• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Et underholdende blodbad i konflikt med seg selv: Project Wolf Hunting
    • Anmeldelse: How to Blow Up a Pipeline
    • Starten på slutten av en endeløs motorvei: Fast & Furious 10
    • Anmeldelse: R.M.N
    • Anmeldelse: Corsage: Ubeskrivelig hjerteskjærende
  • KINOBRANSJEN
    • Gir seg etter femten år på Ski kino
    • Varsler storsatsing på kinofilmer
    • Filmdistributørene hedret Vega Scene 
    • Kinoklubben har nådd en stor milepæl
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 7•2022
    • KINOMAGASINET 6•2022
    • KINOMAGASINET 5•2022
    • KINOMAGASINET 4•2022
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

KINOLEVERANDØR

Sonys 4K-mann i Europa

Tore Mortensen, Deputy Head of European Digital Cinema Sales for Sony Digital Cinema Europe, under demorommet til Sony på CinemaCon i Las Vegas, 2014. Foto: John Berge, KINOMAGASINET ©
Sonys 4K-mann i Europa
John Berge
7. mai 2014

LAS VEGAS: Tore Mortensen er et kjent ansikt i norsk kinobransje. Han leder Sonys digitalkinosalg i Europa. Vi møtte ham på CinemaCon.

Deputy Head of European Digital Cinema Sales for Sony Digital Cinema Europe er den formelle tittelen. Men Tore er selvsagt ikke høy på pæra av prangende titler. Han er i stedet glødene – og som vi kjenner ham: blid som solen, utadvendt og full av energi og kunnskap om det han prater om.

RYKKER UT

Den europeiske toppjobben har han hatt de siste tre årene. Dermed er han blitt mindre synlig overfor det norske markedet, som også er fullt utbygd og hvor det kun er eventuelle nye saler som er et aktuellt marked. Digitaliseringen foregår imidlertid fortsatt for fullt i svært mange europeiske land.

– Da Norge ble digitalisert, ble min jobb å rykke ut i andre markeder. Italia, Hellas, Tyrkia, Spania og Tyskland er gjort. Nå står mange andre land for tur, herunder Russland.

80 INSTALLASJONER

Sony har 80 installasjoner i Norge – alle er 4K. Sony har aldri tilbudt 2K-projektorer.

– Hvor opptatt er kinoene av å fortelle at de faktisk har 4K?

– De som har investert i 2K vil ikke si det, mener Mortensen.

– Det viktigste er å se hvordan den teknologiske utviklingen har gått superraskt. Nå er 4K blitt et uttykk som forbrukeren forstår hva er. Vi får den oppløsningen på mobile enheter og nå får vi Super HD hjemme, 4K. Skal du investere X antall hundretusen kroner i en bærekraftig løsning på kino, med et fornuftig vedlikeholdsbudsjett, da er det fornuftig å bruke penger på fremtidsrettet teknologi. Prisnivåene som våre projektorer R515 og R510 ligger på kan konkurrere med 2K-systemer, hevder selgeren. – Man får mer og mer for pengene, slår han fast.

– Det som hele tiden har vært Sonys visjon er å hjelpe kinoene til å underholde kundene. Ikke bare med mulighet til å spille innholdet på det vi mener er verdens beste 4K-projektorer, men også alt innhold og andre teknologier, slår han entusiastisk fast mens han demonstrerer fantastiske 4K-bilder fra kinoprojektoren SRX-R515P. Det er denne, populært kalt «Rocky» (med seks lamper) og nye R510 – aka «Robson» med fire lamper – som selskapet nå fokuserer på.

FORBRUKERNE VET HVA 4K ER

Mortensen mener at Sony er verdensledende i 4K-teknologi til kinoer. Han minner også om at selskapet har utstyr til hele verdikjeden, fra film og TV-produksjon og nå også forbrukerteknologi med 4K.

– Nå er 4K allemannseie. Hvorfor i all verden skulle da kinoer investere i 2K når de kunne løfte mer og være forberedt på 2013/2014, sier Mortensen og legger ikke skjul på at han er glad for de kinoene som valgte å satse tidlig på 4K.

Dette kommer kinoene til gode ikke bare på stadig flere spillefilmer, men også «event cinema» – alternativt innhold – med konserter, teater- og operaforestillinger, sportssendinger osv. Mortensen fremhever også at en 4K-visning gir bedre bildekvalitet på alle rader i salen, og at det gjør det mer behagelig selv å sitte nærmere lerretet. Dette er en spesiell fordel i mindre saler, hevder han.

Selgeren i Mortensen gir ikke taket. Nå er han ivrig.

– Linsen som Sony leverer, er en ekte 4K-linse, med høy kvalitet på glassene. Og vi har markedets høyeste kontrast, sort er sort, nyansene viser hva som er sort og hva som er grått. DCI-standarden krever 2000:1 i kontrast, men vi leverer 8000:1, forteller Sonys europeiske salgssjef, og skryter videre av operativsystemet, og hvor enkelt det er å bruke i forhold til TMS-systemer, at lampene er enkle å sette inn, uten beskyttelsesutstyr, og at det er enkelt å velge å bruke et visst antall lamper i forhold til ulike type visninger av innhold.

LASER

– Hva med fremtiden. Konkurrentene fokuserer på laser under årets CinemaCon. Hva gjør Sony?

– Sony har valgt å bruke tid på dette. Vi har ikke en kommersiell laser ferdig før i 2016, selv om det er andre leverandører som tilbyr teknologien nå.

– Hvorfor laser?

– Det gir mindre varme, mindre strømforbruk, mindre kostnader, mindre vedlikehold. Det gir mer lys for 3D-avspilling.

Mortensen sier at en klar trend nå er at «maskinrommet» forsvinner, til fordel for takmonterte løsninger, mer slik mange gjør hjemme det når de setter forbrukerprojektorene i taket i stuen.

– Vi har daglig forespørsler fra kunder: «hva om vi designer kinoer uten et slikt rom», spør de.

ATMOS

– Og så var det dette med at Sony-projektorene ikke takler Dolby Atmos?

– I Norge og Europa er det blitt solgt en rekke SRX320 projektorer, fra fire år tilbake i tid. Ingen hadde nevnt Atmos da. Så kommer vi til 2013 og Dolby Atmos er her, og har en attraktivitet. Flere kinoer vil investere i en eller flere saler. Våre ingeniører jobbet med å få inn en Atmos-integrasjon i LMT-300 serveren, men tilbakemelding var at det kunne de ikke gjøre noe med. Vi valgte å henvende oss til Doremi. Ved å bytte ut en LMT-300 med en ny Doremiserver, vil Atmos fungere også på våre eldre projektorer, og de får mer internlagring. Nå er Doremi kjøpt av Dolby, så dette henger sammen. Og til sommeren 2014 får også både Rocky og Robson den nødvendige software på serverdelen som gjør Dolby Atmos tilgjengelig på disse.

Relaterte sakerKinoTeknologi
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
KINOLEVERANDØR
7. mai 2014
John Berge https://facebook.com/john.berge

Redaktør og daglig leder i JB Forlag.

Relaterte sakerKinoTeknologi

Siste saker fra KINOLEVERANDØR

Nei takk til mer kinoreklame i 2022

admin20. oktober 2022
Les mer

Generasjonsskifte hos Sundlings

John Berge31. mai 2021
Les mer

Skeie satser på luksustrenden

John Berge26. mai 2021
Les mer

Store endringer hos DX

John Berge14. mai 2021
Les mer

Kinoteknisk selskap skylder ca. to millioner kroner. Begjært konkurs av Skatteetaten

John Berge21. april 2021
Les mer

Terje tror på bedre tider for kinobransjen

John Berge29. januar 2021
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Joakim Rekaa, Jon S. Olsen, Katrine Wang Svendsen, Magnus Meling, Matias Kjølstad, Terje Thomassen og Torunn Sola

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

KINOMAGASINET arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. KINOMAGASINET er medlem av Norsk Tidsskriftforening og Fagpressen.

KINOMAGASINET er medlem av
Fagpressen

Siste nyheter

  • Sommerfilm om norsk-pakistanere i Oslo blir festivalåpnings-film
    FILMOMTALE30. mai 2023
  • Et underholdende blodbad i konflikt med seg selv: Project Wolf Hunting
    ANMELDELSE29. mai 2023
  • En oppsummering av Cannes 2023
    FESTIVAL27. mai 2023
  • En ny havfrue, for en ny tid
    FILMOMTALE24. mai 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama Kinobransjen film action Disney Magasinet skrekk Digitalt abonnement Marvel Fremhevet Netflix thriller spenning Star Wars Skrekkfilm superhelt komedie Festival dc grøsser animasjon

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Heng på – Stallone tar en ny «Cliffhanger»
    FILMPRODUKSJON2. mai 2023
  • Fort & farlig: Fast & Furious 10
    FILMOMTALE12. mai 2023
  • Anmeldelse: Guardians of the Galaxy Vol. 3
    ANMELDELSE2. mai 2023
  • Viva El Duderino! Et kjært tilbakeblikk på The Big Lebowski
    FILMHISTORIKK15. mai 2023
  • Sommerfilm om norsk-pakistanere i Oslo blir festivalåpnings-film
    FILMOMTALE30. mai 2023
  • Et underholdende blodbad i konflikt med seg selv: Project Wolf Hunting
    ANMELDELSE29. mai 2023
  • En oppsummering av Cannes 2023
    FESTIVAL27. mai 2023
  • En ny havfrue, for en ny tid
    FILMOMTALE24. mai 2023
  • kathleen says:

    Would you cum to the dark side for me? http://prephe.ro/Phqn

  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Unique søker etter nye medarbeidere
Flavo på tur til Chicago