• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: The Fabelmans
    • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    • Anmeldelse: Munch
    • Sært, spesielt og superbra: The Banshees of Inisherin
    • Anmeldelse: Babylon
  • KINOBRANSJEN
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
    • Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal
    • ODEON slo kinodagrekorden fra 2019
    • Filmweb har rundet 25 år. Her er historien om dette unike norske nettstedet.
    • Er over kneika, men fortsatt utfordrende
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 1•2022
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Et abonnement gir deg gratis digitalversjon og bladet tilsendt i Posten
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 6•2021
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

DISTRIBUTØRBESØK

Selmer Media satser på norsk kinodistribusjon

Torkel Selmer (daglig leder og medeier) og Michelle Birtwistle Nilsen (filmsjef) er Selmer Media. Foto: John Berge, KINOMAGASINET ©
Selmer Media satser på norsk kinodistribusjon
John Berge
21. april 2016

KINOMAGASINET presenterer fra tid til annen norske distributører av film. Ønsker ditt selskap besøk av oss, ta gjerne kontakt.

Et nytt distribusjonsselskap, med en ung ringrev i ledelsen, har sett dagens lys i kinobransjen.

Selskapet heter Selmer Media og drives av gründer Torkel Selmer (38). Han har ansatt Michelle Birtwistle Nilsen, med bakgrunn fra kinodrift, som filmsjef, og har allerede lansert to kinofilmer på egenhånd – The Boy og Min søster, min datter.

Den neste (og foreløpig eneste videre) kinofilmlansering er den Den lille prinsen (The Little Prince) fra 2015, en engelsk-kanadisk tegnefilm. Filmen har en stjernerekke av stemmeskuespillere og er av Selmer Media dubbet til alle de nordiske språkene. En virkelig storsatsing, som kommer i 3D, fra 27. mai 2016. Filmen har en karakter på 94 % hos Rotten Tomatoes og har gjort det knallbra i en rekke internasjonale kinomarkeder.

– Vi får med oss så og si alle de norske kinoene på Den lille prinsen. Det står og faller mye på den i 2016 for oss, men det er ikke kroken på døra hvis den mot formodning ikke fungerer. Selv om vi er små, betyr det ikke at vi lanserer smått, med forsiktige budsjetter. Dette tror jeg skiller oss fra andre mindre distributører. Man må bruke penger for å distribuere filmer! sier Torkel Selmer med entusiasme og overbevisning.

LIVET ER EN FILMSKOLE!

Selmer og Birtwistle Nilsen har invitert KINOMAGASINET på besøk i sine nye lokaler på Majorstuen i Oslo – på Jenssenløkken. Årvåkne filmseere vil huske lokalene som en kafé i storfilmen Max Manus.

Det var Selmers onkel, Anders Enger, som inspirerte ham til å satse på film. Unge Torkel fikk være med på diverse filminnspillinger som barn, og ble bitt av basillen.

Torkel Selmer studerte litt ved Universitet i Oslo, før han i 20-årsalderen fikk muligheten hos et produksjonsselskap i London. Han jobbet blant annet for HBO i fire år, hvor oppgavene besto av å jobbe med kontrakter, materiell, distribusjonsmetoder m.v. Etter det begynte Selmer å jobbe for daværende Sandrew Metronome, med Frida Ohrvik som leder.

Denne perioden beskriver Selmer som «en fantastisk tid, som var ekstrem lærerik». Han roser også Ohrvik opp i skyene.

DVD-BONANZA!

– Dette var i DVD-bonanza-tiden. Jeg gjorde masse feil som innkjøper i den tiden. Alt kostet en halv million dollar. Og vi løp ofte enorme risiko, ved at vi kun hadde manusene å forholde oss til. Det ble noen bra valg også. Men det var noe med måten alle distribusjonsselskaper ble drevet på den tiden: med så høye faste kostnader, skaper man et enormt press på tilgang til lønnsom film. Da det ble åpenbart at Sandrew ikke skulle fortsette, startet jeg for meg selv i 2011, etter en modell hvor jeg hadde lavest mulig kostnader, forteller filmgründeren.

Frem til og med 2016 har Selmer dermed «levert» filmer han har kjøpt rettighetene til, til ulike nordiske samarbeidspartnere på kino, som i Norge altså har vært Frida Ohrviks Norsk Film Distribusjon. Det har gitt nyere suksesser som Amy og Det elleville nøttekuppet, og noen som ikke har gått fullt så bra, eksempelvis A Most Violent Year.

Andre suksser i NFD-samarbeidet var Magic Mike, Moonrise Kingdom og Torden & Magi.

Star Media håndterer fysisk videodistribusjon for Selmer Media, mens digitaldistribusjonen foretar de selv overfor VOD-aktørene i Norden.

– Jeg mener en distributør bør kunne håndtere alle type filmer. Jeg har et pragmatisk forhold til dette, det være seg en fransk kunstfilm eller en amerikansk skrekkfilm. Min første film på egenhånd var Source Code, forteller Selmer.

Gründeren har åpenbart et godt kontaktnett innenfor de internasjonale produksjonsmiljøene og er stamgjest ved festivaler som Sundance, Berlin, Cannes og Toronto.

– Prisene er helt annerledes nå enn før, siden markedet har endret seg så mye.

Selmer solgte 50 % av selskapet i 2014. 2015 var det første året med deres penger i spill. Omsetningen i 2014 endte på 5,7 millioner kroner og i 2015 var den på nærmere litt over tolv millioner kroner, og også det året med overskudd – på litt over to millioner kroner.

EGEN SATSING

– Hvorfor startet du med egendistribusjon i 2016?

– Det var ikke misnøye med Norsk Film Distribusjon. Jeg kunne gjort det tidligere om jeg ikke var så fornøyd og i lengre perioder delte jeg kontor med de. Men med en partner må du gi fra deg en prosentandel. Så jeg hadde tenkt på det lenge. De gode resultatene i 2015 gjorde utslaget, med Det elleville nøttekiuppet og Amy, som begge gjorde det ekstremt bra i Norden sett under ett.

Selmer sier at det er «noe spesielt med det å lansere egne filmer».

Han ansatte Michelle Birtwistle Nilsen på nyåret i 2016. Hun er fra Brønnøysund og har bakgrunn som salgsmedarbeider og assisterende kinosjef på Ringen og Symra kino i Oslo, samt har en bachelorgrad fra Westerdal Oslo ACTs Film & TV-utdanning.

– Jeg valgte å ikke lete etter noen med erfaring fra distribusjonsbransjen, men heller noen som er ung og «sulten», sier sjefen.

VIDERE PLANER

Selmer Media har altså ingen lang rekke av filmer på trappene ut året – per april 2016 er det kun Den lille prinsen som er satt opp.

– Jeg vil ikke ha film bare for å ha film, men venter heller til det kommer en jeg er overbevist vi kan gjøre god butikk på. Så legger vi sjelen vår i det og tar alle rettighetene til filmen i hele Norden. Jeg er helt komfortabel med at vi eventuelt ikke har flere i år. Generelt er det viktig for meg at det som skiller oss fra andre mindre norske distributører er at når vi setter opp en film så er det med alle nordiske rettigheter.

– Hvorfor er fokuset deres på kino?

– Kinodistribusjon er jeg fryktelig glad i. I et økonomisk perspektiv er den modellen uvurderlig. Den generer mye mer inntekter enn alt annet. Det er en åpen partnerskapsmodell, i motsetning til SVOD som har null transparens. Du får aldri vite mer som skjer. TVOD på sin side lever godt ved siden av kino. Jeg lar Star Media vurdere fysiske formater. Så lenge det gir gevinst, er det greit, men jeg har ikke noe «følelser» for fysisk format eller ei.

– Og hvordan føles det nå?

– Det føles bra å være i gang. Med disse tallene på f.eks The Boy er det ekstremt morsomt. Det er hard jobbing og utfordrende til tider. Men vi har hatt en veldig fin start. Jeg er takknemlig for støtten fra kinoene og glade for at vi kunne starte samarbeide med kinoene. Jeg håper de ser at vi ønsker å etablere oss som en seriøs distributør.

– Dere blir da en av mange nyere, mindre distributører. Hva tenker du om det?

– Det er naturlig at mange prøver seg. Terskelen er lavere enn før. Nettopp av den grunn er det viktig at vi skal være så profesjonelle som mulig. Vår opptreden skal ikke stå tilbake fra det studioene tilbyr kinoene. Jeg er ikke fersk i «gamet». Jeg har vært involvert «hands-on» i kinodistribusjon og lagt markedsplaner i mange år!

men med for lavt tempo Den lille prinsen (The Little Prince) er Selmer Medias største satsing på kino i 2016. Foto: John Berge, KINOMAGASINET ©
mente vår anmelder. Michelle Birtwistle Nilsen er nyansatt filmsjef i Selmer Media. Foto: John Berge, KINOMAGASINET ©
KINOMAGASINET © Den lille prinsen (The Little Prince) har norgespremiere 27.05.2016 og får en bred markedsføringskampanje. Den settes opp i hele Kino-Norge.
Michelle Birtwistle Nilsen er nyansatt filmsjef i Selmer Media. Foto: John Berge FRA SELMER-KATALOGEN: A Most Violent Year er et kvalitetsdrama, men med for lavt tempo, mente vår anmelder.
Relaterte sakerKino
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
DISTRIBUTØRBESØK
21. april 2016
John Berge https://facebook.com/john.berge

Redaktør og daglig leder i JB Forlag.

Relaterte sakerKino

Siste saker fra DISTRIBUTØRBESØK

AWE fortsetter å by på stort utvalg

John Berge2. november 2022
Les mer

Nye NFD vil bli størst av de små

John Berge1. september 2022
Les mer

Frisk start i utfordrende tid for Ymer Media

John Berge24. august 2022
Les mer

Bjørg Velands 40 år med spennende filmopplevelser

John Berge21. januar 2020
Les mer

100 kinoer har bestilt Andrea Bocceli-filmen – så langt

John Berge4. september 2018
Les mer

Kontxt Film tar steget over på norsk filmdistribusjon

John Berge28. november 2017
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Katrine Wang Svendsen,Matias Kjølstad, Magnus Meling.

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

PRO AV MAGASINET arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. PRO AV MAGASINET er medlem av Norsk Tidsskriftforening og Fagpressen.

Siste nyheter

  • Disney: Mer «Toy Story» og «Frozen»
    FILMPRODUKSJON9. februar 2023
  • Disney gjør enorme endringer
    9. februar 2023
  • Slik blir Marvel-året 2023
    FILMLANSERING7. februar 2023
  • Anmeldelse: The Fabelmans
    ANMELDELSE3. februar 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama film Kinobransjen action Disney Magasinet Digitalt abonnement Marvel skrekk Fremhevet Netflix thriller Star Wars spenning superhelt komedie Skrekkfilm Festival animasjon eventyr krim

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Disney: Mer «Toy Story» og «Frozen»
    FILMPRODUKSJON9. februar 2023
  • Veldig fornøyd med at 50 kinoer har booket film «som kan berge liv»
    FILMLANSERING10. januar 2023
  • Fortsatt kinoaktuelle Kampen om Narvik til topps hos Netflix
    VOD (KLIKKEFILM)26. januar 2023
  • Anmeldelse: Utama
    ANMELDELSE10. januar 2023
  • Disney: Mer «Toy Story» og «Frozen»
    FILMPRODUKSJON9. februar 2023
  • Disney gjør enorme endringer
    9. februar 2023
  • Slik blir Marvel-året 2023
    FILMLANSERING7. februar 2023
  • Anmeldelse: The Fabelmans
    ANMELDELSE3. februar 2023
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Pangstart på året for Norsk Filmdistribusjon
Scandifilm med flere nye avtaler