• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: 65
    • Anmeldelse: Boy From Heaven
    • Anmeldelse: Agent Max
    • En sterk og adrenalinfylt oppfølger: John Wick: Chapter 4
    • Anmeldelse: Shazam! Fury of the Gods
  • KINOBRANSJEN
    • Varsler storsatsing på kinofilmer
    • Filmdistributørene hedret Vega Scene 
    • Kinoklubben har nådd en stor milepæl
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
    • Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 1•2022
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Et abonnement gir deg gratis digitalversjon og bladet tilsendt i Posten
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 6•2021
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

KINOBRANSJEN

SF-direktøren fokuserte på kinovinduet

Ivar Halstvedt, administrende direktør i SF Kino AS, på talerstolen under seminaret i Trondheim. Foto: John Berge, KINOMAGASINET ©
SF-direktøren fokuserte på kinovinduet
John Berge
26. november 2013

TRONDHEIM: Ivar Halstvedt, administrende direktør i SF Kino AS, fokuserte på økende press på kinovinduet under sitt foredrag under Den norske kinokonferansen 2013.

Han understreket også at SF Kino – som nå er en del av Nordic Cinema Group, siden mai 2013 – er opptatt av lønnsom drift for å kunne investere i videre kinodrift.

Halstvedt holdt foredrag under Den norske kinokonferansen 2013 i Trondheim tirsdag 19. november.

– Som min kollega John Amund Tønnes i Nordisk Film snakket om, så blir kino som lanseringsvindu stadig viktigere for de som eier filmene. I Sverige er kinoomsetningen nå større enn kjøpevideo. Det skjedde for et år siden. Og Video-on-Demand (VOD) kompenserer ikke for fallet som kjøpefilm representerer. Filmstudioene forsøker dermed å få mer ut av kinovinduet. Det er et godt argument for at det skal bestå. Men det er også et press på oss som kinodriver for å få inn betaling ved filmene. Det kan skje med økning av filmleien, men også at avstanden til neste lanseringsvindu kan krympe. Hvis det gjør det, så mister de kinoene som spiller filmene lenger – det vil si de store kinoene i de store byene – «longtaileffekteb», der filmleien reduseres over tid. Dersom vinduene skrumper inn og du kan se filmene på andre medier, raskere enn du tidligere har gjort.

– I USA har dette endret seg fra et vindu på fem og en halv måned i 2002, så lå det i 2012 på fire måneder og fjerde kvartal 2013, ligger det på tre måneder og 22 dager. Dette skaper økt press på alle kinoer. Vi får økte råvarekostnader og økt konkurranse fra andre filmmedier.

– Norge kan være utsatt. Vi har en kjøpekraft som er nesten den dobbelte av kjøpekraften i EU og vi har et fragmentert kinomarked, som er i ferd med å bli konsolidert. Det er en rådende, global trend. I Nord-Europa har det skjedd mye. Cinemaxx har etablert seg i Danmark, Tyskland og Østerrike, mens Multikino var en stor aktør i Øst-Europa og Polen. Så kom Vue inn og kjøpte alt dette og etablerte seg med sitt merkenavn og kompetanse.

SF Kino har vært i Norge siden 1999. Sammen med SF Bio, Finnkino og Forum Cinemas er selskapet en del av Nordic Cinema Group, siden mai 2013.

I Norge er dette faktaene:
67 saler
8.584 seter
3 millioner årsbesøk
25 % markedsandel

I Sverige har SF 350 saler, 43.500 seter, 15,4 millioner besøk og en markedsandel på 68 %.

– Vi driver i en nordisk tradisjon. Med det mener vi at det er høy kvalitet, et fokus på at all business er lokal og at alle kinoene beholder sine merkenavn og sitt særpreg. Vi er stolte av vår bredde i filmtilbudet. Nordic Cinema Groups hovedsteder viser flere titler enn Oslo og København. Helsingfors og Stockholm viser i snitt 42-43 titler hver fredag, sammenlignet med Oslo og København, som viser ca 10 stk færre titler.

– Konsolidering betyr å forene krefter i et vanskelig tid og i et marked som preges mer av et øket kostnadsbilde og sterkere konkurranse. Men ikke minst at vi gjør hverandre bedre. Dette jobber vi aktivt med å få til. Det vi har av styrker i respektive land er. I Norge kan vi lære de andre om et høyt snittsalg og høyt besøk per antall beboere. I Sverige er de dyktige på B2B-salg, firmasalg. I Finland har de lykkes godt med salg av gruppebilletter. Mine forsøk med dette i Norge har vært nesten fånyttes. Hva kan vi lære av det de har fått til. I Finland er det også innovative på kinoteknikk. I Baltikum er de ekstremt kostnadsbevisste. De driver smartere enn oss, og de har helt nye bygg. Det betyr nok at de kan drive mer kostnadsbevisst enn det vi selv kan.

– Ved å forene kreftene fra alle landene håper vi å oppnå sterkere kjøpekraft overfor ulike leverandører, å ha en sterkere stemme i et globalt filmmarked, at vi får til et teknisk samarbeid over landegrensene på billett- og økonomi og alle andre systemer som forenkler vår drift, og at vi kan utvikle unike kinokonsepter som kanskje bare vi har i fremtiden, og at vi får til en overføring av erfaringer og kunnskaper mellom oss, ved at vi møtes hverandre ofte. Dette skal gi oss økt lønnsomhet og sørge for at vi blir kundens foretrukne valg – også i fremtiden. Vi er opptatt av lønnsom drift for å reinvestere tungt i kinoene. Dette gjør vi kontinuerlig, sa Ivar Haltsvedt i sitt foredrag.

SE VIDEOOPPTAK AV FOREDRAGET UNDER!

KINOMAGASINET © John Amund Tønnes (t.v.) – direktør i Nordisk Film Biograferne og Ivar Halstvedt, administrende direktør i SF Kino AS, slår av en prat med konferansier Jørgen Stensland, avdelingsdirektør i Film & Kino. Foto: John Berge, KINOMAGASINET ©
Konsernledelsen i Nordic Cinema Group. © Nordic Cinema Group (Gjengitt med tillatelse.) Konsernledelsen i Nordic Cinema Group. © Nordic Cinema Group (Gjengitt med tillatelse.)
Nordic Cinema Group hevder å ha bevis for i denne statistikken at de viser flere filmer i Helsingfors og Stockholm enn det Nordisk Film gjør i København og Oslo. © Nordic Cinema Group (Gjengitt med tillatelse.) Nordic Cinema Group hevder å ha bevis for i denne statistikken at de viser flere filmer i Helsingfors og Stockholm enn det Nordisk Film gjør i København og Oslo. © Nordic Cinema Group (Gjengitt med tillatelse.)
Relaterte sakerKino
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
KINOBRANSJEN
26. november 2013
John Berge https://facebook.com/john.berge

Redaktør og daglig leder i JB Forlag.

Relaterte sakerKino
  • Her er Nordic Cinema Group AB 08.05.2013
  • SF Kino: Ser ikke nødvendigheten av vinduendring 21.04.2013

Siste saker fra KINOBRANSJEN

Varsler storsatsing på kinofilmer

John Berge28. mars 2023
Les mer

Filmdistributørene hedret Vega Scene 

admin16. mars 2023
Les mer

Kinoklubben har nådd en stor milepæl

John Berge13. februar 2023
Les mer

Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023

John Berge7. januar 2023
Les mer

Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal

John Berge2. desember 2022
Les mer

ODEON slo kinodagrekorden fra 2019

John Berge7. november 2022
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Joakim Rekaa, Jon S. Olsen, Katrine Wang Svendsen, Magnus Meling, Matias Kjølstad, Terje Thomassen og Torunn Sola

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

KINOMAGASINET arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. KINOMAGASINET er medlem av Norsk Tidsskriftforening og Fagpressen.

KINOMAGASINET er medlem av
Fagpressen

Siste nyheter

  • Anmeldelse: 65
    ANMELDELSE30. mars 2023
  • Anmeldelse: Boy From Heaven
    ANMELDELSE30. mars 2023
  • Varsler storsatsing på kinofilmer
    KINOBRANSJEN28. mars 2023
  • Anmeldelse: Agent Max
    ANMELDELSE27. mars 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama film Kinobransjen action Disney Magasinet Digitalt abonnement Marvel skrekk Fremhevet Netflix thriller Star Wars spenning superhelt komedie Skrekkfilm Festival dc animasjon eventyr

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Disney+ sender Oscar-utdelingen
    PRISUTDELING3. mars 2023
  • En John som aldri dør
    FILMOMTALE21. mars 2023
  • Anmeldelse: The Mandalorian: sesong 3 – episode 1: The Apostate
    ANMELDELSE5. mars 2023
  • Anmeldelse: Shazam! Fury of the Gods
    ANMELDELSE23. mars 2023
  • Anmeldelse: 65
    ANMELDELSE30. mars 2023
  • Anmeldelse: Boy From Heaven
    ANMELDELSE30. mars 2023
  • Varsler storsatsing på kinofilmer
    KINOBRANSJEN28. mars 2023
  • Anmeldelse: Agent Max
    ANMELDELSE27. mars 2023
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Kinokjempene lot maskene falle
«Størrelsen sikrer forretningsmodellen»