• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • MAGASINET
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: Sjel (VOD, Disney+)
    • Anmeldelse: Operasjon Nordpolen: Svippen på eventyr
    • Anmeldelse: Ma Rainey’s Black Bottom
    • Anmeldelse: Pinocchio
    • Anmeldelse: Mank (VOD, Netflix)
  • MAGASINET
    • KINOMAGASINET 5•2018
    • KINOMAGASINET 4•2018
    • KINOMAGASINET 3•2018
    • KINOMAGASINET 2•2018
    • KINOMAGASINET 1•2018
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
    • Siste sjanse til å få Disney+ med spesialrabatt
    • Nå kan du bestille Disney+ for 590 kroner
    • Gå ikke glipp av én eneste utgave – bestill abonnement på KINOMAGASINET her
    • Ja, vi elsker Kinoklubben!
    • HOLD skaper engasjement for kinogjengeren
  • Facebook

  • RSS

KINOLEVERANDØR

Seks heldige vinnere skal hedres i Big Screen Awards 2019

Den rykende ferske logoen til Big Screen Awards.
Seks heldige vinnere skal hedres i Big Screen Awards 2019
John Berge
John Berge
30. oktober 2018

Om CAPA og Media Direct Norge

CAPA distribuerer kinoreklame til omtrent 45 kinoer som samlet leverer ca 5,3 millioner besøkende hvert år. Dette utgjør ca 47 % av det kommersielle kinobesøket i Norge

Media Direct Norge er markedsleder (53%) innen kinoreklame i Norge med 84 kinoer, blant annet alle Nordisk Film kinoene i Oslo. Selskapet er et datterselskap av Nordisk Film Kino, som er et selskap i Egmont.

Etter tre år med «Gullfilmen» slår kinoreklameselskapene på stortrommen og inviterer til Big Screen Awards.

Festutdelingen skal finne sted 31. januar 2019 – for første gang – på kinoen ODEON Oslo på Storo i hovedstaden, et steinkast unna en av arrangørene – Egmont-eide Media Direct Norge.

Arrangementet er et samarbeid mellom Media Direct Norge og CAPA Kinoreklame, som også samarbeidet om «Gullfilmen».

Under prisutdelingen – hvor mediebyråene og de nominerte kundene er inviterte – har seks priser.

De beste reklamekampanjene kåres i kategoriene «Beste film – riks», «Beste film – lokal», «Beste match», «Beste utvidet bruk av kinoarena», «Årets nykommer» og «Best i test».

Utdelingen gjelder reklamekampanjer som blir vist på kino mellom 1. januar og 31. desember 2018.

Allerede under utdelingen av Gullfilmen for 2017 røpte MDN at de kommer med en endring av konseptet.

Gunnar Holm-Lintermann er senior kinorådgiver hos Media Direct Norge (MDN). Foto: John Berge, KINOMAGASINET.no ©

Gunnar Holm-Lintermann, senior kinorådgiver hos Media Direct Norge (MDN) kunne da fortelle at kinoreklameselskapene MDN OG CAPA i løpet av 2018 skal komme med et nytt og større konsept med flere priskategorier, og han lovte en stor prisutdelingsfest.

MDN og CAPA lover enda mer priser

Juryleder Maria Aas-Eng i Big Screen Awards sier at kino er en kanal med sterke presentasjonsegenskaper, noe som gjør den godt egnet for merkevarebygging.

– I tillegg står kino også sterkt i unge målgrupper. I tråd med sterkere fokus på langsiktig merkebygging, særlig mot yngre segmenter, opplever vi at kino stadig oftere blir vurdert som en relevant kanal for mange annonsører, sier Aas-Eng.

Silje Helen Gundersen er Research and Insights manager hos CAPA Kinoreklame AS. Foto: CAPA Kinoreklame AS

– Det er flere grunner til at vi endrer konseptet, forteller Silje Helen Gundersen, Insights & Research Manager hos CAPA Kinoreklame AS, til KINOMAGASINET.no.

– En av grunnene er at vi ikke bare har kinoreklame, men også driver med eventer og andre digitale produkter. Det er også riktig å differensiere lokal og riksdekkende reklamefilmer. Det finnes mange gode lokale filmer som ikke kan konkurrere med de store. Et annet aspekt er å gjøre det hele kulere, og på en mer ordentlig måte, sier Gundersen videre.

MDN og CAPA samarbeider om «Gullfilmen»

Markedssjef Christer Solberg i Media Direct Norge sier veksten gjør det naturlig å hedre flere av de gode reklamekampanjene på kino.

– Etter suksessen med Gullfilmen ønsker vi nå å gjøre noe enda større ut av arrangementet. Vi ønsker å involvere flere annonsører og byråer. Det er rett og slett så mange gode reklamefilmer og kampanjer på kino som vi mener fortjener oppmerksomhet.

Christer Solberg er markedssjef i Media Direct Norge. Foto: Media Direct Norge.

– Endelig får vi en skikkelig kåring hvor vi kan feire det unike mediet kino faktisk er, og ikke minst showcase alt det flotte materiellet og de kreative kampanjene vi har på kinoarenaen, sier CAPA-direktør, Jan Tore Kristiansen.

Adm. direktør Jan Tore Kristiansen har ledet CAPA Kinoreklame i fire år høsten 2018. Foto: John Berge, KINOMAGASINET.no

Lasse Gimnes: Kinoene slår tilbake hver gang dere blir angrepet

Nordmenns årlige kinobesøk har – med kun noen få unntak – ligget stabilt rundt 11,8 millioner siden år 2000. Tallet ventes å stige til rundt 12,4 millioner i 2018. Mens mange andre mediekanaler opplevde annonsesvikt, økte omsetningen av kinoreklame med 6,4 prosent i andre kvartal, sammenlignet med året før, ifølge en rapport fra IRM. Deres prognose viser at inntektene fra kinoannonsering i år vil vokse med 18 millioner kroner i forhold til 2017.

Les om Gullfilm-vinnerne fra 2015, 2016 og 2017 her:

Evergoods film var den beste på kino i 2015

Vinmonopolet hadde beste reklamefilm på kino i 2016

Ostefilm om fisketur ble Gullfilmen-vinneren for 2017

Relaterte sakerForsiden
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
KINOLEVERANDØR
30. oktober 2018
John Berge
John Berge @https://twitter.com/johnberge https://facebook.com/john.berge

Redaktør og daglig leder i JB Forlag.

Relaterte sakerForsiden
  • CAPA, Filmgrail og DX = Sant 04.06.2018
  • CAPA Kinoreklame utvider staben med salgsdirektør 19.03.2018
  • MDN og CAPA lover enda mer priser 07.02.2018
  • Flere kinoer velger CAPA og Filmgrails applikasjon 21.11.2017
  • CAPA utvider produktspekteret og endrer grafisk profil 04.04.2017
  • Ledig jobb hos CAPA Kinoreklame AS 22.03.2017
  • CAPA vil tilby kinoapp til alle 03.01.2017
  • Kinoreklame utsolgt ut året hos MDN og CAPA 30.11.2016
  • MDN jakter på ny markedssjef 08.11.2017
  • MDN og Filmweb samarbeider om annonsetilbud 18.05.2017
  • MDN laget ny vignettfilm i 4DX-formatet 10.03.2017
  • 2016 – det store endringsåret for MDN og selskapets nye sjef 22.12.2016
  • Ostefilm om fisketur ble Gullfilmen-vinneren for 2017 07.02.2018

Siste saker fra KINOLEVERANDØR

Nyttårspraten 2021: Sundling-gründeren tror kinoene vil overleve

John Berge7. januar 2021
Les mer

Flere CAPA-ansatte sluttet i 2020. MDN har beholdt alle ansatte.

John Berge30. desember 2020
Les mer

Bra aktivitetsnivå for Skeie i 2020

John Berge18. november 2020
Les mer

Filmweb: Jo mere vi er sammen!

John Berge5. november 2020
Les mer

Stor interesse for fogging fra Fiber Protector

John Berge3. november 2020
Les mer

Nå droppes Kinospillet for godt

John Berge19. august 2020
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfsvei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

Redaksjonsassistent: Christian Høkaas.

I redaksjonen: Bjørn Harald L. Sønsthagen, 
Katrine Wang Svendsen
, Torbjørn Grav
, Marcus Patai
, Preben Lillebø Rongve, 
Matias Kjøstad, 
Torunn Sola,
Stina Ueland, 
Joachim Eikeri
, Rolf Einar Hammerås, Trond Sätre, Eren Gudny og Kaisa Waldenstrøm Breiland

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

KINOMAGASINET.no følger Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • Trailer: Godzilla vs. Kong
    TRAILER24. januar 2021
  • Nå kommer «koronafilmen»
    FILMPRODUKSJON24. januar 2021
  • Ingen fred å få for A Quiet Place Part II
    KORONAVIRUSET23. januar 2021
  • Nå har også «Morbius» fått ny dato
    FILMLANSERING22. januar 2021

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Teknologi Video DVD Blu-ray VOD trailer drama film action Disney Fremhevet Netflix Marvel skrekk spenning Star Wars thriller superhelt komedie eventyr krim grøsser spillefilm dc Skrekkfilm animasjon x-men

© 2013-2020 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • En lang rekke storfilmer utsettes enda en gang. No Time to Die og Fast & Furious 9 trolig først på kinoene høsten 2021.
    KORONAVIRUSET13. januar 2021
  • Anmeldelse: Sjel (VOD, Disney+)
    ANMELDELSE27. desember 2020
  • Edelh Lena Ingebrigtsen sier farvel til kinobransjen og blir museumsdirektør
    NYTT OM NAVN5. januar 2021
  • Femten toppfilmer fra 2020 fra anmelder Christian Høkaas
    TOPPLISTER30. desember 2020
  • Trailer: Godzilla vs. Kong
    TRAILER24. januar 2021
  • Nå kommer «koronafilmen»
    FILMPRODUKSJON24. januar 2021
  • Ingen fred å få for A Quiet Place Part II
    KORONAVIRUSET23. januar 2021
  • Nå har også «Morbius» fått ny dato
    FILMLANSERING22. januar 2021
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Popcorn fortsatt pop, pop, populært!
Kinoreklamevekst uten sidestykke