• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: The Fabelmans
    • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    • Anmeldelse: Munch
    • Sært, spesielt og superbra: The Banshees of Inisherin
    • Anmeldelse: Babylon
  • KINOBRANSJEN
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
    • Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal
    • ODEON slo kinodagrekorden fra 2019
    • Filmweb har rundet 25 år. Her er historien om dette unike norske nettstedet.
    • Er over kneika, men fortsatt utfordrende
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 1•2022
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Et abonnement gir deg gratis digitalversjon og bladet tilsendt i Posten
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 6•2021
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

KINOBRANSJEN

SF Kino: Ser ikke nødvendigheten av vinduendring

Filmstaden Täby, SF Bio. Foto: Mats Kullander, SF Bio AB
SF Kino: Ser ikke nødvendigheten av vinduendring
John Berge
21. april 2013

Thomas Runfors, presseansvarlig hos SF Bio AB, kommenterer vindudebatten.



– Hvordan opplever du forståelsen for nødvendigheten av – og viljen til – endring i din egen organisasjon og kolleger i andre kinobedrifter hva gjelder vinduene?



– Filmdistribusjon skjer utifra markedsmessige bedømmelser. Det er ikke kinokjedene som dikterer vilkårene for hvordan en film skal lanseres. I dag tilgjengeliggjøres ca 1.000 filmer hvert år på markedet og av disse vises ca. 200 på kino, i alle fall her i Sverige. Mange flmer går altså direkte på DVD/BD/VOD og noen filmer vil man sette opp på kinoene, da man tror det finnes en interesse for å se dem på kino. Rettighetshaverne kan velge en strategi for hvordan en film skal lanseres og i dag finnes det vel ingen som tror at en større film skulle tjene på å lanseres samtidig på kino og DVD/BD/VOD. Kinoene vil selvsagt verne om sitt vindu og velger heller å sette opp filmer som tilbyr publikum en eksklusiv visning på et stort lerrett. Vi kan heller ikke se at det er nødvendig å endre på dette, da det jo handler om en mindre antakll filmer som velges ut for kinovisning.



– Ser du for deg en fremtid hvor en film er tilgjengelig i alle plattformer samtidig?



– Det finnes allerede i dag filmer som distribueres på ulike plattformer og noen kinoeiere har også prøvd å lansere filmer simultant med DVD/BD/VOD, men de store filmene kommer nok tilå lanseres omtrent som i dag for å kunne generere maksimalt med inntekter i alle vindu. Det handler jo om store investeringer, ofte på mange hundretalls millioner kroner, som man naturligvis vil forsikre seg om at man ikke risikerer avkastningen på.

– Hvordan «vet» man om en film gjør det dårligere på kino om den samtidig er tilgjengelig som DVD/BD/VOD før man har prøvd det ut med flere filmer?



– I Sverige har vi i det minste prøvd dette med noen filmer og de har ikke gått så bra på kino. Om dette skyldes lanseringen eller at de helt enkelt ikke har vært så interessante som kinofilmer er naturligvis vanskelig å svare på. Spørsmålety er vel også hvem som er forberedt på å miste inntekter om en film, som normalt forventes å gå bra på kino også skulle slippes samtidig på DVD/BD/VOD? Jeg tror ikke distributørene vil ta sjansen på å risikere å tape mye penger.

– Til slutt: er det noen forskjell i oppfatningene hos privateide aktører kontra kommunale eide?



– Det er vanskelig å svare på, men jeg tror nok at de fleste kinoeiere ressonerer på samme måte. Man vil tilby publikum en eksklusiv visning av de nyeste filmene samtidig som at man vil ha så mange besøkende som mulig.


Relaterte sakerKino
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
KINOBRANSJEN
21. april 2013
John Berge https://facebook.com/john.berge

Redaktør og daglig leder i JB Forlag.

Relaterte sakerKino

Siste saker fra KINOBRANSJEN

Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023

John Berge7. januar 2023
Les mer

Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal

John Berge2. desember 2022
Les mer

ODEON slo kinodagrekorden fra 2019

John Berge7. november 2022
Les mer

Filmweb har rundet 25 år. Her er historien om dette unike norske nettstedet.

John Berge5. november 2022
Les mer

Er over kneika, men fortsatt utfordrende

John Berge31. oktober 2022
Les mer

Etter 28 år som gratisblad legges Filmmagasinet ned

admin29. september 2022
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Katrine Wang Svendsen,Matias Kjølstad, Magnus Meling.

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • Anmeldelse: The Fabelmans
    ANMELDELSE3. februar 2023
  • LA ELVA LEVE – fakta eller fiksjon?
    REGISSØRINTERVJU3. februar 2023
  • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    ANMELDELSE1. februar 2023
  • Anmeldelse: Munch
    ANMELDELSE31. januar 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama film Kinobransjen action Disney Magasinet Digitalt abonnement Marvel skrekk Fremhevet Netflix thriller Star Wars spenning superhelt komedie Skrekkfilm Festival animasjon eventyr krim

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    ANMELDELSE1. februar 2023
  • Anmeldelse: Gulliver er tilbake
    ANMELDELSE7. januar 2023
  • Anmeldelse: Babylon
    ANMELDELSE19. januar 2023
  • LA ELVA LEVE – fakta eller fiksjon?
    REGISSØRINTERVJU3. februar 2023
  • Anmeldelse: The Fabelmans
    ANMELDELSE3. februar 2023
  • LA ELVA LEVE – fakta eller fiksjon?
    REGISSØRINTERVJU3. februar 2023
  • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    ANMELDELSE1. februar 2023
  • Anmeldelse: Munch
    ANMELDELSE31. januar 2023
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Vinduene må endres, men hvordan?
«Oblivion» hyller 70-tallets sci-fi