
Den norske stolleverandøren Skeie Seating AS skal for første gang levere kinostoler til USA og ikke til hvem som helst, nemlig Warner Brothers.
Kinosalen det er snakk om heter er Tour Lobby Theatre, som er en kinoen i studioets lokaliteter i Burbank i California, og som de som tar Warner Bros. Studio Tour besøker.
Skeie skal levere 70 stk Sonate Tipup-stoler med broderinger og spesialtilpasninger i januar 2017.

Warner Bros. Studio Tour-logo.
Salgs- og markedssjef Knut Godal hos Skeie Seating AS beskriver leveransen som prestisjetung og en milepæl for det norske firmaet.
Skeie har hatt innpass i USA innenfor andre viktige segmenter, som universitet, høyskoler og enda til FN-bygningen i New York, men har aldri tidligere leverte sine kinostolprodukter. Før nå.
Og flere solide kontrakter er på gang i USA i kjølvannet av dette første oppdraget, røper Godal. Hva konkret disse er kan han annonsere på nyåret 2017.
– Det er et mylder av firma som tilbyr kinostoler. Hvordan har Skeie nådd opp i konkurranse med disse?
– Det dreier seg om hard jobbing. Godt renomé, gode leveranser og høy kvalitet på produktene, svarer Knut Godal.

Det er inne i dette bygget på Warners studio i Los Angeles at Skeie nå leverer nye kinostoler. Foto: Warner Bros.
Han forteller at hos Warner er det en islending i Los Angeles som styrer prosjektet, med en forkjærlighet for skandinavisk design og vel vitende om kvalitet, tok han kontakt med Skeie.
– Det er viktig å få en fot inn det amerikanske kinomarkedet, som jeg har jobbet mye med de to siste årene.
Godal har Storbritannia og USA som hovedfokus, og jobbingen skjer via e-post, telefon, konferanser som CineEurope og CinemaCon, samt med kundebesøk.
– Vi slåss mot et lavprissegment som vil inn til de store aktørene. Men det er alltid plass til gode kvalitetsleverandører, sier Skeies mann.

Runar Lien, operativ sjef og Knut Godal, salgs- og markedssjef i Skeie Seating AS. Foto: John Berge, KINOMAGASINET
Skeie ser hele verden som et marked, men er fortsatt opptatt av Norge og nabolandene.
– Det går veldig bra i Norge. Vi har holdt markedsandelen, men merker konkurrenter både på kino og auditoriesiden. Vi har jobbet oss inn etter endringene hos oss i 2014. Men vekstpotensialet er begrenset i lokalmarkedet. Vi har sporadisk kunder i Sverige og har gjort en del for Nordisk Film Kino.
I USA er det nå en trend at det er stoler med komfort og kvalitet som er i skuddet, men samtidig kopierer leverandørene hverandres stil og design. Det er også tegn på at mange ønsker mer bevegelige deler av stolene.
– Vi har patentbeskyttet våre modeller. Vi jobber kontinuerlig med produktutvikling, men det hele er behovsorientert og ikke basert på «hype».
– Skeie blir sett på som nye og friske i mange land, selv om det er godt innarbeidede modeller i Norge vi viser frem. Vi blir sett på som et frisk pust, kontra de andre merkene.

Skeie-stoler på utstilling i CineEurope 2013. Foto: Sigurd Moe Hetland.
Facebook
RSS