
Mobilleverandøren Talkmore ble den store vinneren hos tidenes første «Big Screen Awards».
Talkmores reklamefilm «Hockey» vant både beste riksfilm og publikumsprisen.
«Big Screen Awards» – et samarbeid mellom kinoreklameselskapene Media Direct Norge og CAPA kinoreklame – ble avholdt torsdag 31. januar 2019.
Prisutdelingen «Big Screen Awards» hedrer de beste reklamefilmene og kampanjene på kino i Norge i 2018.
Arrangementet er en videreføring av tre år med «Gullfilmen».
Det nye er at det nå er mange flere priser og et eget prisutdelingsshow.

Vegard Kvalvaag, salgsdirektør CAPA.
Priser ble delt ut i sju kategorier, i et show ledet av konferansier Halvor Johansson på nye ODEON kino på Storo i Oslo.
– Jeg synes det er veldig fint at vi i kinobransjen står samlet og lager et så utrolig godt gjennomført arrangement for bransjen, uttaler Vegard Kvaalheim, salgsdirektør i CAPA.
– At Big Screen Awards blir tatt imot så godt av kundene våre er jo også utrolig stas, sier Kvaalheim.
– Arrangementet gikk over all forventning og vi synes det var veldig kult å vise frem ODEON kino på Storo. Jeg håper vi har klart å inspirere til alternativ bruk av kinoen.
– Det var fantastisk hyggelig å kunne feire de mange flotte kinoreklamene. Big Screen Awards ble akkurat den suksessen som vi håpet på, sier Ronny Lieblein, som er direktør i Media Direct.
Jannicke Riise, markedskoordinator i Talkmore, ble ekstra glad for prisen «Kinopublikummets favoritt»:
– Vi må jo innrømme at å vinne den henger ekstra høyt. Det er jo folket vi ønsker å nå ut til. To priser på én kveld er skikkelig stas, sier hun.
– Vi synes det er fantastisk og meningsfylt og være med på å knytte mennesker sammen gjennom mobilteknologien. Det er dette perspektivet som ligger til grunn for reklamekonseptet vi har utviklet sammen med TRY Reklamebyrå. Det er så lite som skal til for å glede noen du er glad i. Dette er den fjerde filmen i konseptet, og samtlige har blitt veldig godt mottatt. Spesielt «Hockey» og «Rotete datter», sier Riise.
Av femten nominerte filmer i beste film riks-kategorien var det «Smarthus»-filmen til Rema 1000, Finn.no med «Brukt sportsutstyr» , Forsvarets «Fantastiske ingenting» og Norsk Tipping med filmen «Shit in Space» som havnet i finalerunden.
Talkmore stakk likevel det lengste strået, og juryerepresentant Eirik Michaelsen fra McCann begrunner avgjørelsen med følgende:
I disse «mobile first»-tider, der man innen en komma sju sekunder, skal lokke frem undring, latter, sinne og gråt – gjerne samtidig, er det jo unektelig befriende å få juryere materiell på godt over minuttet. «Cinema first» er nok å strekke strikken vel langt, men jeg er glad det igjen har blitt lov å si «historien først». For vinneren er neppe laget for verken mobil eller for kino, men for folk. Og derfor koster det meg så lite å kunne fortelle at kombinasjonen skaphomse og ishockey kan bety så mye; denne gangen til gull i Beste Film, Riks.
Prisen for årets lokale reklamefilm gikk til Lillestrømbanken med den flotte filmen #Heierpå!, som fikk frem mang en tåre i kinosalen.
– Det var overraskende høyt nivå på mange av filmene i denne kategorien, sier juryrepresentant Rita Helgesen fra Norsk Tipping.
– Lillestrømbanken har virkelig klart å vise både sitt engasjement, tilhørighet og sin støtte til nærområdet på en kreativ måte gjennom denne filmen.
I tillegg for priser for beste reklamefilmer, ble det delt ut priser for Beste utvidet bruk av kino, Beste match og Årets nykommer. Young Lions Film ble også kåret i løpet av kvelden.
Beste utvidet bruk av kinoreklame gikk til Volvo for «Verdens største kinoreklame» der hele taket i Colosseum kino ble brukt til å vise en spektakulær reklamefilm. En enstemmig jury var enig at dette var en soleklar vinner som klarte å skape en rendyrket opplevelse, stolte på kinofilmens fortelleregenskaper og kinosalens evne til å skape en unik atmosfære med enorme bevegelige flater, altomsluttende lyd og store følelser.
Beste match gikk til TINE Litago som har lykkes i å lage en konsistent, relevant og sjarmerende løsning med relativt lite midler. Med spesiallagede filmer for ulike sjangre og målgruppetilpasset og kontekstuell plassering har Litago brukt et velkjent kreativt konsept på en leken og effektiv måte.
Årets nykommer ble YARA. Juryrepresentant Jarle Thalberg fra GroupM sier følgene om vinneren:
Yara er ikke en opplagt bruker av betalte medier og har heller ikke historikk på å bruke betalte reklameflater. Det er derfor gledelig å se at når denne annonsøren først lager betalt reklame at de da velger den mediekanalen som har høyest impact, samt treffer målgrupper som kan være vanskelig å nå for eksempel på TV som unge mennesker og barnefamilier. Yara har også laget en film som gjør seg godt på det store lerret.
Det ble Zakarias Nadir og Glenn Haugen fra Tante Randi som stakk avgårde med gullet i Young Lions Film-konkurransen med den sterke filmen «Treated like a child», og som skal reise ned til Cannes i juni og forsvare Norges ære i den internasjonale YL Film konkurransen.
Sølvet gikk til Anine Iversen og Alexander Mostue fra Futatsu og bronsen til Theis Roksvåg Pedersen og Christoffer Rontén fra Per Høj.

Fra venstre:Jarle Thalberg – Media & Trading Director i Group M, Christer Solberg – Marketing Manager i MDN, Ronny Lieblein – CEO i MDN.

Fra venstre: Iselin Haug Holtan, Key Account Manager hos CAPA, Beathe Kvalsvik Breivik, kinosjef ODEON Ålesund og Camilla Rønnes, Key Account Manager hos CAPA.
Facebook
RSS