
I løpet av de første sju dagene på norske kinoer (fra 21. til 28. februar 2018) ble nyinnspillingen av Norske byggeklosser sett av 108.575 personer.
Dette gjør at filmen allerede er årets sjette mest sette film på norske kinoer, pr. 1. mars 2018. Den er den mest sette av filmene som går på kino akkurat i disse dager, foran Black Panther, Petter Kanin, Coco og Fifty Shades Freed.
– At så mange mennesker har tatt turen til kinosalene på kun en uke er utrolig. Nordmenn har gudskjelov selvironi nok til å le av det som sikkert for mange er det reneste mareritt når man står midt oppe i det. Vi er et folk som har skjønt at en god latter forlenger livet, sier produsent Kjetil Omberg.
Hans produsentkollega, Jørgen Storm Rosenberg, sier at de på forhånd visste at oppussing angår de fleste nordmenn, og håpet at filmen ville treffe en nerve.
– Det er tydelig at publikum kjenner seg igjen, slår Storm Rosenberg fast.

Produsentene Kjetil Omberg og Jørgen Storm Rosenberg. Foto: Vedvik, Norgesexpo.
Nordisk Film Distribusjon, som har har ansvaret for å bringe filmen ut til landets kinoer, merket tidlig høy interesse hos publikum, med rekordhøy deling og avspillinger av traileren.
– Dette er spesielt gledelig å oppleve i disse tider, da man skulle tro at folk flest var mest opptatt av OL og sin egen vinterferie, sier direktør Morten Christoffersen i Nordisk fillm Distribusjon.
– Det tyter inn med meldinger kjente og ukjente i alle kanaler. Det er kjempemoro, sier regissør Arild Fröhlich.

Colosseum kino i Oslo under premierevisningen av Norske byggeklosser. Foto: Vedvik, Norgesexpo.

Colosseum kino i Oslo under premierevisningen av Norske byggeklosser. Foto: Vedvik, Norgesexpo.
Les KINOMAGASINETs anmeldelse av Norske byggeklosser her:
Facebook
RSS