
«Kinosommer 2015» i regi av Film & Kino
22. juni til til 24. august 2015.
Materiell og annonsering:
• Facebookannonsering
• 2 x reklamefilm 30 sek med klipp fra aktuell film. Avtalt visning med Capa og MDN gjennom sommeren. MP4, for bruk på skjermer og hos kinoer som har andre reklamefilmdistributører, legges på medieserveren.
• Plakater: Trykket 70x100, sendt ut sammen med profilartiklene. PDF og digitalplakat på medieserveren.
• Profilartikler: Sendt ut ca 10. juni.
• Nettannonser og bilder til Facebook: På medieserveren.
• Domenet kinosommer.no: Første dag med spørsmål er 22. juni
OSLO: Det er duket for «Kinosommer» fra 22. juni til til 24. august 2015. Det er 69 påmeldte kinoer, herunder alle i SF Kino-, KinoSør og KinoNor-kjeden.
Kampanjens målsetning er økt oppmerksomhet rundt kinoen i skoleferien, profilere sommerens filmer, øke antallet relevante følgere til hver enkelt kinos Facebookside og abonnenter til kinoenes nyhetsbrev. I sommer kan publikum vinne unike filmpremier via kinoens facebookside eller på www.kinosommer.no.
Markedsrådgiver Monique Sjøberg i Film & Kino står som vanlig bak kampanjeopplegget.
Hun forteller at kampanjen går over ni uker og hver mandag byttes film og spørsmål. Det blir ni uker og like mange filmer for å få med den norske ungdomsfilmen Dryads, som har premiere 7. august.
– Det er viktig støtte opp om norsk ungdomsfilm! sier hun.
Det er fine premiepakker til filmene Terminator: Genisys, Minions, Ted 2, Ant-Man, Paper Towns, Mission Impossible – Rogue Nation, The Fantastic Four, Dryads og Innsiden ut.
500 eksemplarer er trykket av plakatene, ettersom de fleste nå bruker digitale plakater som supplement, sier Sjøberg til KINOMAGASINET.
– Det har vært arrangert sommerkampanje lenge før min tid i Film & Kino, sier hun. Tidligere var det sommerturneer med eksterne parter og helt andre budsjetter.
– Grunnen til at vi gjør det er at kinoene skal ha godt innhold på Facebooksidene gjennom sommeren, i stedet for at alle skal sitte på sin egen tue, og gjøre noe som ligner.
– Det er enkel måte å lage en konkurranse på, ved at man legger den i en Facebook-applikasjon. Hver kino kan se hvem som deltar fra hver enkelt kino. Det er kontaktinformasjon fra hver deltaker, slik at man samle inn forbrukerinformasjon.
– Hvordan går det for kinoene å gjennomføre kampanjen?
– Det går lettere for hvert år. De er nå kjent med å legge ut ting, f.eks. å forhåndspublisere for hele sommeren. Kursene vi har holdt har hjulpet.
Landets største kinokjeden, Nordisk Film Kino, er i år for første gang ikke med på kampanjen til Film & Kino. En egen sak om dette kommer på KM.

Facebook
RSS