
TRONDHEIM: Ivar Halstvedt, administrende direktør i SF Kino AS, fokuserte på økende press på kinovinduet under sitt foredrag under Den norske kinokonferansen 2013.
Han understreket også at SF Kino – som nå er en del av Nordic Cinema Group, siden mai 2013 – er opptatt av lønnsom drift for å kunne investere i videre kinodrift.
Halstvedt holdt foredrag under Den norske kinokonferansen 2013 i Trondheim tirsdag 19. november.
– Som min kollega John Amund Tønnes i Nordisk Film snakket om, så blir kino som lanseringsvindu stadig viktigere for de som eier filmene. I Sverige er kinoomsetningen nå større enn kjøpevideo. Det skjedde for et år siden. Og Video-on-Demand (VOD) kompenserer ikke for fallet som kjøpefilm representerer. Filmstudioene forsøker dermed å få mer ut av kinovinduet. Det er et godt argument for at det skal bestå. Men det er også et press på oss som kinodriver for å få inn betaling ved filmene. Det kan skje med økning av filmleien, men også at avstanden til neste lanseringsvindu kan krympe. Hvis det gjør det, så mister de kinoene som spiller filmene lenger – det vil si de store kinoene i de store byene – «longtaileffekteb», der filmleien reduseres over tid. Dersom vinduene skrumper inn og du kan se filmene på andre medier, raskere enn du tidligere har gjort.
– I USA har dette endret seg fra et vindu på fem og en halv måned i 2002, så lå det i 2012 på fire måneder og fjerde kvartal 2013, ligger det på tre måneder og 22 dager. Dette skaper økt press på alle kinoer. Vi får økte råvarekostnader og økt konkurranse fra andre filmmedier.
– Norge kan være utsatt. Vi har en kjøpekraft som er nesten den dobbelte av kjøpekraften i EU og vi har et fragmentert kinomarked, som er i ferd med å bli konsolidert. Det er en rådende, global trend. I Nord-Europa har det skjedd mye. Cinemaxx har etablert seg i Danmark, Tyskland og Østerrike, mens Multikino var en stor aktør i Øst-Europa og Polen. Så kom Vue inn og kjøpte alt dette og etablerte seg med sitt merkenavn og kompetanse.
SF Kino har vært i Norge siden 1999. Sammen med SF Bio, Finnkino og Forum Cinemas er selskapet en del av Nordic Cinema Group, siden mai 2013.
I Norge er dette faktaene:
67 saler
8.584 seter
3 millioner årsbesøk
25 % markedsandel
I Sverige har SF 350 saler, 43.500 seter, 15,4 millioner besøk og en markedsandel på 68 %.
– Vi driver i en nordisk tradisjon. Med det mener vi at det er høy kvalitet, et fokus på at all business er lokal og at alle kinoene beholder sine merkenavn og sitt særpreg. Vi er stolte av vår bredde i filmtilbudet. Nordic Cinema Groups hovedsteder viser flere titler enn Oslo og København. Helsingfors og Stockholm viser i snitt 42-43 titler hver fredag, sammenlignet med Oslo og København, som viser ca 10 stk færre titler.
– Konsolidering betyr å forene krefter i et vanskelig tid og i et marked som preges mer av et øket kostnadsbilde og sterkere konkurranse. Men ikke minst at vi gjør hverandre bedre. Dette jobber vi aktivt med å få til. Det vi har av styrker i respektive land er. I Norge kan vi lære de andre om et høyt snittsalg og høyt besøk per antall beboere. I Sverige er de dyktige på B2B-salg, firmasalg. I Finland har de lykkes godt med salg av gruppebilletter. Mine forsøk med dette i Norge har vært nesten fånyttes. Hva kan vi lære av det de har fått til. I Finland er det også innovative på kinoteknikk. I Baltikum er de ekstremt kostnadsbevisste. De driver smartere enn oss, og de har helt nye bygg. Det betyr nok at de kan drive mer kostnadsbevisst enn det vi selv kan.
– Ved å forene kreftene fra alle landene håper vi å oppnå sterkere kjøpekraft overfor ulike leverandører, å ha en sterkere stemme i et globalt filmmarked, at vi får til et teknisk samarbeid over landegrensene på billett- og økonomi og alle andre systemer som forenkler vår drift, og at vi kan utvikle unike kinokonsepter som kanskje bare vi har i fremtiden, og at vi får til en overføring av erfaringer og kunnskaper mellom oss, ved at vi møtes hverandre ofte. Dette skal gi oss økt lønnsomhet og sørge for at vi blir kundens foretrukne valg – også i fremtiden. Vi er opptatt av lønnsom drift for å reinvestere tungt i kinoene. Dette gjør vi kontinuerlig, sa Ivar Haltsvedt i sitt foredrag.
SE VIDEOOPPTAK AV FOREDRAGET UNDER!



Facebook
RSS