• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: The Fabelmans
    • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    • Anmeldelse: Munch
    • Sært, spesielt og superbra: The Banshees of Inisherin
    • Anmeldelse: Babylon
  • KINOBRANSJEN
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
    • Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal
    • ODEON slo kinodagrekorden fra 2019
    • Filmweb har rundet 25 år. Her er historien om dette unike norske nettstedet.
    • Er over kneika, men fortsatt utfordrende
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 1•2022
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Et abonnement gir deg gratis digitalversjon og bladet tilsendt i Posten
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 6•2021
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

KINOBRANSJEN

SF Studios svarer på kritikken

Adm. direktør Jonas Fors i SF Studios er i hardt vær om dagen. Foto: SF Studios/Tre vänner. (Offisielle pressebilder.)
SF Studios svarer på kritikken
John Berge
9. juni 2016

SF-HISTORIKK

Svensk Filmindustri stiftes i 1919 av Ivar Kreuger.

Bonnier, nå Nordens største medieselskap, overtok i 1993.

I 1998 deles Svensk Filmindustri og SF Bio (SF Kino i Norge) i to selskaper.

SF Bio, som er Nordens største kinokjede, eies 30 prosent av Bonnier. Investorselskapet Bridgepoint kjøpte 70 prosent i 2015.

SF, som byttet navn til SF Studios våren 2016, eies av Bonnier.

SF Bio (SF Kino) er ikke en del av skandalene som nå rulles frem.

Nordens største filmselskap – SF Studios – svarer på kritikken: «Vi skal granskes og vi skal være beredt på å få kritikk».

I en pressemelding sendt ut onsdag 8. juni klokken 19:09 kommenterer SF Studios for første gang oppslagene hos SVT hvor noen få åpne og et tjuetalls anonyme kilder forteller om bedriftskultur og bedriftsøkonomiske disposisjoner til selskapet.

Samme dag sendte også adm. direktør Jonas Fors en direkte e-post til SVT, som har drevet frem avsløringene, hvor han gjentar mange av punktene i den senere utsendte pressemelding.

INTERN E-POST: BER OM ARBEIDSRO

KINOMAGASINET kjenner også til at SF Studios-sjefen sendte ut en intern e-post til alle de ansatte i selskapets avdelinger tidligere på dagen.

Der fremgår flere av de samme argumentene (se lengre ned i saken), men med noen viktige vesensforskjeller.

Det understrekes at selskapet har mange gode samarbeid, men at man foretrekker at uenigheter skal drøftes internt.

Det bes videre i e-posten om arbeidsro i organisasjonen, som kan tolkes dithen at dette ønsker man ikke mer snakk om.

PENGESLØSERI, FYLL OG FEST

I den interne e-posten fremgår det også at Fors hevder å «ikke kjenne seg igjen» i beskrivelsene av fyll og sextrakassering.

Ifølge kilder KINOMAGASINET har snakket med, som har kunnskaper om forholdene i selskapet også etter at Fors overtok i 2013, har Fors definitivt den stilen som beskrives fra Cannes-kildene. Her ble «Snabba Cash» nevnt som en slags kulturell referanse av SVTs kilder.

Etter det KINOMAGASINET kjenner til har Jonas Fors utmerket seg på interne kickoff/fester i SF-regi med en tilnærmet «Wolf of Wall Street»-stil. Det er store mengder alkohol og en egenartet festkultur som SF-sjefen står for, sier våre kilder.

Det samme fremgår av en større artikkel/innslag hos SVT. Flere kvinner i høyt besatte posisjoner i selskapet har sluttet grunnet det de beskriver som en «sjuskete, sexistisk» bedriftskultur.

FRYKTKULTUR

Selskapets ansatte forteller videre til SVT at mange er livredd for å si i fra om forholdene. Gjør man det blir man frosset ut, oppsagt eller velger selv å slutte.

«Det råder en hard machokultur, der det eksempelvis er helt okei å skryte av at man leier inn ekskortepiker», sier en av kvinnene til SVT.

NAVNESKIFTE OG FILMFESTIVAL

Det nylige navneskiftet for selskapet i mai 2016 – fra Svensk Filmindustri AB til SF Studios AB – er kommet i skyggen av avsløringene om ulike hendelser under filmfestivalen i Cannes i år. Det var nettopp i Cannes at SF skulle markere navneskiftet med brask og bram. Men Cannes-hendelsene er bare toppen av isfjellet.

Kilder i den lukkede filmbransjen som KINOMAGASINET har snakket med forteller at det er mye, mye mer som ikke er kommet frem i mediene ennå og som SF-ledelsen er livredde skal komme ut.

MELDINGEN

Men etter den nye pressemeldingen å bedømme tar SF Studios utad på ramme alvor det som er kommet frem:

«Det er naturligvis særlig alvorlig når fremstående filmskapere og aktører i vår bransje kritiserer vår bedriftskultur. Vår virksomhet bygger på disse kreative menneskene. Vår forretningsidé er å produsere og distribuere underholdning og filmkunst av høyeste kvalitet med gode kommersielle forutsetninger.»

«Like alvorlig er det at vi beskrives som «grabbiga». SF Studios har i dag en ledelse med jevn kjønnsfordeling og vi har 60 prosent kvinner blant våre ansatte. Vi har vanskelig med å kjenne oss igjen i hvordan vi beskrives. Men det spiller en mindre rolle. Dette er spørsmål som ikke lettvint kan avfeies.»

AVVISER BRUK AV MIDLER PÅ NATTKLUBB

I pressemeldingen avvises med andre ord ikke brorparten og essensen i beskyldningene, men det heter videre at det er noen «direkte feil i rapporteringen».

SF Studios skriver at selskapet ikke har arrangert og betalt for noe på VIP Room i Cannes. M.a.o. at firmakort ikke har vært brukt for å betale noe på etablissementet.

Men de bekrefter at flere medarbeidere, menn og kvinner, i selskapet har valgt å besøke stedet utenfor arbeidstiden. Selskapet avviser at det er en strippe- eller sexklubb.

Vedrørende båten som var innleid, «Naughty By Nature», heter det seg at det var «den mest kostnadseffektive løsningen for å møte behovene vi hadde på stedet». SF Studios hevder at kostnadene med båtleien var lavere enn å bruke andre steder for bosted, event, møte- og arbeidslokaler, og at å leie en båt på verdens største filmfestival er vanlig praksis.

KINOMAGASINET kjenner til at båten er forbundet til styrelederen i SF Studios, Mikael Lövgren, som er medeier i båten. Dette er nå blitt bekreftet også av SF Studios. Fors leide altså en luksusbåt av sin egen styreleder for Bonniers penger.

AVVISER AT DE FIKK 30 PROSENT AV FILMBUDSJETT

Om påstandene om marginer og avtaler hevder SF Studios at disse generelt er på åtte til ti prosent.

SVT har fått regissør Hannes Holm (En mann ved navn Ove) – som er en av de få åpne kildene i saken – til å kommentere dette:

– Jonas Fors må gjerne sitte og prate om sine ti prosent. På min film var det plutselig 30 prosent av totalbudsjettet.

– Vi må ikke glemme av at en stor del av budsjettet er statens penger. Der finnes det et moralsk aspekt. Dette er samfunnets penger, det er vi som betaler inn skatt, har Holm sagt til SVT Kulturnyheterna angående den høye prosentandelen til SF Studio på den overnevnte suksessfilm. (Den tredje mest sette svenske kinofilm gjennom tidene per dags dato.)

I mellomtiden er det et åpent spørsmål hva som skjer i saken mellom den norske filmprodusenten og SF-toppen.

Les våre øvrige saker om hendelsene via lenkene under.

PIKER PIKER, CHAMPAGNE OG LUKSUSBÅT: Jonas Fors i SF Studios svarer på kritikken om leie av båten med følgende utsagn: «Den mest kostnadseffektive løsningen for å møte behovene vi hadde på stedet».
Relaterte saker
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
KINOBRANSJEN
9. juni 2016
John Berge https://facebook.com/john.berge

Redaktør og daglig leder i JB Forlag.

Relaterte saker
  • Sterk kritikk av SF Studios-sjefen 07.06.2016
  • Kulturministeren reagerer på SF-avsløringene 08.06.2016
  • Svensk bransjetopp overfalt norsk produsent i Cannes 19.05.2016
  • Nedslått produsent har kontaktet advokater 24.05.2016
  • SF-styreleder medeier av innleid luksusbåt 08.06.2016

Siste saker fra KINOBRANSJEN

Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023

John Berge7. januar 2023
Les mer

Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal

John Berge2. desember 2022
Les mer

ODEON slo kinodagrekorden fra 2019

John Berge7. november 2022
Les mer

Filmweb har rundet 25 år. Her er historien om dette unike norske nettstedet.

John Berge5. november 2022
Les mer

Er over kneika, men fortsatt utfordrende

John Berge31. oktober 2022
Les mer

Etter 28 år som gratisblad legges Filmmagasinet ned

admin29. september 2022
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Katrine Wang Svendsen,Matias Kjølstad, Magnus Meling.

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • Anmeldelse: The Fabelmans
    ANMELDELSE3. februar 2023
  • LA ELVA LEVE – fakta eller fiksjon?
    REGISSØRINTERVJU3. februar 2023
  • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    ANMELDELSE1. februar 2023
  • Anmeldelse: Munch
    ANMELDELSE31. januar 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama film Kinobransjen action Disney Magasinet Digitalt abonnement Marvel skrekk Fremhevet Netflix thriller Star Wars spenning superhelt komedie Skrekkfilm Festival animasjon eventyr krim

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    ANMELDELSE1. februar 2023
  • Anmeldelse: Gulliver er tilbake
    ANMELDELSE7. januar 2023
  • Anmeldelse: Babylon
    ANMELDELSE19. januar 2023
  • LA ELVA LEVE – fakta eller fiksjon?
    REGISSØRINTERVJU3. februar 2023
  • Anmeldelse: The Fabelmans
    ANMELDELSE3. februar 2023
  • LA ELVA LEVE – fakta eller fiksjon?
    REGISSØRINTERVJU3. februar 2023
  • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    ANMELDELSE1. februar 2023
  • Anmeldelse: Munch
    ANMELDELSE31. januar 2023
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

SF-styreleder medeier av innleid luksusbåt
Jonas Fors går av som SF Studios-sjef