
Jon Einar Sivertsen kommer fra stillingen som Country Manager for Fox-Paramount Home Entertainment og har en Master of management fra Handelshøyskolen BI.
Spaceworld – 1992 – 1996 (selger)
Scanbox Entertainment – 1996 – 2007 (markedsjef & daglig leder på slutten)
Paramount Home Entertainment – 2007 – 2013 (daglig leder)
Fox-Paramount Home Entertainment – 2013 – 2015 (daglig leder)
SF Kino – 1. august 2015 (Salgs- og markedsdirektør)
LILLESTRØM: Nyansatt Jon Einar Sivertsen skal nå lede SF Kino mot nye høyder i stillingen som salgs- og markedsdirektør. Å videreutvikle kinoopplevelsen blir hans førsteprioritet.
Sivertsen – tidligere omtalt her på KINOMAGASINET – har bakgrunn i første rekke fra distribusjon av film, med mange års bakgrunn fra blant annet Scanbox og Fox-Paramount.
– Hva er den største forskjellen?
– Nå er jeg nærmere forbrukeren. Mer i dialog med de og med kontante tilbakemeldinger. Enten er de kjempefornøyde eller så sier de fra om ting på sosiale medier, slår Sivertsen fast.
– Det har ikke vært noen store overraskelser. Kino er en morsom del av bransjen. Det er et stort engasjement, md veldig dedikerte ansatte, som vil ting og få til ting. Alle virker til å ville nå nye høyder og rekorder. Det er en positiv ånd på å få gjort ting.
Noen programerklæring har salgs- og markedsdirektøren ikke, men Sivertsen peker på at det å bygge videre på det som er en god kinoopplevelse blir viktig.
– Den sosiale delen av å gå på kino og oppleve noe sammen er noe vi skal bygge videre på. Vi ser at mange andre visningformater for film blir individuelle. Man ser ikke en gang en serie sammen – men mange i en familie ser forskjellige episoder og serier. Der kommer kinoen inn, som en opplevelse ute av huset.
Hele SF Kino Norge-administrasjonen er nå skreddersydd for ekspansjon, med egen salgs- og markedsavdeling og egen økonomiavdeling.
I 2015 har kjeden overtatt Ski Kino og de har startet ny kino på Sotra utenfor Bergen. I tillegg jobbes det hardt med Oslo-etableringen, som ventes høsten 2017 på Storo. Her kommer det en stor flersalskino, herunder med en moderne IMAX-kino, for første gang i Norge etter at systemet ble digitalisert.
– SF Kino Lillestrøm øker i år, mens andre kinoer i kjeden synker. Kommentar til dette?
– SF Kino har vært godt drevet og resultateten her i Lillestrøm de siste ti årene er noe å bygge videre på. I Tønsberg ser vi at konkurrenten har bedre parkeringsmuligheter og at det gir store andeler fra familiebesøket. Mens Brygga i Tønsberg er bedre i forbindelse med bykonferanser, men det synes jo ikke på kinotallene. Også mer voksenfilmer fungerer bra på Brygga. I Sandvika er det en stor familieprofil, så kinoen får ofte en lavere andel når det er mange andre type filmer i marked. Men spesielt med de norske barnefilmene høsten 2015 tror vi det jevner seg ut for året som helhet.
– Og jubilanten SF Kino Lillestrøm, hva skjer der?
– Den skal pusse opp og bygges om i 2016. Kinoen er moderne, men vi skal «shine» den opp og gjøre opplevelsen bedre. Salene skal oppgraderes. Det blir full gjennomgang lyd, bilde og seter.
– Og konkurrenten i nabokommunen har nylig fått Dolby Atmos!
– Dolby Atmos er noe vi vurderer også her, sier Sivertsen.

Facebook
RSS