• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: Annette
    • Anmeldelse: Thor: Love and Thunder
    • Anmeldelse: The Black Phone
    • Anmeldelse: Jurassic World: Dominion
    • Anmeldelse: Filmtyven
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 1•2022
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Et abonnement gir deg gratis digitalversjon og bladet tilsendt i Posten
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 6•2021
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 5•2021
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
    • Ja, vi elsker Høgskulen i Volda!
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Hvordan komme i gang igjen med arrangementer
    • Denne Marvel-serien skal bli Disney+ sin nye supersuksess
    • Siste sjanse til å få Disney+ med spesialrabatt
  • Facebook

  • RSS

FILMLANSERING

Søvngjengeren er årets første NFD-lansering

Jarle Namtvedt, markedssjef og PR-ansvarlig i Norsk Filmdistribusjon. Foto: John Berge, KINOMAGASINET ©
Søvngjengeren er årets første NFD-lansering
John Berge
31. januar 2014

Søvngjengeren er den første kinolanseringen fra Nordisk Film Distribusjon (NFD) etter at Frida Ohrvik tok over selskapet.

Cecilie Aas, markedskoordinator og Jarle Namtvedt, markedssjef og PR-ansvarlig, er klare for å lansere den norsk-amerikanske independentfilmen på ca. 20 norske kinoer fra fredag 31. januar 2014.

Festpremieren ble arrangert på Colosseum kino i Oslo torsdag 30. januar.

– Dette er i første omgang en film for de største byene og student og høyskolebyer. Søvngjengeren trenger at folk snakker om den, så vi satser på å bygge den ut i distriktene etterhvert, sier Jarle Namtvedt til KINOMAGASINET.

Vi besøkte NFD nylig mens han og kollegaen Cecilie Aas var i full gang lanseringen.

– Søvngjengeren er en filmlansering av den gode, gamle typen, som kan fungerer også utenfor storbyene, men som kanskje er litt mer avhengig av at word-of-mouth går litt i forkant ut i distriktet.

NFD har jobbet med filmen siden i fjor sommer, og følger på mange måter selskapets faste lanseringsmal.

– Men det er viktig å huske at hver film er sitt eget kapittel, og de må behandles på sin egen måte. Det er liten mulighet for klipp og lim fra en vellykket kampanje videre til neste. Hver enkelt film må sees på for seg selv, sier Namtvedt.

– Søvngjengeren ble valgt ut til Sundance-festivalen, og da falt veldig mye på plass i lanseringen. Det er en norsk indiefilm gjort i USA på engelsk, og således annerledes enn norske filmer. Vi fikk fantastisk bra drahjelp med Sundance-lanseringen og fikk mye redaksjonelt på den. Det er også god trailer på filmen. Den er norsk, men unorsk i uttrykket.

– Hvordan skal dere nå forbrukerne?

– Søvngjengeren er en typisk storbyfilm, ung og urban. Regissør Mona Fastvold og Gitte Witt har et enormt kontaktnett i og rundt Oslo. Det er veldig viktig på slike filmer, mens andre igjen er viktigere å gå ut i distriktene, eksempelvis Optimistene. Vi satser på annonsering hos VG, Dagbladet, D2, Side 2, de største riksavisene og trikk.

– Ja, vi la merke til trikkebanneret på vei hit!

– Trikk er veldig effektivt, veldig synlig. Tilbakemelding på trikkeannonsering er at det løfter filmen i forhold til publikum. Den oppleves kanskje som viktigere å se på kino, det ser ut som stor kampanje, men i virkeligheten er det et moderat budsjett, medgir Namtvedt overfor kinobransjens fagblad.

Festpremieren har stor betydning, mener NFDs markedssjef.

– Christopher Abbot fra Girls var der. Filmen har ikke de store hollywood-stjernene, men navn som for en del er kjente. Kjendisoppslag er også viktig. Vi vil gjerne ha bilder på rød løper i Se og Hør, Her og nå, og evt. på TV. Slike oppslag er også med på å løfte en kampanje. En festpremiere er viktig på norske filmer. Det er et punktum for en lang prosess for filmskaperne.

Senere i vår lanserer NDF de norske filmene Blind (28.02.) og Elsk meg! (28.03.)

KINOMAGASINET kommer tilbake med artikler om disse lanseringene.

markedssjef og PR-ansvarlig Brady Corbet, Mona Fastvold og Gitte Witt under festpremieren på Søvngjengeren i Oslo torsdag 30. januar 2014. Foto: Jarle Namtvedt.
Relaterte sakerKino
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
FILMLANSERING
31. januar 2014
John Berge https://facebook.com/john.berge

Redaktør og daglig leder i JB Forlag.

Relaterte sakerKino

Siste saker fra FILMLANSERING

NFD i gang med sin første post-korona kinofilmlansering: Kamelen på tur opp og turné med Si ingenting

John Berge10. august 2022
Les mer

«Full steam ahead» for Krigsseileren

John Berge5. august 2022
Les mer

Ny a-ha-film kinoklar

John Berge5. august 2022
Les mer

Et bokstavelig stort comeback

John Berge26. juli 2022
Les mer

Her er Warner Bros. Pictures sitt 2022

John Berge20. juni 2022
Les mer

To år etter blir det krigsfilmpremiere

John Berge19. mai 2022
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfsvei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Bjørn Harald L. Sønsthagen, Endre Snildal, Iver Neset, Joachim Eikeri, Katrine Wang Svendsen, Lars Johnsrud, Marcus Patai, Matias Kjølstad, Magnus Meling, Preben Lillebø Rongve og Torunn Sola.

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • Et skuespillerliv er over: Anne Heche død
    DØDSFALL13. august 2022
  • Magiske Olivia er borte
    DØDSFALL11. august 2022
  • NFD i gang med sin første post-korona kinofilmlansering: Kamelen på tur opp og turné med Si ingenting
    FILMLANSERING10. august 2022
  • Warner mer kinovennlige. Men digital-lanseringene skal fortsatt skje kjapt.
    FILMDISTRIBUSJON9. august 2022

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama film action Kinobransjen Disney Magasinet Digitalt abonnement Marvel Fremhevet skrekk Netflix spenning Star Wars thriller superhelt komedie Festival eventyr krim grøsser dc

© 2013-2022 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Stadig nye muligheter til å bli kinosjef
    LEDIG JOBB26. juli 2022
  • Ny a-ha-film kinoklar
    FILMLANSERING5. august 2022
  • De største filmnyhetene fra San Diego Comic Con 2022
    FILMPRODUKSJON29. juli 2022
  • «Full steam ahead» for Krigsseileren
    FILMLANSERING5. august 2022
  • Et skuespillerliv er over: Anne Heche død
    DØDSFALL13. august 2022
  • Magiske Olivia er borte
    DØDSFALL11. august 2022
  • NFD i gang med sin første post-korona kinofilmlansering: Kamelen på tur opp og turné med Si ingenting
    FILMLANSERING10. august 2022
  • Warner mer kinovennlige. Men digital-lanseringene skal fortsatt skje kjapt.
    FILMDISTRIBUSJON9. august 2022
  • 50 Best Racing Movies Of All Time Ranked - Looper - YTS FREE - The official YTS YIFY Movies Torrents magnet website. says:

    […] may have taken until 2014 for Norway to produce…

  • 50 Best Racing Movies Of All Time Ranked - Looper | Erzurumdanhaber.com says:

    […] may have taken until 2014 for Norway to produce…

  • Massasje escorte thai escorte oslo | escorte massasje real escorte date – Realxpressionz says:

    […] som så skulle bringe ordrene videre til de norske…

  • Alexandr says:

    He Makes Money Online WITHOUT Traffic? Most people believe that…

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Early business for businessfilm
Meget godt fornøyd med Wolf-åpningen