
Gullfilmen
Norskproduserte reklamefilmer, eller filmer produsert av utenlandske selskaper målrettet helt og fullt mot det norske markedet, som blir vurdert av jurymedlemmene. Den skal ha blitt vist på norske kinoer, formidlet av CAPA og/eller MDN.
Juryen består av følgende bransjepersoner. Lasse Gimnes, daglig leder i GimCom AS, Thomas Borge, researcher i Media Direct Norge AS, Silje Helen Gundersen, Insights and Research manager i CAPA Kinoreklame, Ingvar Sandvik, Marketing & Associate Director i TNS Gallup, Geir Kjærnes, adm. dir. i mediebyrået In Sight AS, Jannicke Haugen, adm. dir. i Nordisk Film Kino samt tidligere profilsjef i TV 2, nå strategisk rådgiver og partner i Breakfast, Ole Eliassen.
VGs reklamefilm – «Etterlengtet nederlag» – er kåret til den beste kinoreklamen i det tredje kvartalet i 2016.
Reklamefilmen fra VG fikk dermed sin Sølvfilm og er dermed kvalifisert for 2016-finalen i reklamekåringen for kinoreklame.
Det er kinoreklame-selskapene Media Direct Norge og CAPA Kinoreklame som står bak etableringen av Gullfilmen.
I fjor gikk filmen «Butler» fra Joh. Johannson helt til topps – og vant historiens første Gullfilmen.
Årets første Sølvfilm, for første kvartal 2016, ble vunnet av Kreftforeningen, med sin «Gi for livet».
Sølvfilm for andre kvartal 2016 ble vunnet av Telenor Bredbånd og filmen «Frieri på hytta».
Fem filmer var med i finalekampen om den tredje Sølvfilmen i 2016. I tillegg til vinner-filmen fra VG, ble filmen «Tennis» fra Infinitum, «Billig-vask» fra Lilleborg OMO, «Mobildilemma, rope» fra Telenor Djuice og Telia-filmen «No isolation» vurdert av juryen.
Juryen skriver blant annet følgende om vinneren for tredje kvartal 2016:
«Endelig er VG tilbake i solid reklame-form. Det begynner å bli en god stund siden VG hadde sine glansdager på reklamefilm. Nå er mediehuset på de fleste plattformer tilbake i godt gammelt slag. VG viser folkelighet, nærhet, følelser, humor og ikke minst relevans til sine produkter. Godt å se VG i storform!».

Glimt fra VGs reklamefilm «Etterlengtet nederlag».
Bak vinnerfilmen denne gangen står reklamebyrået SMFB. Filmen er regissert av Marius Holst, med Fantefilm som produksjonsbyrå.
Det er kun norskproduserte filmer, eller filmer produsert av utenlandske selskaper målrettet helt og fullt mot det norske markedet, som blir vurdert av jurymedlemmene. Den skal ha blitt vist på norske kinoer, formidlet av CAPA og/eller MDN.
Kino er på offensiven både i forhold til antall besøkende og reklameomsetning. I fjor økte antall solgte kinobilletter fra 11,1 til 12 millioner. Etter årets første 8 måneder, var økningen på 14,2 prosent sammenlignet med fjoråret. Det var solgt drøye 7,9 millioner kino-billetter da august var over, viser tall fra Film & Kino.
Reklamemarkedet for kategorien kino har hatt et voldsomt oppsving i Norge de siste årene. Etter årets åtte første måneder er reklamemarkedet for kino opp 47 prosent, ifølge Mediebyråforeningen, og det i et totalmarked som hadde en tilbakegang på 3,9 prosent.
Adm. dir. Ronny Lieblein i Media Direct Norge sier følgende om vinner-filmen for 3. kvartal 2016.
– Flott historiefortelling fra VG. Det er en film som viser følelser, men også sjarm og litt humor.
Kommersiell direktør i CAPA, Gareth Williams, mener følgende om vinnerfilmen fra VG:
– Denne filmen traff virkelig spikeren på hodet for en fotball-entusiast! Men uansett hadde denne filmen veldig mye mer å by på; en skikkelig god historie og ikke minst sterke og varme følelser, sier Williams.
Juryleder Lasse Gimnes i GimCom er svært fornøyd med vinnerfilmen for tredje kvartal fra VG:
– Jeg har fulgt VG gjennom ulike reklamekonsepter gjennom flere årtier. Stort sett har VG levert reklamefilmer av et høyt nivå, men VG har ikke sjarmert stort de seneste årene. Det som i sin tid var den mest engasjerende avsenderen av levende reklame, er blitt litt kjedelig og mindre folkelig de senere årene. Men nå er VG virkelig på gang igjen. Flott film fra VG. Mediehuset er der hvor den hører hjemme, med stor sjarm, herlig folkelighet og med et relevant budskap, sier Lasse Gimnes.
Facebook
RSS