinoer fra fredag 31. januar 2014.
Festpremieren ble arrangert på Colosseum kino i Oslo torsdag 30. januar.
– Dette er i første omgang en film for de største byene og student og høyskolebyer. Søvngjengeren trenger at folk snakker om den, så vi satser på å bygge den ut i distriktene etterhvert, sier Jarle Namtvedt til KINOMAGASINET.
Vi besøkte NFD nylig mens han og kollegaen Cecilie Aas var i full gang lanseringen.
– Søvngjengeren er en filmlansering av den gode, gamle typen, som kan fungerer også utenfor storbyene, men som kanskje er litt mer avhengig av at word-of-mouth går litt i forkant ut i distriktet.
NFD har jobbet med filmen siden i fjor sommer, og følger på mange måter selskapets faste lanseringsmal.
– Men det er viktig å huske at hver film er sitt eget kapittel, og de må behandles på sin egen måte. Det er liten mulighet for klipp og lim fra en vellykket kampanje videre til neste. Hver enkelt film må sees på for seg selv, sier Namtvedt.
– Søvngjengeren ble valgt ut til Sundance-festivalen, og da falt veldig mye på plass i lanseringen. Det er en norsk indiefilm gjort i USA på engelsk, og således annerledes enn norske filmer. Vi fikk fantastisk bra drahjelp med Sundance-lanseringen og fikk mye redaksjonelt på den. Det er også god trailer på filmen. Den er norsk, men unorsk i uttrykket.
– Hvordan skal dere nå forbrukerne?
– Søvngjengeren er en typisk storbyfilm, ung og urban. Regissør Mona Fastvold og Gitte Witt har et enormt kontaktnett i og rundt Oslo. Det er veldig viktig på slike filmer, mens andre igjen er viktigere å gå ut i distriktene, eksempelvis Optimistene. Vi satser på annonsering hos VG, Dagbladet, D2, Side 2, de største riksavisene og trikk.
– Ja, vi la merke til trikkebanneret på vei hit!
– Trikk er veldig effektivt, veldig synlig. Tilbakemelding på trikkeannonsering er at det løfter filmen i forhold til publikum. Den oppleves kanskje som viktigere å se på kino, det ser ut som stor kampanje, men i virkeligheten er det et moderat budsjett, medgir Namtvedt overfor kinobransjens fagblad.
Festpremieren har stor betydning, mener NFDs markedssjef.
– Christopher Abbot fra Girls var der. Filmen har ikke de store hollywood-stjernene, men navn som for en del er kjente. Kjendisoppslag er også viktig. Vi vil gjerne ha bilder på rød løper i Se og Hør, Her og nå, og evt. på TV. Slike oppslag er også med på å løfte en kampanje. En festpremiere er viktig på norske filmer. Det er et punktum for en lang prosess for filmskaperne.
Senere i vår lanserer NDF de norske filmene Blind (28.02.) og Elsk meg! (28.03.)
KINOMAGASINET kommer tilbake med artikler om disse lanseringene.

Facebook
RSS