
Nærmere 25.000 kinobilletter ble solgt til Black Widow hos de 38 norske kinoene som viste filmen.
Dette ila. de fem første visningsdagene, fra 7. til 11. juli 2021.
Filmen dukket også opp hos Disneys strømmetjeneste, Disney+, som Premier Access-film allerede fredag 9. juli.

Skjermbilde fra Filmweb.no, 12.07.2021.

Regnvær på Østlandet ga en kjempebra kinohelg. Her hos Fredrikstad kino. Foto: John Berge, KINOMAGASINET.no ©
Dette medførte at en lang rekke norske kinoer boikottet visning av filmen. Det vil i praksis si at de nektet å godta filmutleievilkårene som distributøren tilbydde, og premissene for dette.
Men en storkjede som ODEON viste filmen, og markedsførte den også med standees (store reklameplakater) og egne miniplakater som man ga bort til kundene. Bergen kino og ODEON Stavanger og Sandnes, deleid av ODEON, viste også filmen, samt Aurora kino-kjeden. I alt ble/blir den vist hos 38 norske kinoer.

Reklamestandee for Black Widow hos Fredrikstad kino. Foto: John Berge, KINOMAGASINET.no ©
(Artikkelen fortsetter nedenfor.)
LES OGSÅ:
Disney har gjort det noe oppsiktsvekkende ved å fortelle offentligheten om omsetningstallene for de tre første dagene hos Disney+. Man må altså kjøpe og betale filmen i tillegg til selve abonnementet på Disney+. Omsetningen digitalt var 60 millioner dollar, melder flere amerikanske filmmedier.
Kinoomsetningen pr. 11. juli er på 80 millioner dollar i USA og Canada, og 78,8 millioner dollar i andre verdensdeler, m.a.o 158.8 millioner totalt. Det er underforstått, med kinoene opererer i flere land med begrensninger, mange er stengte og noen, som i Norge, viste ikke filmen overhodet.

Reklame for Black Widow hos Fredrikstad kino. Foto: John Berge, KINOMAGASINET.no ©
LES OGSÅ:
Slik forklarer Ørsta kulturhus og kino sin Black Widow-boikott. Én tar til motmæle.
Nekter å gi sambygdingene «lokal-laget» superheltfilm i lojalitet mot kinobransjen
Facebook
RSS