• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: The Fabelmans
    • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    • Anmeldelse: Munch
    • Sært, spesielt og superbra: The Banshees of Inisherin
    • Anmeldelse: Babylon
  • KINOBRANSJEN
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
    • Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal
    • ODEON slo kinodagrekorden fra 2019
    • Filmweb har rundet 25 år. Her er historien om dette unike norske nettstedet.
    • Er over kneika, men fortsatt utfordrende
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 1•2022
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Et abonnement gir deg gratis digitalversjon og bladet tilsendt i Posten
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 6•2021
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

KINOBRANSJEN

Skal starte «kinoklubb» for folk over 40

En av de store nyhetene under Den norske kinokonferansen 2014 var «Kinoklubb Norge», som ble presentert av adm. direktør Harald L. Sæther i Filmweb. Han sa da at «fra høsten 2015 skal vi få enda flere godt voksne nordmenn til å gå oftere på kino». Klubben ble lansert i februar 2016. Foto: John Berge, KINOMAGASINET ©
Skal starte «kinoklubb» for folk over 40
John Berge
30. oktober 2014

Den norske kinokonferansen i Bergen (28.–30.10.2014) dekkes av KINOMAGASINET takket være reise- og oppholdstøtte fra Unique Cinema Systems.

BERGEN: Filmweb drar fra høsten 2015 i gang Kinoklubb Norge. Målet er å få de mellom 40 og oppover, som sjeldent eller aldri går på kino, til å faktisk gå på kino.

Under vignetten «En oppdatering på trender og tjenester for kinopublikum og bransje» kunne Harald Løbak Sæther, administrerende direktør i Filmweb, fortelle om prosjektet under Den norske kinokonferansen.

Kinoklubb Norge vil bli en realitet i august eller september neste år.

Inspirasjon er hentet fra Danmark, hvor et fond har drevet en tilsvarende klubb siden 1996.

– Markedet er flatt og fokuset er ofte å få de yngre til å gå på kino, men samtidig er det mange andre målgrupper som er interessante.

– Halvparten av befolkningen i Norge er i 40 pluss-segmentet. Det er i alles interesse å få disse til å gå mer på kino, sa Løbak Sæther.

– Vi retter Kinoklubb Norge mot en eldre gruppe, «det grå gullet». De går aldri eller sjelden på kino. Dette har vært oppe på landsmøtet i Film & Kino, men det har aldri blitt lansert. Det ønsket vi å gjøre noe med. Vi startet diskusjonene i 2013 og satte av tid og ressurser til å gå gjennom hva de har gjort i Danmark, og vi har diskutert det med bransjen og i Fremtidens kino prosjektet, fortalte Sæther.

Den danske modellen har flere vellykkede trekk, som den norske klubben skal forsøke å videreføre: en eldre målgruppe, utvalgte filmer rettet mot målgruppen, tilby medlemskap for en viss sum per periode og gi 50 % rabatt på filmene.

Inntektene skal gå til Kinoklubb Norge, og rabatten skal betales av kino og distributører. Så skal det nedsettes et filmutvalg med bransjepersoner, koblet opp mot den som er ansvarlig for klubben. Og apropos det begynner nå Filmweb jakten på en kinoklubbleder.

– I Danmark styres klubben av et fond med mye politiske føringer, så vi mener at klubben skal være basert på kommersiell drift. Det skal man ikke være redd for å si. Vi vil også ha alt digitalt, og vi skal ikke låse oss til «kun» 50 % filmer. Dermed kan andre filmer også markedsføres, vi kan ha venners venner opplegg og vervekampanjer, og vi skal ikke ha «sesonger», men en klubb som er rullerende hele tiden.

Filmweb mener alvor. 1. oktober 2014 kjøpte de domenet kinoklubb.no. De har foretatt en markedsundersøkelse, som viser at ca 13 % av de spurte vil melde seg inn, som i beste fall kan tilsvare ca. 250.000 medlemmer. Betalingsvilligheten for medlemskapet er i snitt på 217 kroner.

Målet for Filmklubb Norge i regi av Filmweb er å ha 100.000 medlemmer innen år 2018 og ha lønnsomhet i selskapet innen 2019.

Får vi inn mange medlemmer, får vi inn penger som skal brukes til kampanjer for å øke medlemsmassen. Filmweb skal brukes til å bygge opp kinoklubb.no, slo direktøren fast.

Og la til:

– Dette er en stor investering og mye risiko i å få til dette.

som fra høsten 2015 skal få enda flere godt voksne nordmenn til å gå oftere på kino. Her adm. direktør Harald L. Sæther i Filmweb under presentasjonen. Foto: John Berge Adm. direktør Harald L. Sæther i Filmweb. Foto: John Berge, KINOMAGASINET ©
Relaterte sakerKino
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
KINOBRANSJEN
30. oktober 2014
John Berge https://facebook.com/john.berge

Redaktør og daglig leder i JB Forlag.

Relaterte sakerKino
  • Filmweb fornøyde med CineEurope 27.06.2014
  • «Filmweb jobber sammen med alle» 05.02.2014
  • Bennett slo Filmweb i anbudskonkurranse 09.01.2014
  • Filmweb: Stort potensial for mer billettsalg 06.01.2014
  • «Bransjen mer spennende enn noensinne» 27.10.2014

Siste saker fra KINOBRANSJEN

Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023

John Berge7. januar 2023
Les mer

Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal

John Berge2. desember 2022
Les mer

ODEON slo kinodagrekorden fra 2019

John Berge7. november 2022
Les mer

Filmweb har rundet 25 år. Her er historien om dette unike norske nettstedet.

John Berge5. november 2022
Les mer

Er over kneika, men fortsatt utfordrende

John Berge31. oktober 2022
Les mer

Etter 28 år som gratisblad legges Filmmagasinet ned

admin29. september 2022
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Katrine Wang Svendsen,Matias Kjølstad, Magnus Meling.

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • Slik blir Marvel-året 2023
    FILMLANSERING7. februar 2023
  • Anmeldelse: The Fabelmans
    ANMELDELSE3. februar 2023
  • LA ELVA LEVE – fakta eller fiksjon?
    REGISSØRINTERVJU3. februar 2023
  • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    ANMELDELSE1. februar 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama film Kinobransjen action Disney Magasinet Digitalt abonnement Marvel skrekk Fremhevet Netflix thriller Star Wars spenning superhelt komedie Skrekkfilm Festival animasjon eventyr krim

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Veldig fornøyd med at 50 kinoer har booket film «som kan berge liv»
    FILMLANSERING10. januar 2023
  • Fortsatt kinoaktuelle Kampen om Narvik til topps hos Netflix
    VOD (KLIKKEFILM)26. januar 2023
  • Anmeldelse: Utama
    ANMELDELSE10. januar 2023
  • James Cameron om forskjellen på kino vs. hjemmekino
    REGISSØRINTERVJU30. januar 2023
  • Slik blir Marvel-året 2023
    FILMLANSERING7. februar 2023
  • Anmeldelse: The Fabelmans
    ANMELDELSE3. februar 2023
  • LA ELVA LEVE – fakta eller fiksjon?
    REGISSØRINTERVJU3. februar 2023
  • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    ANMELDELSE1. februar 2023
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Innovasjonsprisen til Filmkameratene
Kino-Norge klar for DSK 2014