
– Det er overraskende at en distributør skal mene noe så sterkt om et prispunkt som er innefor normalen og som mange andre opererer med.
Det sier salgs- og markedsdirektør Jon Einar Sivertsen i SF Kino i en kommentar til kritikken fra Frida Ohrvik, som leder Norsk Filmdistribusjon.
Hun sier i et intervju med KINOMAGASINET at hun reagerer på at SF Kino lanserer gavekortet i forbindelse med Store filmopplevelser med filmer kinokjeden ikke har bestilt.
«Det er normalt at når man starter noe, da tar man kontakt med distributørene. En kino kan spørre er det greit at vi gjør det «slik og slik», med en pris «sånn og sånn». SF Kino forhåndselger navngitte titler uten å ha spurt oss. Det er provokasjonen», sier Ohrvik.
– Ja, burde dere informert mer, Sivertsen?
— Vi ønsker selvfølgelig et godt samarbeid med alle distributører av film. Vi har vært litt på hælene her, kommunikasjonsmessig, og det tar vi til etterretning og skal prøve å få en bedre dialog.
Og legger til:
– Ingen har reagert på utvalget i Store filmopplevelser tidligere. Er det kun når pris er et moment at distributørene diskuterer dette. Det er urovekkende, mener Sivertsen,
Han sier at konseptet med Store filmopplevelser har vært gjeldende i flere år.
– Vi kunne vært tydeligere på å fortelle distributørene om hvilke filmer vi velger der, men det har ikke vært praksis før. Det nye nå er gavekorttilbudet vårt, som gjør at man kjøper et gavekort som holder til å kjøpe seks filmer i dette sortimentet eller andre filmer og varer. Det gir en rabatt på filmene i sortimentet for de som har kjøpt gavekortet. Prisen blir da 83 kroner. Det er litt rimeligere enn snittet i Norge, men ikke mye. Vi har nå sett på tallene. Vi leverer en høy snittpris på f.eks. Mannen fra Snåsa, som er høyere enn andre kinoer og totalt for hele landet. Det er bare et fåtall billetter som er solgt til 83 kroner. Og vi betaler full filmleiesats i henhold til avtalen. Prisen er ikke under minst avregningspris. Den regulerer slike tilfeller, men vi skal ta en dialog direkte med Norsk Filmdistribusjon om det er noe uklart der.
SF Kinos mann mener at så lenge kjeden betaler full filmleie og ikke har bedt om prisreduksjon, så er det helt innenfor filmavtalen.
– Hvordan har konseptet Store filmopplevelser gått etter at dere lanserte gavekortet i kjeden?
– Det er ikke mange som har kjøpt. Det er snakk om noen hundretall som er solgt. Det er en liten promille av totalt billettsalg. Vi ser på dette som et hyggelig tilbud for å lage en slags mental avtale mellom kino og kunden. Det kan også være fint å gi som gave.
Sivertsen avviser at SF Kino har noe imot Kinoklubb Norge, selv om kjeden ikke ønsker å være en del av konseptet til initiativtaker Filmweb.
– Vi har ikke noe ønske om å spenne ben under Kinoklubb. Vi vil ha et alternativ, i de byene vi er. Det beste hadde vært om Kinoklubben vil fungere. Vi tjener ikke noe på det at ikke fungerer i så fall. Når man bruker så mye ressurser på å organisere noe mot bransjen, som Kinoklubb Norge, ville det vært synd om ikke det gjør at folk går mer på kino.


Facebook
RSS