
Kino ble sterkt påvirket av pandemien og fortsetter å være det. Nye tall fra Mediavision viser at nordiske husholdninger begynte å kjøpe kinobilletter igjen høsten 2021 – men ikke i samme grad som før pandemien.
Av alle mediekategorier var kino desidert mest berørt av pandemien. Strenge restriksjoner førte til at teatre over hele Norden stengte i flere måneder. Høsten 2021 begynte ting å normalisere seg, og de fleste kinoene åpnet igjen. Dette hadde naturligvis en direkte positiv effekt på billettsalget. Høsten 2021 sa nærmere tre millioner nordiske husholdninger (15-74-åringer) – omtrent 25 prosent av alle husstander – at de hadde kjøpt kinobillett(er) den siste måneden. Likevel er dette tallet fortsatt langt under nivåene fra høsten 2019, da nærmere fire millioner husstander eller 35 prosent hadde kjøpt billett den siste måneden.
Veksten fra år til år (2020 vs 2021) varierer mellom de fire landene, med høyest økning i Danmark. Det er det eneste landet der andelen husholdninger som har kjøpt kinobillett(er), nådde samme nivå høsten 2021 som registrert pre-pandemi 2019. Sverige holder seg på omtrent halvparten av 2019-nivåene. 2019 hadde et spesielt sterkt utvalg av billettkontortitler, mens både 2020 og 2021 har lidd av et svakere tilbud forårsaket av produksjonsforsinkelser og endringer i skuespillernes distribusjonsplan. Dette påvirker selvsagt det totale billettsalget.
– Ferien nærmer seg, noe som generelt betyr en sterk periode for billettkontoret. Pandemien er imidlertid ikke over ennå, og det er igjen pålagt restriksjoner over hele Norden. Det vil ta tid før vi når rekordnivåene i 2019, kommenterer Natalia Borelius, senioranalytiker i Mediavision.
Kilde: Mediavison.
Facebook
RSS