• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: Munch
    • Sært, spesielt og superbra: The Banshees of Inisherin
    • Anmeldelse: Babylon
    • Anmeldelse: La elva leve
    • Anmeldelse: M3GAN
  • KINOBRANSJEN
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
    • Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal
    • ODEON slo kinodagrekorden fra 2019
    • Filmweb har rundet 25 år. Her er historien om dette unike norske nettstedet.
    • Er over kneika, men fortsatt utfordrende
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 1•2022
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Et abonnement gir deg gratis digitalversjon og bladet tilsendt i Posten
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 6•2021
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

KINOBRANSJEN

Slik skal Film & Kino endres

Adm. direktør Oddvar Engan i Location og adm. direktør Ivar Halstvedt i SF Kino skrev under en ny samarbeidsavtale under CineEurope i Barcelona onsdag 24. juni 2015. Foto: John Berge, KINOMAGASINET ©
Slik skal Film & Kino endres
John Berge
28. november 2013

«Arven: Fremtidig forvaltning av Norsk kino- og filmfond. En utredning av alternative organisasjonsmodeller for Film & Kino, sett i lys av den teknologiske og markedsmessige utviklingen i Norge. Av Film & Kinos organisasjonsutvalg», er den formelle tittelen på rapporten.

Les instillingen og last den ned her. (Acrobat Reader, PDF)

Nå blir det opptil bransjen selv og andre som vil si sin mening å delta i det styreleder Knut Even Lindsjørn lover skal bli en bred høringsrunde med god frist. Landsmøtet i Film & Kino skal avgjøre hva de vil med sin egen organisasjon sommeren 2014, på neste landsmøte.

Organisasjonsutvalgets medlemmer

Petter Steen, Haugesund (leder). Ordfører i Haugesund siden 2001.

Randi Øverland, Kristiansand. Tidl. statssekretær, tidl. styremedlem NFI og i Kristiansand kinos styre, AP-politiker. Nå ansatt ved Universitetet i Agder.

Geirmund Lykke, Trondheim. Kommunalråd i Trondheim kommune. Styreleder Trondheim Kino AS. Leder for filmfestivalutvalget.

Jan Grund, Oslo. Professor. Styremedlem i Oslo Kino i tolv år.

Vigdis Lian, Oslo. Tidligere direktør for NFI.

Ivar Halstvedt, Askim. Direktør i SF Kino.

Marianne Hoff, Balestrand. Norsk kinoforbund. Kinosjef for Friberg kino.

Herdis Elin Belsvik, Stord. Norske kinosjefers forbund. Kinosjef i Stord kommune.

Håvard Erga, Klepp. Direktør i Warner. Styremedlem i NVF og VFK. Tidligere FrP-politiker.

Organisasjonsutvalget foreslår at den kommunale kinoorganisasjonen Film & Kino skal bli en organisasjon for både private og kommunale kinoeiere, samt videobransjen, og at NKFF skal underlegges Kulturdepartementet.

Dette er «høydepunktene» i den 88 siders tykke rapporten som ble lagt frem i Filmens hus torsdag 28. november, av utvalgets leder, Petter Steen Jr., til daglig ordfører i Haugesund.

Organisasjonsutvalget – som medlemmene i Film & Kino selv nedsatte sommeren 2012 – hadde allerede under filmfestivalen i Haugesund antydet hvilken retning de ville ende opp med. Da fokuserte Steen Jr. mye på forslaget om en bransjeavtale lik systemet i Sverige og Danmark.

Men i den endelige rapporten er det et enstemmig utvalg på ni medlemmer som både har forkastet bransjeavtaleforslaget og alternativet med å flytte alt ansvar over til Norsk filminstitutt (NFI), til fordel for det man endte opp med, nemlig forslaget om et selvstendig Norsk kino- og filmfond (NKFF) og et omorganisert Film & Kino.

Petter Steen jr. fortalte i sin presentasjon at utvalget begynte arbeidet for ca ett år siden. Han beskrev det som et et utvalg med god og komplementær kompetanse.

Steen understreket av vi bor i et land som er velsignet med en kinopolitikk.

– Det er uvanlig i global sammenheng. De fleste land har en filmpolitikk, men vi har også kinopolitikk. Det finnes mange lokalsamfunn hvor kinovisning er det eneste stabile kulturtilbudet. Men når ting er i endring, må vi endre oss for å ta med oss videre de gode tingene som er bygd opp gjennom mange år. Film & Kino, tidligere kjent som Kommunale kinematografers landsforbund (KKL), har en nesten hundreårig historie. Det er en viktig arv vi forvalter, som vi ikke må bruke opp, men få med til neste generasjon.

– Alle kjenner endringer i eierskapet av kinoene og til dels dramatiske endringer i salget av fysisk videogram. Derfor er det viktig å vurdere konsekvensene for Film & Kinos legitmitet at når private aktører overtar. I løpet av perioden vi har jobbet har vi sett blant annet salget av Oslo kino, og det skjer nye endringer i mange kommuner. Et overveldende flertall av norske kinoer er kommunale, men de private står for 50 % av markedet. Vi har også nye aktører i videomarkedet, leverandører av klikkefilm.

– Vi mener at det vil være mer behov for Film & Kino i ny drakt i fremtiden enn nå. Det er mer som binder aktørene, enn det som skiller de. Eierskap vektlegger vi mindre, men heller fellesnytten for kino- og videobransjen.

– I dag er NKFF veldig sterkt integrert i organisasjonen, som det må gjøres ednringer på. Fondet forvalter statlige avgiftsmidler.

– Grunnleggende funksjoner skal videreføres. Vi vil ha en organisasjon som samler hele kino og videobransjen, uavhengig av eierskap, men da må vi ha styringsorganer som speiler bransjen. Kinonorge er ikke synonymt med kommunenorge. Mange kommuner har faset seg ut i forhold til å holde medlemskapet levende. Landsmøtene blir stadig mindre besøkt. Sist var det bare 23 av 146 medlemskommuner.

Utvalget vurderte fire modeller:

a. Bevare Film & Kino som i dag

b. En bransjeavtale (slik som i Danmark og Sverige)

c. Flytte alt til NFI

d. Selvstendig Norsk kino- og filmfond (NKFF) og et omorganisert Film & Kino.

– Jeg er glad for å overlevere en enstemmig innstilling, sa Steen Jr.

Utvalget gikk altså for alternativ D.

Dermed kan det bli vedtektsendring fra å være en organisasjon for kun kommunale kinoer, til å også være det for private aktøre, og kanskje vil neste års landsmøte vedta at det blir det siste og at det neste blir et representantskap, hvor alle får en stemme og flere stemmer basert på kinobesøkstall. Hvordan videobransjen skal få stemmer ble ikke nevnt, men det foreslås kun 1/6 av stemmene. Det foreslås også medlemskontigent «på lavt nivå». NKFF bør få et eget styre utnevnt av KUD.

Hva så med skillet mellom Film & Kino og NFI? Utvalget har vært opptatt av et klart og tydelig grensesnitt. De mener at NFI er statens aktør, som bidrar med å utvikle norsk film. Film & Kino handler om visning – fremming av film på kino, fysisk og digitalvideo. NFI skal ta de filmpolitiske virkemidler

– Å avgiftsbelegge digitalvideo er en krevende øvelse, og den avgåtte regjering har skrinlagt det arbeidet. Vi anbefaler å ikke øke avgiften på kino og fysisk video, siden begge er i en krevende konkurransesituasjon. Men vi foreslår at regjeringen bidrar i en overgangsfase, 2014-2015, for å sikre Film & Kinos drift. Vi foreslår også å endre avgiften på fysisk videogram, som i dag er på 3,50 kroner per solgte eksemplar, til en prosentsats av videodistrinutørenes netto omsetning. Satsen tilsvarer det man får via dagens ordning. Siden prisene per video solgt er redusert, er dette nå et kronebeløp som er en tung bør for bransjen, sa Petter Steen Jr.

Han avrundet med å si dette:

– Film & Kino er en virksomhet som sitter på en enorm bred og stor kompetanse som er viktig for hele kino- og videonorge. De har ulike tiltak og arrangementer som sørger for utvikling. Film & Kino er verdensmestre av digitalisering av kinonorge, fordi organisasjonen er et felles arbeidsredskap. I fremtiden vil kinonorge ha behov for fornyelse, med bygging av nye kinoer, og modernisering – ikke bare klineseter. Det er et modent marked, og et fornyet Film & Kino, der alle er med, er et veldig godt arbeidsredskap.

Styreleder Knut Even Lindsjørn takket for å få rapporten overlevert og sa at rapporten var spennende.

– Vi skal gå inn i den med seriøsitet og tyngde. Vi har styremøte på mandag som starter prosessen. Jeg er glad for at utvalget ikke vil ta bort oppgaver, og at de ser at det er behov for et kompetansesenter på tross av eierskapstruktur. Vi skal nå stilling til hvordan dette skal på høring til medlemmer og aktører, med god frist. Vi håper på spennende uttalelser tilbake. Rapporten peker på viktige utfordringer. Det er ingen hemmelighet at vi har vært opptatt av vår legitimtet, da den ikke er god nok med dagens modell.

SE KOMPLETT VIDEO AV HELE PRESENTASJONEN TIL PETTER STEEN JR. I TO DELER UNDER!

KINOMAGASINET © Petter Steen Jr. ledet Organisasjonsutvalget. Foto: John Berge, KINOMAGASINET ©
Relaterte sakerKino
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
KINOBRANSJEN
28. november 2013
John Berge https://facebook.com/john.berge

Redaktør og daglig leder i JB Forlag.

Relaterte sakerKino
  • Organisasjonsutvalget bestemmer Film & Kinos skjebne 05.06.2013
  • Spenning foran Organisasjonsutvalgets presentasjon 30.07.2013
  • Organisasjonsutvalget foreslår bransjeavtale 18.08.2013

Siste saker fra KINOBRANSJEN

Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023

John Berge7. januar 2023
Les mer

Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal

John Berge2. desember 2022
Les mer

ODEON slo kinodagrekorden fra 2019

John Berge7. november 2022
Les mer

Filmweb har rundet 25 år. Her er historien om dette unike norske nettstedet.

John Berge5. november 2022
Les mer

Er over kneika, men fortsatt utfordrende

John Berge31. oktober 2022
Les mer

Etter 28 år som gratisblad legges Filmmagasinet ned

admin29. september 2022
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Katrine Wang Svendsen,Matias Kjølstad, Magnus Meling.

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • Anmeldelse: Munch
    ANMELDELSE31. januar 2023
  • Stevens Spielbergs fabel
    31. januar 2023
  • Nye eventyr på Apeplaneten
    FILMPRODUKSJON30. januar 2023
  • James Cameron om forskjellen på kino vs. hjemmekino
    REGISSØRINTERVJU30. januar 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama film Kinobransjen action Disney Magasinet Digitalt abonnement Marvel skrekk Fremhevet Netflix thriller Star Wars spenning superhelt komedie Festival Skrekkfilm animasjon eventyr krim

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • James Cameron om forskjellen på kino vs. hjemmekino
    REGISSØRINTERVJU30. januar 2023
  • Nord-Norges kinogigant slo alle besøksrekorder
    STATISTIKK2. januar 2023
  • Vinnerne av Golden Globe Awards 2022
    PRISUTDELING11. januar 2023
  • Nye eventyr på Apeplaneten
    FILMPRODUKSJON30. januar 2023
  • Anmeldelse: Munch
    ANMELDELSE31. januar 2023
  • Stevens Spielbergs fabel
    31. januar 2023
  • Nye eventyr på Apeplaneten
    FILMPRODUKSJON30. januar 2023
  • James Cameron om forskjellen på kino vs. hjemmekino
    REGISSØRINTERVJU30. januar 2023
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

«BI avdekker bare det vi allerede vet»
Laber interesse for sertifisering av kinoansatte