• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Et underholdende blodbad i konflikt med seg selv: Project Wolf Hunting
    • Anmeldelse: How to Blow Up a Pipeline
    • Starten på slutten av en endeløs motorvei: Fast & Furious 10
    • Anmeldelse: R.M.N
    • Anmeldelse: Corsage: Ubeskrivelig hjerteskjærende
  • KINOBRANSJEN
    • Gir seg etter femten år på Ski kino
    • Varsler storsatsing på kinofilmer
    • Filmdistributørene hedret Vega Scene 
    • Kinoklubben har nådd en stor milepæl
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 7•2022
    • KINOMAGASINET 6•2022
    • KINOMAGASINET 5•2022
    • KINOMAGASINET 4•2022
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

STATISTIKK

Sommerkinobesøk nesten som i 2009

ÅRETS MEST SETTE FILM PÅ NORSKE KINOER PR. AUGUST 2016: William (Will) Traynor (Sam Claflin) og Louisa (Lou) Clark (Emilia Clarke) i Et helt halvt år.
Sommerkinobesøk nesten som i 2009
Per Mork
22. august 2016

Besøket på norske kinoer sommeren 2016 økte med hele 24 prosent fra samme periode i 2015.

Nesten 2,4 millioner publikummere var innom norske kinoer i årets sommerperioden fra 1. juni til og med 8. august, melder bransjeorganisasjonen Film & Kino.

Det er nesten like høyt som rekordåret 2009.

Et helt halvt år (03.06.2016) og Istid: På kollisjonskurs (15.07.2016) som er kinovinnerne.

Disse to filmene – som begge ble lansert har per midten av august ble sett av hhv. 396.000 og 348.000 publikummere på norske kinoer.

Sommeren har de siste ti årene etablert seg som en god kinotid med et stabilt høyt besøk, selv om både været og filmtilbudet bidrar til at besøket varierer fra år til år.

– Været er alltid et tema på sommeren, og det har opplagt betydning for kinobesøket også, men filmene betyr nok mer. Barne- og familiefilm er viktig på sommeren, og i år har det vært en god miks av filmer både for de yngste og de litt større, sier Jørgen Stensland fra Film & Kino.

Bransjeorganisasjonen letter også på sløret om hvilke kinoer som gjør det skarpest:

Fylkesoversikten viser at det er Nord-Trøndelag som øker besøket mest denne sommeren med 46 prosent økning. Mye tyder på at nye Kimen kino i Stjørdal, som åpnet nå i fjor sikret rekorden.

Møre og Romsdal følger tett etter med 43 prosent økning. Gode tall for alle de største kinoene er forklaringen: Ålesund og Kristiansund økte begge med over 50 prosent, og Molde med 29 prosent. Og Fosnavåg, med ny kino fra høsten 2014, tredoblet besøket.

Hedmark har også hatt en bra økning på hele 20% fra året før.

Tromsø er besøksvinner blant de største kinoene med en økning på 7,5 prosent fra i fjor sommer, mens Nordisk Film kino Oslo økte med 6,2 prosent.

Relaterte saker
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
STATISTIKK
22. august 2016
Per Mork https://facebook.com/permork72

Grafisk designer og nettside utvikler.

Relaterte saker

Siste saker fra STATISTIKK

Supersuksess for The Super Mario Bros. Movie


John Berge12. april 2023
Les mer

20 år med elleve norske filmer som solgte over 500.000 kinobilletter

admin21. februar 2023
Les mer

Nå har denne norske krigsfilmen solgt uhorvelig mange kinobilletter

John Berge23. januar 2023
Les mer

Film & Kino-sjefen tror på enda bedre kinotider

John Berge3. januar 2023
Les mer

Nord-Norges kinogigant slo alle besøksrekorder

admin2. januar 2023
Les mer

Avatar: The Way of Water som ventet til topps

John Berge19. desember 2022
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Joakim Rekaa, Jon S. Olsen, Katrine Wang Svendsen, Magnus Meling, Matias Kjølstad, Terje Thomassen og Torunn Sola

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

KINOMAGASINET arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. KINOMAGASINET er medlem av Norsk Tidsskriftforening og Fagpressen.

KINOMAGASINET er medlem av
Fagpressen

Siste nyheter

  • Nye Tolkien-filmer i sikte
    FILMPRODUKSJON6. juni 2023
  • Det lages en ny Gladiator-film
    FILMPRODUKSJON5. juni 2023
  • Alle elsker (fortsatt) Mary
    FILMHISTORIKK2. juni 2023
  • Dypere inn i Spider-verset
    FILMOMTALE2. juni 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama Kinobransjen film action Disney Magasinet skrekk Digitalt abonnement Marvel Fremhevet Netflix thriller spenning Star Wars Skrekkfilm superhelt komedie Festival dc grøsser animasjon

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Anmeldelse: R.M.N
    ANMELDELSE8. mai 2023
  • Et underholdende blodbad i konflikt med seg selv: Project Wolf Hunting
    ANMELDELSE29. mai 2023
  • Trailer: Oppenheimer
    TRAILER9. mai 2023
  • Sommerfilm om norsk-pakistanere i Oslo blir festivalåpnings-film
    FILMOMTALE30. mai 2023
  • Nye Tolkien-filmer i sikte
    FILMPRODUKSJON6. juni 2023
  • Det lages en ny Gladiator-film
    FILMPRODUKSJON5. juni 2023
  • Alle elsker (fortsatt) Mary
    FILMHISTORIKK2. juni 2023
  • Dypere inn i Spider-verset
    FILMOMTALE2. juni 2023
  • kathleen says:

    Would you cum to the dark side for me? http://prephe.ro/Phqn

  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Kinopublikum elsker Suicide Squad
Kongeåpning for Kongens nei