
Film & Kino arrangerer Den norske kinokonferansen 2013 i Trondheim, på Nova kinosenter, fra den 19.-21. november. Det blir tre dager fylt med faglig påfyll, inspirasjon og sosiale happeninger. Og Location inviterer til 15-års jubileumsfest. Hovedkonferansen starter med lunsj tirsdag 19. november og avsluttes med enkel lunsj torsdag 21. november kl 1400.
Last ned detaljert program her.
KINOMAGASINET vil dekke konferansen takket være reise- og oppholdstøtte fra Trondheim kino og Location (eid av Trondheim og Bergen kino).
Toppsjefer fra Nordisk Film Biograferne og Nordic Cinema Group (SF-kinoene) vil under Den norske kinokonferansen 2013 fortelle hvordan de ser for seg det nordiske kinomarkedet.
Den norske kinokonferansen 2013 arrangeres i Trondheim 19.–21. november 2013.
Fra Nordisk Film Biograferne kommer administrerende direktør John Tønnes fra Danmark, mens fra Nordic Cinema Group kommer administrerende direktør Ivar Halstvedt fra SF Kino AS i Norge.
Under tittelen «Vi tror på kino» skal Tønnes fortelle om selskapets vyer spesifikt i Norge etter oppkjøpet av Oslo Kino, Norsk Kino, Media Norge Direct og Norsk Filmdistribusjon sommeren 2013.
Selskapets argeste konkurrent på det privateide kinomarkedet er da selvsagt SF Kino AS, som i år inngikk i et nytt, større konsern, Nordic Cinema Group. Hvordan vil SF Kino møte konkurransen fra den danske giganten?
Dette blir to av hovedforedragene på konferansens første dag i Trondheim, tirsdag 19. november.
Da vil også president Phil Clapp fra UNIC (International Union of Cinemas). Han overtok stillingen i år, og er også leder for britiske Cinema Exhibitors’ Association. Under konferansen i Trondheim vil Clapp ta for seg endringene i det europeiske kinolandskapet.
Fra arrangøren Film & Kino vil rådgiver Ingar Johansen fortelle om siste trender og prognoser, mens Jostein Ryssevik fra Ideas2evidence tar for seg økonomiske ringvirkninger av kinodrift.
Kvelden avsluttes med middag for konferansedeltakerne.
Onsdag 20. november
Onsdagen er viet demonstrasjoner fra Barco på nye projektorer og Auro 3D-lydsystemet, deretter demoer fra konkurrenten Dolby Atmos.
Corrine Thibaut fra Coca Cola tar for seg temaet hvordan skape vekst innenfor kiosksalg, mens Tommy Wikmark fra Flavo tar for seg unike produkter som kan gjøre kiosken bedre og kinoopplevelsen unik. Nicolai Martens fra Location vil redegjøre for det norske kinokioskmarkedet, og Arild Kalkvik fra Trondheim kino skal holde foredrag om miljøsertifisering av kinoer.
Kvelden avrundes med en prisutdeling fra Fremtidens kino, og så en jubileumsfest for Location, som i år feirer 15 år.
Torsdag 21. november
Mark de Quervain fra Action Marketing Works tar for seg trender rundt kinonesøk, mens markedsdirektør Frode Soleim fra Filmweb redegjør for norske trender og nye distribusjonskanaler og målgrupper for kinoene. Det blir også en redegjørelse fra Filmkameratene, ved Sveinung Golimo, om lanseringen av den nye, kommende filmen Børning. Dagen avrundes med motivasjonsseminarer fra Dag Inge Fjelde og Egil Søby.
Facebook
RSS