
Hva har koronakrisen ført til for leverandørene til kinobransjen? Vi har slått av en prat med CAPA Kinoreklame, DX, Location, Media Direct Norge og Skeie Seating.
CAPA Kinoreklame AS:
CAPA Kinoreklame AS – som er eid av ODEON kino (50 %) og Kinovasjon Norge (Bergen kino AS, Odeon Stavanger Sandnes AS, Trondheim kino utvikling AS og Haugesund kultur og festivalutvikling KF) har 38 ansatte. De permitterte «så å si« alle fra 30. mars 2020, opplyser adm. direktør Jan Tore Kristiansen.
«Nesten alle inntekter borte fra nedstengningen av kinoene, så dette rammer oss hardt,» sier Kristiansen til Kinomagasinet.no.
– Når håper dere å være i full gang igjen?
– Så snart Regjeringen letter på de strenge tiltakene håper vi å komme raskt tilbake i drift igjen.
CAPA Kinoreklame AS omsatte for litt over 58 millioner kroner i 2018.

Adm. direktør Jan Tore Kristiansen i CAPA Kinoreklame. Foto: John Berge, KINOMAGASINET.no
DX (Dialog Exe AS):
Dialog Exe AS – bedre kjent under varemerket DX – har giret ned en del av produksjonen vår og satt mange utviklingsprosjekter på pause inntil videre, forteller daglig leder Martin Berg til Kinomagasinet.no.
– Samtidig har vi hatt mye, og har fortsatt, fokus på å hjelpe våre kunder med å håndtere den vanskelige situasjonen de står i. Blant annet ved å sørge for at avlysninger og refusjoner til publikum håndteres på en god måte for alle, forteller han.
– Hvordan har situasjonen påvirket dere?
– En betydelig andel av våre inntekter er basert på formidling av billetter og varer på nett på vegne av våre kunder, så en stopp som dette slår naturligvis kraftig inn for oss også.
DX har permittert ca. 24 av 34 årsverk. De fleste permitteringene trådde i kraft 18. mars.
Hvor mange ansatte har firmaet?
– Når håper dere å være i full gang igjen?
– Vi kan ikke mene noe om hverken korona-epidemiens utvikling, myndighetenes tiltak eller påvirkningen det har på kulturbransjen. Vi innretter oss derfor slik at vi kan drive videre med de forutsetningene som gjelder, og tar en uke om gangen. Vi ser fram til dagen våre kunder kan åpne dørene til sitt publikum, og igjen skape gode opplevelser. I mellomtiden har vi fokus på å ivareta våre kunder og våre ansatte i en krevende periode.
DX omsatte for i underkant av 45 millioner kroner i 2019.

Martin Berg, daglig leder i DX. Foto: John Berge. ©
Location Norway AS:
Location Norway AS forteller at de fleste arbeidsoppgavene opphørte eller ble satt på vent med nedstengningen av det norske samfunnet 12. mars 2020. Firmaet har fire ansatte, samt fire til i datterselskapet Popcorn Compagniet AS. I Location ble tre personer permitterte fom 19. mars, og seks hos Popcorn Compagniet.
«Vi har hatt en kraftig svekkelse av omsetningen i denne perioden,» forteller daglig leder Oddvar Engan til Kinomagasinet.no.
«Vi håper å være i gang så snart som mulig. Location vil starte opp igjen når kinoene får tillatelse til å åpne.»
Location Norway AS omsatte for i underkant av 19 millioner kroner i 2019.

Adm. direktør Oddvar Engan inne på Locations kontor i Trondheim. Foto: John Berge, KINOMAGASINET ©
Media Direct Norge AS:
Media Direct Norge AS forteller at de har permittert alle de 20 ansatte, de fleste 100 prosent. Stengingen av kinoene medfører full stans og firmaet har i dag ingen omsetning, kun faste kostnader.
– All vår drift er knyttet til at kinoene er åpne, viser reklame og gjennomfører eventer. Vi har nå vært gjennom en prosess der vi, sammen med våre annonsører og samarbeidspartnere, har funnet løsninger på hvordan vi skal levere manglende visninger. Videre er fokuset nå å legge planer for videre drift og strategier for fremtiden basert på forskjellige scenarioer. Så langt har ingen av våre ansatte blitt smittet, forteller adm. direktør Ronny Lieblein.
– Når håper dere å være i full gang igjen?
– Vi er i gang når vi vet når kinoene åpner og gjestene er tilbake. I det vi har en åpningsdato, kan vi igangsette meningsfylt arbeid og igjen drive salg av kinoreklame.
Media Direct Norge AS omsatte for i underkant av 93,2 millioner kroner i 2019.

Adm. direktør Ronny Lieblein hos Media Direct Norge (MDN). Foto: John Berge, KINOMAGASINET.no ©
Skeie Seating AS:
Skeie Seating AS har 15 ansatte, men er operative på alle nivåer og funksjoner, men har gjennomført flere nødvendige tiltak for å håndtere situasjonen på best mulig måte.
– Vi benytter hjemmekontor i ustrakt grad og bruker digitale hjelpemidler for å avholde videomøter både internt og eksternt mot kunder og samarbeidspartnere. For de som må være på kontoret i Sandnes så praktiseres det å holde en fornuftig avstand og med hyppig bruk av Antibac ol., forteller salgs- & markedssjef Torbjørn Hetland.
– Hvordan har situasjonen påvirket dere?
– Situasjonen har skapt noe uro, men også en tro på at dette skal vi komme oss gjennom på en god måte. Vi vet jo at kino og kultur er sterkt påvirket og at det igjen vil kunne påvirke fremdriften i både innsalgsprosesser og pågående prosjekter, men ser også blant annet at entreprenørene jobber knallhardt for å holde sine fremdriftsplaner. Foruten produkter til kino/kultur segmentet så har Skeie har flere bein å stå på og leverer til skole- og undervisningssektoren også, men registrerer både her hjemme og ute hos våre kunder ellers i Europa, at mye er satt litt på vent nå i denne situasjonen. Vår produksjon er ikke rammet av nedstengninger og vi forventer å kunne opprettholde forventede ledetider. Montører og amfibyggere er norske, så de jobber som vanlig, dog med litt mer komplisert logistikk når man må ut på reise. Enkelte tekstilleverandører melder om stans i produksjon, men at de har de fleste tekstiler og farger på lager. Om det være seg leveranser til en skole, kino eller kulturhus så vil Skeie være med å bidra på best mulig måte. Alle våre kunder er nok i større eller mindre grad påvirket av denne situasjonen og vi tenker jo spesielt på dem som nå må holde helt stengt. Vi håper dette skal normalisere seg etter hvert og at både Skeie og våre kunder og samarbeidspartnere kommer seg helskinnet igjennom dette på en levedyktig måte.
– Har dere permittert ansatte?
– Ja, vi har dessverre sett oss nødt til å permittere. Alle ansatte er berørt i større eller mindre grad og permitteringer ble iverksatt f.o.m 23 mars.
– Hva var omsetningen i 2019?
– Regnskapet er enda ikke avsluttet, men vi hadde en liten nedgang ift. 2018. I vår bransje er det ofte lange prosesser, men håper at vi etter hvert vil få aksept for mange av våre utestående tilbud, som både eksisterende og nye selgere har jobbet godt med i 2019 og nå i starten av 2020.
Skeie Seating AS omsatte for litt over 34 millioner kroner i 2018.

Torbjørn Hetland er Skeies salgs- og markedssjef. Foto: Skeie.
Kinomagasinet.no har også henvendt seg til andre leverandører og vil oppdatere denne saken hvis disse eventuelt ønsker å svare.
Facebook
RSS