
Etter snart fem måneders drift er det solgt nærmere 200.000 billetter hos ODEON OSLO.
Det kunne administrende direktør Ivar Halstvedt opplyse om under et seminar på Den norske filmfestivalen i Haugesund søndag 19. august 2018.
Halstvedt sa videre at ODEON Oslo har oppnådd 21 prosent markedsandel, og 27 prosent av omsetningen, i hovedstaden etter åpningen 22. mars 2018.
– Vi uttalte da vi startet at målet er å bli Oslos største kinosenter. Det er vi, i antall saler, men også i besøk, fra 22. mars til torsdag 9. august. Vi har sammenlignet samme periode i fjor, og ser da at Nordisk Film Kinos kinoer og vårt kinosenter bidrar til at besøket har økt med 4,1 prosent i Oslo.
ODEON har foretatt en spørreundersøkelse i Oslo om kinoen, og undersøkt hvem som har vært på kinoen deres.
Den viser at andelen menn mellom 24 og 35 år er høyere enn på andre kinoer kjeden driver.
Det er bred kjennskap til ODEONs etablering i Oslo. I 2017 var det 82 prosent av de spurte som ikke kjente til den nye kinoen, mens nå er andelen som ikke vet om kinoen nede i 24 prosent.
51 prosent av de spurte i ODEON-undersøkelsen mener de kjenner varemerket IMAX
37 prosent sier at når de går til ODEON går de på IMAX, men den virkelige andelen er nærmere 50 prosent, opplyste ODEON-direktøren.
40 prosent av de spurte sier de kombinerer kinobesøk med restaurant/kafébesøk.
74 prosent av de spurte sier de handler enten i kiosk eller baren på ODEON OSLO, når de først ser en film.
– Så langt er vi godt fornøyd, i den korte perioden vi har drevet, hvor det er mye rart hva som har skjedd, med filmer som har feilet og tidenes varmeste kinosommer, sa Halstvedt.
Han pekte også på at ODEON Oslos IMAX-sal en helg var størst i verden av alle de 1.100 pluss IMAX-salene.
– Det er et stort potensial for oss, sa han.
KINOMAGASINET dekker Den norske filmfestivalen 2018 takket være støtte fra Den norske filmfestivalen, Edda kino og Skeie.
Facebook
RSS