
Lars Fuglevik, programsjef hos SF Kino AS, sier at titlene har levert omtrent som forventet så langt.
– Spesielt gledelig er det at Pelle Politibil på sporet, som ble flyttet frem til 3 mai – så langt har levert godt over 10.000 flere besøk enn film nummer 1 som gikk opp i januar 2010. Dette viser at norske barnefilmer vil få et godt og langt kinoliv ved å posisjonere seg på denne måten, mener Fuglevik.
I likhet med mange av sine kolleger håper og tror han at Pornopung – med premiere 19 juli – skal kunne både levere og lykkes, tross en relativt fremmed dato for norske produksjoner.
– Filmen fortjener det, publikum vil komme – og jeg er overbevist om at Pornopung er med på å skape en ny «høysesong» for gode norske produksjoner i årene som kommer. Norsk Film Distribusjon har til alt overmål to titler med atypiske premieredatoer i år – i tillegg til nevnte Pornopung, så skal den deilige feel-good-historien Kyss meg for faen i helvete med bl.a en ellevill Kristoffer Joner ut på kino 9. august.
Fuglevik mener Nordisk med Pelle Politibil på sporet og Norsk Film Distribusjon med sine to norske sommerfilmer går foran og bidrar til sunnere spredning på kalenderen for de norske produksjonene.
– Det er meget bra, sier Lars Fuglevik.
Han nevner også at SF Kino sparket i gang sommeren sammen med UIP og besøk til alle kinoene med «dubbe-bo-bilen» og elleville Minions i forbindelse med førpremierene på Grusomme Meg 2.
– Det funket fint, og skapte begeistring rundt på kinoene!
– Oppsummert?
– Vi er så langt fornøyde – og kjenner vel egentlig at det er nå det skal klinke til for alvor, ansporet av The Lone Ranger og Grusomme Meg 2 og publikumsvinnere på løpende bånd i ukene fremover med World War Z, Pornopung, The Wolverine, The Heat og Monsteruniversitetet.
– Kinobesøket har som tidligere år på forsommeren vært styrt av vær og solforhold. Publikum holder seg ute i sola når den er her, og trekker inn i kinosalene når det skyer til. På SF Kino har forsommeren vært preget av Fast & Furious 6, Hangover Part III, Iron Man , Epic og Man of Steel, forteller Lars Fuglevik til kinobransjens fagblad.
Facebook
RSS