• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: The Fabelmans
    • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    • Anmeldelse: Munch
    • Sært, spesielt og superbra: The Banshees of Inisherin
    • Anmeldelse: Babylon
  • KINOBRANSJEN
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
    • Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal
    • ODEON slo kinodagrekorden fra 2019
    • Filmweb har rundet 25 år. Her er historien om dette unike norske nettstedet.
    • Er over kneika, men fortsatt utfordrende
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 1•2022
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Et abonnement gir deg gratis digitalversjon og bladet tilsendt i Posten
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 6•2021
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

KINOBRANSJEN

Seminar: 100 år med filmlov

Jørgen Stensland (avdelingsleder Film & Kino) (midten) ledet seminarprogrammet under organisasjonens landsmøte. Til venstre Ole Solum, professor ved Universitetet i Oslo, som holdt mandagens første seminar og til høyre Line Langnes, juridisk seniorrådgiver fra Medietilsynet. Foto: John Berge, KINOMAGASINET ©
Seminar: 100 år med filmlov
John Berge
3. juni 2013

FREDRIKSTAD: 100 år med filmlov og en nye endringer av loven i emning. Med dette ble tonen satt med to gode seminarer under Film & Kinos landsmøte 2013.

(Her følger et referat fra første foredrag. En egen kommende artikkel vil redegjøre for foredraget fra Line Langnes, Medietilsynet.)

Professor, dr. philos, Ole Solum jobber ved Institutt for medier og kommunikasjon ved ved Universitetet i Oslo. Han hadde tatt seg fri fra travle dager med eksamensrettelser for å fortelle litt om utviklingen for film & kinodrift i Norge de siste årene.

I en lett og ledig tone, som hans studenter ganske sikkert vet å verdsette, fikk landsmøtedelegatene fra kommunale og private kinoer vite at det som trolig er landets aller første film, Fiskerlivets farer fra 1907, nok er tapt for alltid. – Ingen levende mennesker har sett spor av dette som skal være den første norske filmen, sa Solum.

De første kinoeierne var private, i årene 1913–1915, og det nye mediet ble, som alltid er tilfellet med nye medier, møtt med moralsk panikk og stor bekymring av almenheten.

– Etterhvert tok filmene form av dramatiske fortellinger, og var ikke bare reportasjer. Dermed fikk sedelighetsforeningene en ny kampsak – mot kinematografene, sa Solum.

I perioden 1915–1918 kommer kommunene inn på banen og det blir bestemt at for å drive kino, må man ha kommunal konsesjon. Denne gir kommunene i stor grad til seg selv. Virksomheten gir raskt store overskudd og dermed får mange kommuner vitamininnsprøytninger innenfor andre felt av kulturlivet, f.eks. Vigelandsparken i Oslo ble finansiert av drift av kino i Oslo.

– Det som skjedde den gang skapte grunnlaget for «annerledeslandet» Norge, man valgte en annen vei enn det andre europeiske land gjorde rundt kinodrift. Det offentlige fikk grep om visningsleddet, sa professoren videre.

«Municipalsosialismen» bredde om seg. I kommunene kunne Arbeiderpartiet vise at de var mektige, sa Solum.

Det ga seg utslag i følgende. De kommunale kinoene ble motarbeidet av filmleverandørene, som tok høye filmleier. Dermed svarte kommunene med å etablere eget distribusjonsbyrå (Kommunenes filmsentral) og etterhvert Norsk Film AS.

– De kunne ikke bare melke systemet, de måtte også bidra, det visste de kommunale kinoaktørene. Så kom de norske filmene. «Dette hadde vi ikke klart uten den norske modellen», ble det sagt. Hadde vi ikke fått Fant (1937), Ungen (1938) og Gjest Baardsen (1939), uten det kommunale systemet? Det kan man stille spørsmål om.

Ole Solum betegnet i foredraget sitt 50-tallet som gullalderen for norsk film. Da kom det over 100 filmer ila. tiåret.

Så kom 60-årene og fjernsynet for fullt. Fra Amerika visste man at dette ville medføre mindre kinobesøk. Dermed ble filmopplevelsen noe for «det selektive mindretall», sa professoren.

I 1970 ble Norsk kino- og filmfond opprettet. Avgiften ble innført og luksusskatten for kinoene forsvant.

– Det ble en ny fase og som vi nå er i ferd med å avslutte, formodentlig. På 80-tallet ble idéene sådd som nå er i film og kino-bransjen. Den kommunale mastadonten står for fall. Det skjøt fart fra 90-tallet. Da fikk vi «musen» fra Tønsberg, som er interessant å følge. De skrek ut at en kommunal kino ikke hører hjemme i et moderne samfunn. Private Tønsberg kino ble inngangsporten for SF Kino og som vi så i vår, toppet det seg med at både svenske og danske interesser nå er i kino-Norge. De private står i dag for 60 % av markedet.

– 50 %, skjøt direktør Lene Løken i Film & Kino korrigerende inn fra første benkerad.

– Dette er en ny situasjon som landsmøtet sikkert vil snakke om, sa professoren.

Professoren nevnte videre at Norsk Film ble nedlagt i 2001, samtidig med Kommunenes filmsentral, og at Norsk Filmfond i 2008 ble til Norsk filminstitutt.

Digitalseringsprosessen fant sted i 2010 og 2011. Nå kan kinoene også tilby konserter, opera, og sportsoverføringer, men dette skjer likevel i mindre skala. Så kinoer kan vise det samme som de store, og har ført til økt publikumsbesøk på de små kinoene.

Til høsten kommer Ole Solum med ny bok, den heter det samme som foredraget «100 år med filmlov».

KINOMAGASINET © Engasjert i sitt foredrag om 100 år med filmlov: Professor, dr. philos, Ole Solum jobber ved Institutt for medier og kommunikasjon ved ved Universitetet i Oslo. Foto: John Berge, KINOMAGASINET ©
Relaterte sakerKino
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
KINOBRANSJEN
3. juni 2013
John Berge https://facebook.com/john.berge

Redaktør og daglig leder i JB Forlag.

Relaterte sakerKino

Siste saker fra KINOBRANSJEN

Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023

John Berge7. januar 2023
Les mer

Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal

John Berge2. desember 2022
Les mer

ODEON slo kinodagrekorden fra 2019

John Berge7. november 2022
Les mer

Filmweb har rundet 25 år. Her er historien om dette unike norske nettstedet.

John Berge5. november 2022
Les mer

Er over kneika, men fortsatt utfordrende

John Berge31. oktober 2022
Les mer

Etter 28 år som gratisblad legges Filmmagasinet ned

admin29. september 2022
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Katrine Wang Svendsen,Matias Kjølstad, Magnus Meling.

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

PRO AV MAGASINET arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. PRO AV MAGASINET er medlem av Norsk Tidsskriftforening og Fagpressen.

Siste nyheter

  • Slik blir Marvel-året 2023
    FILMLANSERING7. februar 2023
  • Anmeldelse: The Fabelmans
    ANMELDELSE3. februar 2023
  • LA ELVA LEVE – fakta eller fiksjon?
    REGISSØRINTERVJU3. februar 2023
  • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    ANMELDELSE1. februar 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama film Kinobransjen action Disney Magasinet Digitalt abonnement Marvel skrekk Fremhevet Netflix thriller Star Wars spenning superhelt komedie Skrekkfilm Festival animasjon eventyr krim

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Veldig fornøyd med at 50 kinoer har booket film «som kan berge liv»
    FILMLANSERING10. januar 2023
  • Fortsatt kinoaktuelle Kampen om Narvik til topps hos Netflix
    VOD (KLIKKEFILM)26. januar 2023
  • Anmeldelse: Utama
    ANMELDELSE10. januar 2023
  • James Cameron om forskjellen på kino vs. hjemmekino
    REGISSØRINTERVJU30. januar 2023
  • Slik blir Marvel-året 2023
    FILMLANSERING7. februar 2023
  • Anmeldelse: The Fabelmans
    ANMELDELSE3. februar 2023
  • LA ELVA LEVE – fakta eller fiksjon?
    REGISSØRINTERVJU3. februar 2023
  • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    ANMELDELSE1. februar 2023
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Ny sjef for Trondheim kino
Ærespris til Arild Østin Ommundsen