
I nesten to måneder var norske kinoer stengt. Hvordan er det å drive i den nye hverdagen, med smitteverntiltak? Billettleverandøren DX forteller her om hvordan de har bidratt.
– Jeg er fornøyd og imponert over hvor raskt DX har snudd seg og løst disse nye utfordringene som har dukket opp med korona-pandemien, sier Erlend Serigstad, som kinosjef på Bryne Kino. Erlend er blant pilotene som har bidratt i utviklingen av de nye løsningene.
Det samme er kinosjef Geir Hammerø hos Molde Kino. Han sier at kinoene har jobbet sammen med DX «med mål om gjøre kinoen til den tryggeste opplevelsen utenfor hjemmet».
For kinoene som bruker DX er det nå blitt enklere å ivareta både smittevernhensyn og publikumsopplevelsen på en effektiv måte.
DX forteller at de har forsøkt å ivareta tre ting vi tror er viktig for at publikum skal komme tilbake så raskt som mulig:
● Gjøre det tydelig for publikum hva som er annerledes enn før og hvilke tiltak som er satt inn. Det skal gi publikum trygghet når de kommer tilbake.
● Samtidig bidra til at kundereisen og kinoopplevelsen blir så nært det «kjente» som mulig.
● Forsøke å begrense merarbeidet for kinoene. Publikum trenger noen som ønsker velkommen tilbake. Ikke noen som er opptatt med navnelister bak disken.
– I samarbeid med et utvalg av kinokundenene har DX derfor utviklet en «korona-tilpasning» av billettløsningen, forteller prosjektleder Ørjan Eilertsen hos DX til Kinomagasinet.no.
I korte trekk sørger den for at publikum tidlig får informasjon når de kjøper billetter på nett. Navn og kontaktinformasjon registreres på alle kjøp, slik at eventuell kontaktsporing i etterkant blir enkel. Regler for sosial distansering og begrensninger i antall overholdes i salen.
Sistnevnte løses ved at algoritmen som plasserer seter i salen nå tar høyde for at det skal være den nødvendige distansen mellom publikum i salen og blokkerer seter fortløpende og automatisk etterhver som salen selges ut.
Med full oversikt over hvilke seter som er benyttet kan også nedvasking av salene mellom forestillingene effektiviseres.
– I første versjon får publikum tildelt plasser i salen, men løsningen vil snarlig oppdateres slik at publikum selv kan velge sin plasser ved kjøp på nett. Dette vil gjøre starten av kundereisen gjenkjennelig og tilnærmet lik som før, sier Eilertsen.
Løsningen er testet blant 30 av DX sine kinokunder med gode tilbakemeldinger fra både kinoer og publikum. Oppdateringen gjøres i disse dager tilgjengelig for alle kinoer på DX-plattformen.

Ørjan Eilertsen er produktleder i DX. Han har ledet arbeidet med korona-tilpasninger fra hjemmekontoret. Foto: DX.
Facebook
RSS