• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Sært, spesielt og superbra: The Banshees of Inisherin
    • Anmeldelse: Babylon
    • Anmeldelse: La elva leve
    • Anmeldelse: M3GAN
    • Anmeldelse: Utama
  • KINOBRANSJEN
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
    • Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal
    • ODEON slo kinodagrekorden fra 2019
    • Filmweb har rundet 25 år. Her er historien om dette unike norske nettstedet.
    • Er over kneika, men fortsatt utfordrende
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 1•2022
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Et abonnement gir deg gratis digitalversjon og bladet tilsendt i Posten
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 6•2021
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

KINOLEVERANDØR

Sølvfilm til VGs fotball-film

VGs reklamefilm – «Etterlengtet nederlag» - er kåret til den beste kinoreklamen i det tredje kvartalet i 2016.
Sølvfilm til VGs fotball-film
Per Mork
17. oktober 2016

Gullfilmen

Norskproduserte reklamefilmer, eller filmer produsert av utenlandske selskaper målrettet helt og fullt mot det norske markedet, som blir vurdert av jurymedlemmene. Den skal ha blitt vist på norske kinoer, formidlet av CAPA og/eller MDN.

Juryen består av følgende bransjepersoner. Lasse Gimnes, daglig leder i GimCom AS, Thomas Borge, researcher i Media Direct Norge AS, Silje Helen Gundersen, Insights and Research manager i CAPA Kinoreklame, Ingvar Sandvik, Marketing & Associate Director i TNS Gallup, Geir Kjærnes, adm. dir. i mediebyrået In Sight AS, Jannicke Haugen, adm. dir. i Nordisk Film Kino samt tidligere profilsjef i TV 2, nå strategisk rådgiver og partner i Breakfast, Ole Eliassen.

VGs reklamefilm – «Etterlengtet nederlag» – er kåret til den beste kinoreklamen i det tredje kvartalet i 2016.

Reklamefilmen fra VG fikk dermed sin Sølvfilm og er dermed kvalifisert for 2016-finalen i reklamekåringen for kinoreklame.

Det er kinoreklame-selskapene Media Direct Norge og CAPA Kinoreklame som står bak etableringen av Gullfilmen.

I fjor gikk filmen «Butler» fra Joh. Johannson helt til topps – og vant historiens første Gullfilmen.

Årets første Sølvfilm, for første kvartal 2016, ble vunnet av Kreftforeningen, med sin «Gi for livet».

Sølvfilm for andre kvartal 2016 ble vunnet av Telenor Bredbånd og filmen «Frieri på hytta».

Fem filmer var med i finalekampen om den tredje Sølvfilmen i 2016. I tillegg til vinner-filmen fra VG, ble filmen «Tennis» fra Infinitum, «Billig-vask» fra Lilleborg OMO, «Mobildilemma, rope» fra Telenor Djuice og Telia-filmen «No isolation» vurdert av juryen.

Juryen skriver blant annet følgende om vinneren for tredje kvartal 2016:

«Endelig er VG tilbake i solid reklame-form. Det begynner å bli en god stund siden VG hadde sine glansdager på reklamefilm. Nå er mediehuset på de fleste plattformer tilbake i godt gammelt slag. VG viser folkelighet, nærhet, følelser, humor og ikke minst relevans til sine produkter. Godt å se VG i storform!».

 

Glimt fra VGs reklamefilm «Etterlengtet nederlag».

Glimt fra VGs reklamefilm «Etterlengtet nederlag».

Bak vinnerfilmen denne gangen står reklamebyrået SMFB. Filmen er regissert av Marius Holst, med Fantefilm som produksjonsbyrå.

Det er kun norskproduserte filmer, eller filmer produsert av utenlandske selskaper målrettet helt og fullt mot det norske markedet, som blir vurdert av jurymedlemmene. Den skal ha blitt vist på norske kinoer, formidlet av CAPA og/eller MDN.

Kino er på offensiven både i forhold til antall besøkende og reklameomsetning. I fjor økte antall solgte kinobilletter fra 11,1 til 12 millioner. Etter årets første 8 måneder, var økningen på 14,2 prosent sammenlignet med fjoråret. Det var solgt drøye 7,9 millioner kino-billetter da august var over, viser tall fra Film & Kino.

Reklamemarkedet for kategorien kino har hatt et voldsomt oppsving i Norge de siste årene. Etter årets åtte første måneder er reklamemarkedet for kino opp 47 prosent, ifølge Mediebyråforeningen, og det i et totalmarked som hadde en tilbakegang på 3,9 prosent.

Adm. dir. Ronny Lieblein i Media Direct Norge sier følgende om vinner-filmen for 3. kvartal 2016.

– Flott historiefortelling fra VG. Det er en film som viser følelser, men også sjarm og litt humor.

Kommersiell direktør i CAPA, Gareth Williams, mener følgende om vinnerfilmen fra VG:

– Denne filmen traff virkelig spikeren på hodet for en fotball-entusiast! Men uansett hadde denne filmen veldig mye mer å by på; en skikkelig god historie og ikke minst sterke og varme følelser, sier Williams.

Juryleder Lasse Gimnes i GimCom er svært fornøyd med vinnerfilmen for tredje kvartal fra VG:

– Jeg har fulgt VG gjennom ulike reklamekonsepter gjennom flere årtier. Stort sett har VG levert reklamefilmer av et høyt nivå, men VG har ikke sjarmert stort de seneste årene. Det som i sin tid var den mest engasjerende avsenderen av levende reklame, er blitt litt kjedelig og mindre folkelig de senere årene. Men nå er VG virkelig på gang igjen. Flott film fra VG. Mediehuset er der hvor den hører hjemme, med stor sjarm, herlig folkelighet og med et relevant budskap, sier Lasse Gimnes.

Relaterte sakerForsiden
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
KINOLEVERANDØR
17. oktober 2016
Per Mork https://facebook.com/permork72

Grafisk designer og nettside utvikler.

Relaterte sakerForsiden
  • Effektiv kinofagdag i regi av MDN og CAPA 01.09.2016
  • Sølvfilm til Telenors bredbåndsfrieri 04.07.2016
  • Årets første reklamefilm til topps 14.04.2016
  • Zwart-film fikk Sølvpris 13.01.2016
  • Ny avtale mellom KA og MDN 12.11.2015
  • Evergood beste reklamefilm i tredje kvartal 21.10.2015
  • MDN og CAPA samler reklamebransjen 04.08.2015
  • Gilde vant årets andre sølvfilm 07.07.2015
  • Kino-sølvfilmpris til Grandiosa 20.04.2015
  • MDN og CAPA samarbeider om «Gullfilmen» 17.03.2015

Siste saker fra KINOLEVERANDØR

Nei takk til mer kinoreklame i 2022

admin20. oktober 2022
Les mer

Generasjonsskifte hos Sundlings

John Berge31. mai 2021
Les mer

Skeie satser på luksustrenden

John Berge26. mai 2021
Les mer

Store endringer hos DX

John Berge14. mai 2021
Les mer

Kinoteknisk selskap skylder ca. to millioner kroner. Begjært konkurs av Skatteetaten

John Berge21. april 2021
Les mer

Terje tror på bedre tider for kinobransjen

John Berge29. januar 2021
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Katrine Wang Svendsen,Matias Kjølstad, Magnus Meling.

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • Fortsatt kinoaktuelle Kampen om Narvik til topps hos Netflix
    VOD (KLIKKEFILM)26. januar 2023
  • Sært, spesielt og superbra: The Banshees of Inisherin
    ANMELDELSE26. januar 2023
  • Norske «Nattrikken» ble Oscar-nominert
    PRISUTDELING24. januar 2023
  • Nå har denne norske krigsfilmen solgt uhorvelig mange kinobilletter
    STATISTIKK23. januar 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama film Kinobransjen action Disney Magasinet Digitalt abonnement Marvel skrekk Fremhevet Netflix thriller Star Wars spenning superhelt komedie Festival Skrekkfilm animasjon eventyr krim

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Sært, spesielt og superbra: The Banshees of Inisherin
    ANMELDELSE26. januar 2023
  • De beste filmene med innslag av casino og pengespill
    FILMHISTORIKK29. desember 2022
  • Veldig fornøyd med at 50 kinoer har booket film «som kan berge liv»
    FILMLANSERING10. januar 2023
  • Fortsatt kinoaktuelle Kampen om Narvik til topps hos Netflix
    VOD (KLIKKEFILM)26. januar 2023
  • Fortsatt kinoaktuelle Kampen om Narvik til topps hos Netflix
    VOD (KLIKKEFILM)26. januar 2023
  • Sært, spesielt og superbra: The Banshees of Inisherin
    ANMELDELSE26. januar 2023
  • Norske «Nattrikken» ble Oscar-nominert
    PRISUTDELING24. januar 2023
  • Nå har denne norske krigsfilmen solgt uhorvelig mange kinobilletter
    STATISTIKK23. januar 2023
  • zelma says:

    Waiting patiently for you to come home and fuck me!…

  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

CAPA samlet troppene
Kinoklubbens medlemsmål redusert fra 40.000 til 10.000