
Kampanjegruppen for ny, nasjonal kinokampanje
Linn Barholt - CAPA Kinoreklame AS (Prosjektleder)
Jørgen Stensland - Film & Kino
Åse Kringstad - Produsentforeningen
Morten Christoffersen – Distributørforeningen/Nordisk Film Distribusjon
Vegard Urke - UIP
Elisabeth Brinch - Filmweb
Erlend Bøksle - Nordisk Film Kino
Marianne Hjerpseth - NFI
Julie Ova - NFI
I ett år fremover skal film & kino-bransjen minne det norske folk på «at film er best på kino.»
I kjølvannet av Covid-19 er kinoene og norsk film som kjent i en kritisk situasjon, og bransjen vil derfor lansere en nasjonal kampanje der målet er å få folk tilbake på kino.
Det var en nedgang i frekvensen på kinobesøket hos norsk ungdom før Covid-19, og bransjen ønsker nå å engasjere spesielt disse til å gå mer på kino.
Det er bakteppet for en nasjonal kinokampanje, som en lang rekke firma, foreninger og organisasjoner står bak (se faktaboksen).
Den landsdekkende kinokampanjen skal markedsføres via Filmweb, via distributørenes lanseringer av aktuelle kinofilmer, og i andre mediekanaler.
I notatet for prosjektet – som Kinomagasinet har fått lese – heter det at «kampanjen skal gå på TV, utendørs, avis, nett, sosiale medier, og i kinosalen».
Det hele er sponset av CAPA og MDN, de to konkurrende kinoreklameselskapene, som også skal jobbe med å skaffe eksterne sponsorer.
Hele prosjektet er støttet med 3,2 millioner kroner fra Norsk Filminstitutt (NFI).
Kampanjegruppen, som ledes av Linn Barholt, Head of Cinema Relations hos CAPA Kinoreklame AS, uttaler at man «ønsker å begeistre, røre og få målgruppen til å glede seg til å gå på kino igjen. Publikum skal minnes på hvor god kinopplevelsen er.»
Det er tre hovedmålgrupper:
• Ungdom mellom 12 – 24 år, som ser på kino som en fritidsaktivitet med venner
• Unge voksne 26 – 40 år, som benytter kino som underholdning og kultur
• Foreldre mellom 30 – 45 år, som har kino som en familieaktivitet
Budskapet skal være tidløst, med mulighet for å «koble på» nye filmer utover de planlagte tolv månedene som kampanjen skal vare.
Håpet er at kampanjen kan starte i oktober 2020.
Ellers er dette presisert i kampanjens mål:
«Det er viktig at kampanjen er godt representert og at den henvender seg til alle, uavhengig av hvor i landet de er fra, kjønn, etnisk bakgrunn, seksuell orientering og funksjonsnedsettelse.»
Linn Barholt opplyser til Kinomagasinet at det snart velges reklamebyrå for kampanjen og at detaljer rundt selve kampanjen blir klar fortløpende.
– Vi ønsker å lage en kampanje som rører ved folk og er emosjonell, og skaper en reaksjon, som trigger til et kinobesøk, sa Barholt under en presentasjon av kampanjeplanene under et bransjearrangement på Den norske filmfestivalen 2020, onsdag 19. august.

Linn Barholt, Head of Cinema Relations hos CAPA Kinoreklame AS. Foto: Privat.
Facebook
RSS