
For å ikke «drukne i mengden» og stå mer frem i mediehverdagen ønsker kinobransjen å skape en ny, felles varemerkeprofilering.
Det skal bli tydelig for forbrukerne å se at en film går på kino.
Under et kinoseminar på Den norske filmfestivalen 2022, søndag, 21. august, ble planene lansert.
– Vi drukner i mengden, da antallet strømmetjenester og tilbudet av film har eksplodert, fortalte Katrine Aamodt.
Hun er markedssjef i Nordisk Film Distribusjon og en del av arbeidsgruppen i regi av Norske filmdistributørers forening som nå ser på hvordan kinofilmene skal få skinne tydeligere.

Katrine Aamodt presenterte planene for en kinologo under et kinoseminar på Den norske filmfestivalen 2022, søndag, 21. august. Foto: John Berge, KINOMAGASINET.no ©
Ifølge avtroppende Film & Kino-direktør Guttorm Petterson har Kulturdepartementet gitt sju millioner kroner i støtte for kinofilmtiltak.
Dette blir en forlengelse av den nasjonale kinokampanjen som resulterte blant annet i en reklamefilm.
– Vi skal minne publikum på kino som aktivitet og visningssted, og lage en konseptuell profil, en filmens «svanemerke», som skal fungere på alle filmer fra nå til evig tid, sa daglig leder Agnethe Sophie Buus Jensen i Norske filmdistributørers forening.

Daglig leder Agnethe Sophie Buus Jensen i Norske filmdistributørers forening. Foto: John Berge, KINOMAGASINET.no ©
Katrine Aamodt minnet om at tidligere var utendørsreklame for film i stor grad kun for kinofilmer, men at dette domenet nå også preges av mange av strømmetjenestene. Hun viste frem tilfeldige eksempler på nettopp reklame fra disse, og mente at dette kan kinobransjen lære av.
– Det er veldig tydelig på alle plakatene hvor filmen eller serien vises. Mens på en kinofilmplakat, selv om det står der, så er det ikke tydelig. Strømmetjenesten er ikke redd for å sette av plass til egen logo.
– Vi ønsker en fast, gjenkjennelig branding på kinofilm, sa Aamodt og la til at man ønsker også å minne folk med magien ved å gå på kino og lokke de ut av sofaen.
Bransjens kvinner og menn går nå i gang med å hyre inn fagfolk for å bistå i den videre prosessen for å finne en logo/varemerke som kan brukes på alle typer reklameformater for kinofilm.
– Målsetningen er å få dette synlig så fort som mulig, men det må også være veldig bra hvis det skal leve til evig tid, sa Linn Barholt, daglig leder i Norsk Filmdistribusjon.

Fra kinoseminaret på Den norske filmfestivalen 2022, søndag, 21. august. Foto: John Berge, KINOMAGASINET.no ©
LES OGSÅ:
En ny, nasjonal reklamekampanje har som mål å lokke folk tilbake til kinoene
ODEON med ny langsiktig kampanje for å minne folk om gleden med å gå på kino
Facebook
RSS