
Nordisk Film Kino Ålesund mistet over halvparten av de besøkende og fikk 16 prosent markedsandel etter at ODEON Ålesund startet.
Det er fasiten etter de fem første driftsdagene.
ODEON Ålesund hadde 8.150 solgte kinobilletter de fem første dagene, mens Nordisk Film Kino Ålesund hadde et salg på 1.634 billetter.
Dette gjelder dagene 1. til 5. november 2018, hvor en av dagene var Den store kinodagen, da kinobillettene hadde halv pris på de fleste norske kinoer.
Til sammenligning hadde Nordisk Film Kino Ålesund på de samme dagene disse antall besøkende forhenværende år:
2.825 (2015)
3.483 (2016)
3.722 (2017)
Statistikken viser at årsbesøket ved de to Ålesund-kinoene som Nordisk Film Kino har drevet siden 2014 har ligget på 150.994 (2015), 162.723 (2016) og 149.142 (2017).
Situasjonen i Ålesund kan minne om den som har forløpt i Tønsberg, hvor aktørene var på motsatt side.
Da drev daværende SF Kino (nå ODEON) Brygga kino i en monopolsituasjon, og hadde 250-260.000 årlige besøkende. I 2010 åpnet Nordisk Film Kino et nytt kinosenter, Kilden, som klarte godt over 200.000 besøkende, mens Brygga kino hadde rundt 50.000 årlig besøkende. Til slutt kastet SF Kino i håndkleet og private aktører overtok driften av Brygga kino fra 1. januar 2017.
Spørsmålet i Ålesund er da trolig hvor mye vil totalbesøket øke fra rundt 150-160.000 i året med ODEON Ålesunds inntog, og hvor stor andel vil de kapre av dette, og hvor mye vil Nordisk Film Kino sitte igjen med. De har driftsavtale med Ålesund kommune.
Til lokalavisen Sunnmørsposten (bak betalingsmur) uttaler Beathe Kvalsvik Breivik hos ODEON Ålesund seg om de første dagene:
– En pangstart, over all forventning.

Beathe Kvalsvik Breivik. Foto: Alexander Istad ©
Hos hennes konkurrent, Nordisk Film Kino Ålesund, kan ikke kinosjef Eva Warner uttale seg. Hun henviser avisen til adm. direktør Jannicke Haugen.
Haugen svarer avisen at hun ikke vil kommentere hva slags strategi kinoen har for å møte konkurransen fra ODEON.
Som styrker for Nordisk Film, sier Haugen at kjeden kjenner kinogjengerne i Ålesund godt, og vet hva de ønsker seg. Hun fremhever også bonussystemet Kinopluss og sentrumskinoen Løvenvold. Haugen hevder også at «stolene våre er mykere og bredere og gir bedre komfort til ordinær pris.»

Adm. direktør Jannicke Haugen i Nordisk Film Kino. Foto: John Berge, KINOMAGASINET ©
Facebook
RSS