• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • MAGASINET
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: Sjel (VOD, Disney+)
    • Anmeldelse: Operasjon Nordpolen: Svippen på eventyr
    • Anmeldelse: Ma Rainey’s Black Bottom
    • Anmeldelse: Pinocchio
    • Anmeldelse: Mank (VOD, Netflix)
  • MAGASINET
    • KINOMAGASINET 5•2018
    • KINOMAGASINET 4•2018
    • KINOMAGASINET 3•2018
    • KINOMAGASINET 2•2018
    • KINOMAGASINET 1•2018
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
    • Siste sjanse til å få Disney+ med spesialrabatt
    • Nå kan du bestille Disney+ for 590 kroner
    • Gå ikke glipp av én eneste utgave – bestill abonnement på KINOMAGASINET her
    • Ja, vi elsker Kinoklubben!
    • HOLD skaper engasjement for kinogjengeren
  • Facebook

  • RSS

KINOBRANSJEN

SF-direktøren fokuserte på kinovinduet

Ivar Halstvedt, administrende direktør i SF Kino AS, på talerstolen under seminaret i Trondheim. Foto: John Berge, KINOMAGASINET ©
SF-direktøren fokuserte på kinovinduet
John Berge
John Berge
26. november 2013

TRONDHEIM: Ivar Halstvedt, administrende direktør i SF Kino AS, fokuserte på økende press på kinovinduet under sitt foredrag under Den norske kinokonferansen 2013.

Han understreket også at SF Kino – som nå er en del av Nordic Cinema Group, siden mai 2013 – er opptatt av lønnsom drift for å kunne investere i videre kinodrift.

Halstvedt holdt foredrag under Den norske kinokonferansen 2013 i Trondheim tirsdag 19. november.

– Som min kollega John Amund Tønnes i Nordisk Film snakket om, så blir kino som lanseringsvindu stadig viktigere for de som eier filmene. I Sverige er kinoomsetningen nå større enn kjøpevideo. Det skjedde for et år siden. Og Video-on-Demand (VOD) kompenserer ikke for fallet som kjøpefilm representerer. Filmstudioene forsøker dermed å få mer ut av kinovinduet. Det er et godt argument for at det skal bestå. Men det er også et press på oss som kinodriver for å få inn betaling ved filmene. Det kan skje med økning av filmleien, men også at avstanden til neste lanseringsvindu kan krympe. Hvis det gjør det, så mister de kinoene som spiller filmene lenger – det vil si de store kinoene i de store byene – «longtaileffekteb», der filmleien reduseres over tid. Dersom vinduene skrumper inn og du kan se filmene på andre medier, raskere enn du tidligere har gjort.

– I USA har dette endret seg fra et vindu på fem og en halv måned i 2002, så lå det i 2012 på fire måneder og fjerde kvartal 2013, ligger det på tre måneder og 22 dager. Dette skaper økt press på alle kinoer. Vi får økte råvarekostnader og økt konkurranse fra andre filmmedier.

– Norge kan være utsatt. Vi har en kjøpekraft som er nesten den dobbelte av kjøpekraften i EU og vi har et fragmentert kinomarked, som er i ferd med å bli konsolidert. Det er en rådende, global trend. I Nord-Europa har det skjedd mye. Cinemaxx har etablert seg i Danmark, Tyskland og Østerrike, mens Multikino var en stor aktør i Øst-Europa og Polen. Så kom Vue inn og kjøpte alt dette og etablerte seg med sitt merkenavn og kompetanse.

SF Kino har vært i Norge siden 1999. Sammen med SF Bio, Finnkino og Forum Cinemas er selskapet en del av Nordic Cinema Group, siden mai 2013.

I Norge er dette faktaene:
67 saler
8.584 seter
3 millioner årsbesøk
25 % markedsandel

I Sverige har SF 350 saler, 43.500 seter, 15,4 millioner besøk og en markedsandel på 68 %.

– Vi driver i en nordisk tradisjon. Med det mener vi at det er høy kvalitet, et fokus på at all business er lokal og at alle kinoene beholder sine merkenavn og sitt særpreg. Vi er stolte av vår bredde i filmtilbudet. Nordic Cinema Groups hovedsteder viser flere titler enn Oslo og København. Helsingfors og Stockholm viser i snitt 42-43 titler hver fredag, sammenlignet med Oslo og København, som viser ca 10 stk færre titler.

– Konsolidering betyr å forene krefter i et vanskelig tid og i et marked som preges mer av et øket kostnadsbilde og sterkere konkurranse. Men ikke minst at vi gjør hverandre bedre. Dette jobber vi aktivt med å få til. Det vi har av styrker i respektive land er. I Norge kan vi lære de andre om et høyt snittsalg og høyt besøk per antall beboere. I Sverige er de dyktige på B2B-salg, firmasalg. I Finland har de lykkes godt med salg av gruppebilletter. Mine forsøk med dette i Norge har vært nesten fånyttes. Hva kan vi lære av det de har fått til. I Finland er det også innovative på kinoteknikk. I Baltikum er de ekstremt kostnadsbevisste. De driver smartere enn oss, og de har helt nye bygg. Det betyr nok at de kan drive mer kostnadsbevisst enn det vi selv kan.

– Ved å forene kreftene fra alle landene håper vi å oppnå sterkere kjøpekraft overfor ulike leverandører, å ha en sterkere stemme i et globalt filmmarked, at vi får til et teknisk samarbeid over landegrensene på billett- og økonomi og alle andre systemer som forenkler vår drift, og at vi kan utvikle unike kinokonsepter som kanskje bare vi har i fremtiden, og at vi får til en overføring av erfaringer og kunnskaper mellom oss, ved at vi møtes hverandre ofte. Dette skal gi oss økt lønnsomhet og sørge for at vi blir kundens foretrukne valg – også i fremtiden. Vi er opptatt av lønnsom drift for å reinvestere tungt i kinoene. Dette gjør vi kontinuerlig, sa Ivar Haltsvedt i sitt foredrag.

SE VIDEOOPPTAK AV FOREDRAGET UNDER!

KINOMAGASINET © John Amund Tønnes (t.v.) – direktør i Nordisk Film Biograferne og Ivar Halstvedt, administrende direktør i SF Kino AS, slår av en prat med konferansier Jørgen Stensland, avdelingsdirektør i Film & Kino. Foto: John Berge, KINOMAGASINET ©
Konsernledelsen i Nordic Cinema Group. © Nordic Cinema Group (Gjengitt med tillatelse.) Konsernledelsen i Nordic Cinema Group. © Nordic Cinema Group (Gjengitt med tillatelse.)
Nordic Cinema Group hevder å ha bevis for i denne statistikken at de viser flere filmer i Helsingfors og Stockholm enn det Nordisk Film gjør i København og Oslo. © Nordic Cinema Group (Gjengitt med tillatelse.) Nordic Cinema Group hevder å ha bevis for i denne statistikken at de viser flere filmer i Helsingfors og Stockholm enn det Nordisk Film gjør i København og Oslo. © Nordic Cinema Group (Gjengitt med tillatelse.)
Relaterte sakerKino
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
KINOBRANSJEN
26. november 2013
John Berge
John Berge @https://twitter.com/johnberge https://facebook.com/john.berge

Redaktør og daglig leder i JB Forlag.

Relaterte sakerKino
  • Her er Nordic Cinema Group AB 08.05.2013
  • SF Kino: Ser ikke nødvendigheten av vinduendring 21.04.2013

Siste saker fra KINOBRANSJEN

Nesten halvparten av de spurte ønsker nye filmer rett hjemme

John Berge15. desember 2020
Les mer

Nolan tordner mot Warner Bros.

John Berge8. desember 2020
Les mer

KinoNor utvider med et nytt medlem på Sunnmøre

John Berge7. desember 2020
Les mer

Ny avtale krymper kinovinduet

John Berge17. november 2020
Les mer

Slik var DSK hos kinoer landet rundt

John Berge13. november 2020
Les mer

Mest kompensasjon til de to privateide kinogigantene

John Berge13. november 2020
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfsvei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

Redaksjonsassistent: Christian Høkaas.

I redaksjonen: Bjørn Harald L. Sønsthagen, 
Katrine Wang Svendsen
, Torbjørn Grav
, Marcus Patai
, Preben Lillebø Rongve, 
Matias Kjøstad, 
Torunn Sola,
Stina Ueland, 
Joachim Eikeri
, Rolf Einar Hammerås, Trond Sätre, Eren Gudny og Kaisa Waldenstrøm Breiland

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

KINOMAGASINET.no følger Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • Femten toppfilmer fra 2020 fra anmelder Torbjørn Grav
    TOPPLISTER19. januar 2021
  • Klart for «John Wick»-film nummer fire og fem
    FILMPRODUKSJON19. januar 2021
  • «Godzilla vs. Kong» tramper nærmere
    FILMLANSERING18. januar 2021
  • Liam Neeson kinotopper på ny: – Det finnes muligheter selv i et marked nede for telling
    18. januar 2021

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Teknologi Video DVD Blu-ray VOD trailer drama film action Disney Fremhevet Netflix Marvel skrekk spenning Star Wars thriller superhelt komedie eventyr krim grøsser spillefilm dc Skrekkfilm animasjon x-men

© 2013-2020 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • En lang rekke storfilmer utsettes enda en gang. No Time to Die og Fast & Furious 9 trolig først på kinoene høsten 2021.
    KORONAVIRUSET13. januar 2021
  • Edelh Lena Ingebrigtsen sier farvel til kinobransjen og blir museumsdirektør
    NYTT OM NAVN5. januar 2021
  • ODEON-sjef mener at deler av nedstengningen er absurd og mangler begrunnelse
    KORONAVIRUSET23. desember 2020
  • Anmeldelse: Sjel (VOD, Disney+)
    ANMELDELSE27. desember 2020
  • Femten toppfilmer fra 2020 fra anmelder Torbjørn Grav
    TOPPLISTER19. januar 2021
  • Klart for «John Wick»-film nummer fire og fem
    FILMPRODUKSJON19. januar 2021
  • «Godzilla vs. Kong» tramper nærmere
    FILMLANSERING18. januar 2021
  • Liam Neeson kinotopper på ny: – Det finnes muligheter selv i et marked nede for telling
    18. januar 2021
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Kinokjempene lot maskene falle
«Størrelsen sikrer forretningsmodellen»