
Den norske kinokonferansen i Bergen (28.–30.10.2014) dekkes av KINOMAGASINET takket være reise- og oppholdstøtte fra Unique Cinema Systems.
BERGEN: Filmweb drar fra høsten 2015 i gang Kinoklubb Norge. Målet er å få de mellom 40 og oppover, som sjeldent eller aldri går på kino, til å faktisk gå på kino.
Under vignetten «En oppdatering på trender og tjenester for kinopublikum og bransje» kunne Harald Løbak Sæther, administrerende direktør i Filmweb, fortelle om prosjektet under Den norske kinokonferansen.
Kinoklubb Norge vil bli en realitet i august eller september neste år.
Inspirasjon er hentet fra Danmark, hvor et fond har drevet en tilsvarende klubb siden 1996.
– Markedet er flatt og fokuset er ofte å få de yngre til å gå på kino, men samtidig er det mange andre målgrupper som er interessante.
– Halvparten av befolkningen i Norge er i 40 pluss-segmentet. Det er i alles interesse å få disse til å gå mer på kino, sa Løbak Sæther.
– Vi retter Kinoklubb Norge mot en eldre gruppe, «det grå gullet». De går aldri eller sjelden på kino. Dette har vært oppe på landsmøtet i Film & Kino, men det har aldri blitt lansert. Det ønsket vi å gjøre noe med. Vi startet diskusjonene i 2013 og satte av tid og ressurser til å gå gjennom hva de har gjort i Danmark, og vi har diskutert det med bransjen og i Fremtidens kino prosjektet, fortalte Sæther.
Den danske modellen har flere vellykkede trekk, som den norske klubben skal forsøke å videreføre: en eldre målgruppe, utvalgte filmer rettet mot målgruppen, tilby medlemskap for en viss sum per periode og gi 50 % rabatt på filmene.
Inntektene skal gå til Kinoklubb Norge, og rabatten skal betales av kino og distributører. Så skal det nedsettes et filmutvalg med bransjepersoner, koblet opp mot den som er ansvarlig for klubben. Og apropos det begynner nå Filmweb jakten på en kinoklubbleder.
– I Danmark styres klubben av et fond med mye politiske føringer, så vi mener at klubben skal være basert på kommersiell drift. Det skal man ikke være redd for å si. Vi vil også ha alt digitalt, og vi skal ikke låse oss til «kun» 50 % filmer. Dermed kan andre filmer også markedsføres, vi kan ha venners venner opplegg og vervekampanjer, og vi skal ikke ha «sesonger», men en klubb som er rullerende hele tiden.
Filmweb mener alvor. 1. oktober 2014 kjøpte de domenet kinoklubb.no. De har foretatt en markedsundersøkelse, som viser at ca 13 % av de spurte vil melde seg inn, som i beste fall kan tilsvare ca. 250.000 medlemmer. Betalingsvilligheten for medlemskapet er i snitt på 217 kroner.
Målet for Filmklubb Norge i regi av Filmweb er å ha 100.000 medlemmer innen år 2018 og ha lønnsomhet i selskapet innen 2019.
Får vi inn mange medlemmer, får vi inn penger som skal brukes til kampanjer for å øke medlemsmassen. Filmweb skal brukes til å bygge opp kinoklubb.no, slo direktøren fast.
Og la til:
– Dette er en stor investering og mye risiko i å få til dette.

Facebook
RSS