• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: The Fabelmans
    • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    • Anmeldelse: Munch
    • Sært, spesielt og superbra: The Banshees of Inisherin
    • Anmeldelse: Babylon
  • KINOBRANSJEN
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
    • Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal
    • ODEON slo kinodagrekorden fra 2019
    • Filmweb har rundet 25 år. Her er historien om dette unike norske nettstedet.
    • Er over kneika, men fortsatt utfordrende
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 1•2022
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Et abonnement gir deg gratis digitalversjon og bladet tilsendt i Posten
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 6•2021
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

FILMLANSERING

Søvngjengeren er årets første NFD-lansering

Jarle Namtvedt, markedssjef og PR-ansvarlig i Norsk Filmdistribusjon. Foto: John Berge, KINOMAGASINET ©
Søvngjengeren er årets første NFD-lansering
John Berge
31. januar 2014

Søvngjengeren er den første kinolanseringen fra Nordisk Film Distribusjon (NFD) etter at Frida Ohrvik tok over selskapet.

Cecilie Aas, markedskoordinator og Jarle Namtvedt, markedssjef og PR-ansvarlig, er klare for å lansere den norsk-amerikanske independentfilmen på ca. 20 norske kinoer fra fredag 31. januar 2014.

Festpremieren ble arrangert på Colosseum kino i Oslo torsdag 30. januar.

– Dette er i første omgang en film for de største byene og student og høyskolebyer. Søvngjengeren trenger at folk snakker om den, så vi satser på å bygge den ut i distriktene etterhvert, sier Jarle Namtvedt til KINOMAGASINET.

Vi besøkte NFD nylig mens han og kollegaen Cecilie Aas var i full gang lanseringen.

– Søvngjengeren er en filmlansering av den gode, gamle typen, som kan fungerer også utenfor storbyene, men som kanskje er litt mer avhengig av at word-of-mouth går litt i forkant ut i distriktet.

NFD har jobbet med filmen siden i fjor sommer, og følger på mange måter selskapets faste lanseringsmal.

– Men det er viktig å huske at hver film er sitt eget kapittel, og de må behandles på sin egen måte. Det er liten mulighet for klipp og lim fra en vellykket kampanje videre til neste. Hver enkelt film må sees på for seg selv, sier Namtvedt.

– Søvngjengeren ble valgt ut til Sundance-festivalen, og da falt veldig mye på plass i lanseringen. Det er en norsk indiefilm gjort i USA på engelsk, og således annerledes enn norske filmer. Vi fikk fantastisk bra drahjelp med Sundance-lanseringen og fikk mye redaksjonelt på den. Det er også god trailer på filmen. Den er norsk, men unorsk i uttrykket.

– Hvordan skal dere nå forbrukerne?

– Søvngjengeren er en typisk storbyfilm, ung og urban. Regissør Mona Fastvold og Gitte Witt har et enormt kontaktnett i og rundt Oslo. Det er veldig viktig på slike filmer, mens andre igjen er viktigere å gå ut i distriktene, eksempelvis Optimistene. Vi satser på annonsering hos VG, Dagbladet, D2, Side 2, de største riksavisene og trikk.

– Ja, vi la merke til trikkebanneret på vei hit!

– Trikk er veldig effektivt, veldig synlig. Tilbakemelding på trikkeannonsering er at det løfter filmen i forhold til publikum. Den oppleves kanskje som viktigere å se på kino, det ser ut som stor kampanje, men i virkeligheten er det et moderat budsjett, medgir Namtvedt overfor kinobransjens fagblad.

Festpremieren har stor betydning, mener NFDs markedssjef.

– Christopher Abbot fra Girls var der. Filmen har ikke de store hollywood-stjernene, men navn som for en del er kjente. Kjendisoppslag er også viktig. Vi vil gjerne ha bilder på rød løper i Se og Hør, Her og nå, og evt. på TV. Slike oppslag er også med på å løfte en kampanje. En festpremiere er viktig på norske filmer. Det er et punktum for en lang prosess for filmskaperne.

Senere i vår lanserer NDF de norske filmene Blind (28.02.) og Elsk meg! (28.03.)

KINOMAGASINET kommer tilbake med artikler om disse lanseringene.

markedssjef og PR-ansvarlig Brady Corbet, Mona Fastvold og Gitte Witt under festpremieren på Søvngjengeren i Oslo torsdag 30. januar 2014. Foto: Jarle Namtvedt.
Relaterte sakerKino
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
FILMLANSERING
31. januar 2014
John Berge https://facebook.com/john.berge

Redaktør og daglig leder i JB Forlag.

Relaterte sakerKino

Siste saker fra FILMLANSERING

Veldig fornøyd med at 50 kinoer har booket film «som kan berge liv»

John Berge10. januar 2023
Les mer

Endelig er det duket for Avatar-bonanza

John Berge13. desember 2022
Les mer

«Vi håper at det å fortelle disse historiene på det store kinolerretet bidrar til at Alf Prøysen blir aktuell for nye generasjoner eventyrlystne barn.»

John Berge5. desember 2022
Les mer

Tommys voldsnatt

Iver Neset1. desember 2022
Les mer

Varsler tidenes mest omfattende opplegg for skolekino-visninger

John Berge28. november 2022
Les mer

Dette sier anmelderne om Vikingulven

John Berge18. november 2022
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Katrine Wang Svendsen,Matias Kjølstad, Magnus Meling.

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • Anmeldelse: The Fabelmans
    ANMELDELSE3. februar 2023
  • LA ELVA LEVE – fakta eller fiksjon?
    REGISSØRINTERVJU3. februar 2023
  • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    ANMELDELSE1. februar 2023
  • Anmeldelse: Munch
    ANMELDELSE31. januar 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama film Kinobransjen action Disney Magasinet Digitalt abonnement Marvel skrekk Fremhevet Netflix thriller Star Wars spenning superhelt komedie Skrekkfilm Festival animasjon eventyr krim

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Stevens Spielbergs fabel
    31. januar 2023
  • KINOMAGASINET 8•2022
    MAGASINET5. januar 2023
  • De lystige skurkene i Sherwood-skogen
    FILMHISTORIKK16. januar 2023
  • Anmeldelse: Munch
    ANMELDELSE31. januar 2023
  • Anmeldelse: The Fabelmans
    ANMELDELSE3. februar 2023
  • LA ELVA LEVE – fakta eller fiksjon?
    REGISSØRINTERVJU3. februar 2023
  • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    ANMELDELSE1. februar 2023
  • Anmeldelse: Munch
    ANMELDELSE31. januar 2023
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Early business for businessfilm
Meget godt fornøyd med Wolf-åpningen