• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • MAGASINET
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: Sjel (VOD, Disney+)
    • Anmeldelse: Operasjon Nordpolen: Svippen på eventyr
    • Anmeldelse: Ma Rainey’s Black Bottom
    • Anmeldelse: Pinocchio
    • Anmeldelse: Mank (VOD, Netflix)
  • MAGASINET
    • KINOMAGASINET 5•2018
    • KINOMAGASINET 4•2018
    • KINOMAGASINET 3•2018
    • KINOMAGASINET 2•2018
    • KINOMAGASINET 1•2018
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
    • Siste sjanse til å få Disney+ med spesialrabatt
    • Nå kan du bestille Disney+ for 590 kroner
    • Gå ikke glipp av én eneste utgave – bestill abonnement på KINOMAGASINET her
    • Ja, vi elsker Kinoklubben!
    • HOLD skaper engasjement for kinogjengeren
  • Facebook

  • RSS

KINOBRANSJEN

En ny, nasjonal reklamekampanje har som mål å lokke folk tilbake til kinoene

En ny, nasjonal reklamekampanje har som mål å lokke folk tilbake til kinoene
John Berge
John Berge
20. august 2020

Kampanjegruppen for ny, nasjonal kinokampanje

Linn Barholt - CAPA Kinoreklame AS (Prosjektleder)
Jørgen Stensland - Film & Kino
Åse Kringstad - Produsentforeningen
Morten Christoffersen – Distributørforeningen/Nordisk Film Distribusjon
Vegard Urke - UIP
Elisabeth Brinch - Filmweb
Erlend Bøksle - Nordisk Film Kino
Marianne Hjerpseth - NFI
Julie Ova - NFI

I ett år fremover skal film & kino-bransjen minne det norske folk på «at film er best på kino.»

I kjølvannet av Covid-19 er kinoene og norsk film som kjent i en kritisk situasjon, og bransjen vil derfor lansere en nasjonal kampanje der målet er å få folk tilbake på kino.

Det var en nedgang i frekvensen på kinobesøket hos norsk ungdom før Covid-19, og bransjen ønsker nå å engasjere spesielt disse til å gå mer på kino.

Det er bakteppet for en nasjonal kinokampanje, som en lang rekke firma, foreninger og organisasjoner står bak (se faktaboksen).

Den landsdekkende kinokampanjen skal markedsføres via Filmweb, via distributørenes lanseringer av aktuelle kinofilmer, og i andre mediekanaler.

I notatet for prosjektet – som Kinomagasinet har fått lese – heter det at «kampanjen skal gå på TV, utendørs, avis, nett, sosiale medier, og i kinosalen».

Det hele er sponset av CAPA og MDN, de to konkurrende kinoreklameselskapene, som også skal jobbe med å skaffe eksterne sponsorer.

Hele prosjektet er støttet med 3,2 millioner kroner fra Norsk Filminstitutt (NFI).

Kampanjegruppen, som ledes av Linn Barholt, Head of Cinema Relations hos CAPA Kinoreklame AS, uttaler at man «ønsker å begeistre, røre og få målgruppen til å glede seg til å gå på kino igjen. Publikum skal minnes på hvor god kinopplevelsen er.»



Det er tre hovedmålgrupper:

• 

Ungdom mellom 12 – 24 år, som ser på kino som en fritidsaktivitet med venner

• Unge voksne 26 – 40 år, som benytter kino som underholdning og kultur

• Foreldre mellom 30 – 45 år, som har kino som en familieaktivitet

Budskapet skal være tidløst, med mulighet for å «koble på» nye filmer utover de planlagte tolv månedene som kampanjen skal vare.

Håpet er at kampanjen kan starte i oktober 2020.

Ellers er dette presisert i kampanjens mål:

«Det er viktig at kampanjen er godt representert og at den henvender seg til alle, uavhengig av hvor i landet de er fra, kjønn, etnisk bakgrunn, seksuell orientering og funksjonsnedsettelse.»

Linn Barholt opplyser til Kinomagasinet at det snart velges reklamebyrå for kampanjen og at detaljer rundt selve kampanjen blir klar fortløpende.



– Vi ønsker å lage en kampanje som rører ved folk og er emosjonell, og skaper en reaksjon, som trigger til et kinobesøk, sa Barholt under en presentasjon av kampanjeplanene under et bransjearrangement på Den norske filmfestivalen 2020, onsdag 19. august.

Linn Barholt, Head of Cinema Relations hos CAPA Kinoreklame AS. Foto: Privat.

 

Relaterte sakerForsiden
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
KINOBRANSJEN
20. august 2020
John Berge
John Berge @https://twitter.com/johnberge https://facebook.com/john.berge

Redaktør og daglig leder i JB Forlag.

Relaterte sakerForsiden

Siste saker fra KINOBRANSJEN

Nesten halvparten av de spurte ønsker nye filmer rett hjemme

John Berge15. desember 2020
Les mer

Nolan tordner mot Warner Bros.

John Berge8. desember 2020
Les mer

KinoNor utvider med et nytt medlem på Sunnmøre

John Berge7. desember 2020
Les mer

Ny avtale krymper kinovinduet

John Berge17. november 2020
Les mer

Slik var DSK hos kinoer landet rundt

John Berge13. november 2020
Les mer

Mest kompensasjon til de to privateide kinogigantene

John Berge13. november 2020
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfsvei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

Redaksjonsassistent: Christian Høkaas.

I redaksjonen: Bjørn Harald L. Sønsthagen, 
Katrine Wang Svendsen
, Torbjørn Grav
, Marcus Patai
, Preben Lillebø Rongve, 
Matias Kjøstad, 
Torunn Sola,
Stina Ueland, 
Joachim Eikeri
, Rolf Einar Hammerås, Trond Sätre, Eren Gudny og Kaisa Waldenstrøm Breiland

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

KINOMAGASINET.no følger Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • Trailer: Godzilla vs. Kong
    TRAILER24. januar 2021
  • Nå kommer «koronafilmen»
    FILMPRODUKSJON24. januar 2021
  • Ingen fred å få for A Quiet Place Part II
    KORONAVIRUSET23. januar 2021
  • Nå har også «Morbius» fått ny dato
    FILMLANSERING22. januar 2021

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Teknologi Video DVD Blu-ray VOD trailer drama film action Disney Fremhevet Netflix Marvel skrekk spenning Star Wars thriller superhelt komedie eventyr krim grøsser spillefilm dc Skrekkfilm animasjon x-men

© 2013-2020 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • En lang rekke storfilmer utsettes enda en gang. No Time to Die og Fast & Furious 9 trolig først på kinoene høsten 2021.
    KORONAVIRUSET13. januar 2021
  • Anmeldelse: Sjel (VOD, Disney+)
    ANMELDELSE27. desember 2020
  • Edelh Lena Ingebrigtsen sier farvel til kinobransjen og blir museumsdirektør
    NYTT OM NAVN5. januar 2021
  • Femten toppfilmer fra 2020 fra anmelder Christian Høkaas
    TOPPLISTER30. desember 2020
  • Trailer: Godzilla vs. Kong
    TRAILER24. januar 2021
  • Nå kommer «koronafilmen»
    FILMPRODUKSJON24. januar 2021
  • Ingen fred å få for A Quiet Place Part II
    KORONAVIRUSET23. januar 2021
  • Nå har også «Morbius» fått ny dato
    FILMLANSERING22. januar 2021
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Bølle ga Manymore alt annet enn trøbbel
Amerikansk analytiker: «17-dagers kinovindu skaper en veldig farlig presedens»