
Store Filmopplevelser heter en markedsføringspakke som SF Kino har brukt de siste par årene for kvalitetsfilmer. Nå blir også dette utvidet med et pristilbud overfor kundene.
Fremfor å bli med i Kinoklubb Norge, har SF Kino valgt å satse på Store Filmopplevelser.
– Men det er ikke riktig å sammenligne Kinoklubb Norge med dette direkte, sier salgs- og markedsdirektør Jon Einar Sivertsen hos SF Kino AS.
– Vi har mye lavere ambisjoner og kostnadsnivå med Store Filmopplevelser, forteller han.
Mens Store Filmopplevelser tidligere i praksis var en rekke anbefalte filmer, som ble presentert på nettsidene til kjeden og i en brosjyre, kan publikum nå kjøpe en «pakke» i form av et medlemskort.
For kroner 499 kan man få et «gavekort», som gjelder seks av de utvalgte filmene. Skulle man ikke rekke å se alle seks står kundene fritt til å bruke gavekortet på andre filmer, men da til ordinær pris.
Det er ti filmer i vårprogrammet til SF Kino. Ironisk nok er dette også fire av de fem filmene som Kinoklubb Norge har i sitt konsept i første omgang.
Alle SF-kjedens egne kinoer er med på store filmopplevelser, samt SFs deleide kinoer: Bergen, Stavanger, Sandnes – og den kommunale kinoen Fredrikstad (som også er med i Kinoklubb Norge). Pristilbudet styrer hver kino selv så det vil variere. (Les om Kinoklubb Norge her.)
– Selv om forbrukertilbudet vårt med seks filmer for 499 kroner er et godt alternativ fremfor betalt medlemskap og halv pris på filmene, som Kinoklubb Norge har, så vurderer vi at det at det er bedre økonomi for kinoene og distributører med vår løsning. Dette fordi det ikke er noe mellomledd og administrasjon som skal drifte dette, hevder Sivertsen.
Store filmopplevelser er et konsept SF Kino og Fredrikstad har kjørt sammen i flere år som et lokalt markedsføringstiltak, så det er naturlig at Fredrikstad også er med når det utvides noe, legger han til.
Fredrikstad Kinos leder, Jørgen Søderberg Jansen, kommenterer at han ser på det som uproblematisk å både være med i Kinoklubben og Store Filmopplevelser.
– Kan andre være med?
– Vi har ikke diskutert med andre, eller vurdert om andre utenfor SF Kino AS og de vi har eierinteresser i, skal få muligheten til å henge seg på. Men hvis det er interesse for det er det jo bare å ta kontakt, sier Sivertsen.
Han mener Store filmopplevelser har fungert fint som en guide til kvalitetsfilm.
– Men med tanke på forbrukerundersøkelser, som viser at intensjonen om å se slike filmer er større enn hva folk faktisk ser, så vurderte vi muligheten for å utvide konseptet med en pakkepris. Dette for å få den «mentale avtalen» mellom kino og kunde – så kunden faktisk gjennomfører og ser disse filmene som de allerede har uttrykt ønske om å se!
Her kan du lese om hvorfor SF Kino ikke er med i Kinoklubb Norge.

Facebook
RSS