• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: The Fabelmans
    • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    • Anmeldelse: Munch
    • Sært, spesielt og superbra: The Banshees of Inisherin
    • Anmeldelse: Babylon
  • KINOBRANSJEN
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
    • Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal
    • ODEON slo kinodagrekorden fra 2019
    • Filmweb har rundet 25 år. Her er historien om dette unike norske nettstedet.
    • Er over kneika, men fortsatt utfordrende
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 1•2022
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Et abonnement gir deg gratis digitalversjon og bladet tilsendt i Posten
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 6•2021
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

KINOBRANSJEN

Slik vil kinobransjen minne publikum om hvor filmene er å se hen

Tre kjente norske varemerker: Svanemerket, Miljøfyrtårn og Bank ID. Hvordan blir kinologoen? Montasje/foto: Per Mork, KINOMAGASINET.no ©
Slik vil kinobransjen minne publikum om hvor filmene er å se hen
John Berge
23. august 2022

For å ikke «drukne i mengden» og stå mer frem i mediehverdagen ønsker kinobransjen å skape en ny, felles varemerkeprofilering.

Det skal bli tydelig for forbrukerne å se at en film går på kino.

Under et kinoseminar på Den norske filmfestivalen 2022, søndag, 21. august, ble planene lansert.

– Vi drukner i mengden, da antallet strømmetjenester og tilbudet av film har eksplodert, fortalte Katrine Aamodt.

Hun er markedssjef i Nordisk Film Distribusjon og en del av arbeidsgruppen i regi av Norske filmdistributørers forening som nå ser på hvordan kinofilmene skal få skinne tydeligere.

Katrine Aamodt presenterte planene for en kinologo under et kinoseminar på Den norske filmfestivalen 2022, søndag, 21. august. Foto: John Berge, KINOMAGASINET.no ©

Ifølge avtroppende Film & Kino-direktør Guttorm Petterson har Kulturdepartementet gitt sju millioner kroner i støtte for kinofilmtiltak.

Dette blir en forlengelse av den nasjonale kinokampanjen som resulterte blant annet i en reklamefilm.

– Vi skal minne publikum på kino som aktivitet og visningssted, og lage en konseptuell profil, en filmens «svanemerke», som skal fungere på alle filmer fra nå til evig tid, sa daglig leder Agnethe Sophie Buus Jensen i Norske filmdistributørers forening.

Daglig leder Agnethe Sophie Buus Jensen i Norske filmdistributørers forening. Foto: John Berge, KINOMAGASINET.no ©

Katrine Aamodt minnet om at tidligere var utendørsreklame for film i stor grad kun for kinofilmer, men at dette domenet nå også preges av mange av strømmetjenestene. Hun viste frem tilfeldige eksempler på nettopp reklame fra disse, og mente at dette kan kinobransjen lære av.

– Det er veldig tydelig på alle plakatene hvor filmen eller serien vises. Mens på en kinofilmplakat, selv om det står der, så er det ikke tydelig. Strømmetjenesten er ikke redd for å sette av plass til egen logo.

– Vi ønsker en fast, gjenkjennelig branding på kinofilm, sa Aamodt og la til at man ønsker også å minne folk med magien ved å gå på kino og lokke de ut av sofaen.

Bransjens kvinner og menn går nå i gang med å hyre inn fagfolk for å bistå i den videre prosessen for å finne en logo/varemerke som kan brukes på alle typer reklameformater for kinofilm.

– Målsetningen er å få dette synlig så fort som mulig, men det må også være veldig bra hvis det skal leve til evig tid, sa Linn Barholt, daglig leder i Norsk Filmdistribusjon.

Fra kinoseminaret på Den norske filmfestivalen 2022, søndag, 21. august. Foto: John Berge, KINOMAGASINET.no ©

LES OGSÅ:

En ny, nasjonal reklamekampanje har som mål å lokke folk tilbake til kinoene

ODEON med ny langsiktig kampanje for å minne folk om gleden med å gå på kino

 

Eksempel på utendørsreklame for strømmetjenester på Oslo sentralbanestasjon sommeren 2022. Video: John Berge.
Relaterte sakerForsiden
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
KINOBRANSJEN
23. august 2022
John Berge https://facebook.com/john.berge

Redaktør og daglig leder i JB Forlag.

Relaterte sakerForsiden

Siste saker fra KINOBRANSJEN

Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023

John Berge7. januar 2023
Les mer

Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal

John Berge2. desember 2022
Les mer

ODEON slo kinodagrekorden fra 2019

John Berge7. november 2022
Les mer

Filmweb har rundet 25 år. Her er historien om dette unike norske nettstedet.

John Berge5. november 2022
Les mer

Er over kneika, men fortsatt utfordrende

John Berge31. oktober 2022
Les mer

Etter 28 år som gratisblad legges Filmmagasinet ned

admin29. september 2022
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Katrine Wang Svendsen,Matias Kjølstad, Magnus Meling.

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • Anmeldelse: The Fabelmans
    ANMELDELSE3. februar 2023
  • LA ELVA LEVE – fakta eller fiksjon?
    REGISSØRINTERVJU3. februar 2023
  • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    ANMELDELSE1. februar 2023
  • Anmeldelse: Munch
    ANMELDELSE31. januar 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama film Kinobransjen action Disney Magasinet Digitalt abonnement Marvel skrekk Fremhevet Netflix thriller Star Wars spenning superhelt komedie Skrekkfilm Festival animasjon eventyr krim

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    ANMELDELSE1. februar 2023
  • Anmeldelse: Gulliver er tilbake
    ANMELDELSE7. januar 2023
  • Anmeldelse: Babylon
    ANMELDELSE19. januar 2023
  • LA ELVA LEVE – fakta eller fiksjon?
    REGISSØRINTERVJU3. februar 2023
  • Anmeldelse: The Fabelmans
    ANMELDELSE3. februar 2023
  • LA ELVA LEVE – fakta eller fiksjon?
    REGISSØRINTERVJU3. februar 2023
  • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    ANMELDELSE1. februar 2023
  • Anmeldelse: Munch
    ANMELDELSE31. januar 2023
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Nå skal kinofilmdistributørene selv sette aldersgrensene
Etter 28 år som gratisblad legges Filmmagasinet ned