
Om CAPA og Media Direct Norge
CAPA distribuerer kinoreklame til omtrent 45 kinoer som samlet leverer ca 5,3 millioner besøkende hvert år. Dette utgjør ca 47 % av det kommersielle kinobesøket i Norge
Media Direct Norge er markedsleder (53%) innen kinoreklame i Norge med 84 kinoer, blant annet alle Nordisk Film kinoene i Oslo. Selskapet er et datterselskap av Nordisk Film Kino, som er et selskap i Egmont.
Etter tre år med «Gullfilmen» slår kinoreklameselskapene på stortrommen og inviterer til Big Screen Awards.
Festutdelingen skal finne sted 31. januar 2019 – for første gang – på kinoen ODEON Oslo på Storo i hovedstaden, et steinkast unna en av arrangørene – Egmont-eide Media Direct Norge.
Arrangementet er et samarbeid mellom Media Direct Norge og CAPA Kinoreklame, som også samarbeidet om «Gullfilmen».
Under prisutdelingen – hvor mediebyråene og de nominerte kundene er inviterte – har seks priser.
De beste reklamekampanjene kåres i kategoriene «Beste film – riks», «Beste film – lokal», «Beste match», «Beste utvidet bruk av kinoarena», «Årets nykommer» og «Best i test».
Utdelingen gjelder reklamekampanjer som blir vist på kino mellom 1. januar og 31. desember 2018.
Allerede under utdelingen av Gullfilmen for 2017 røpte MDN at de kommer med en endring av konseptet.

Gunnar Holm-Lintermann er senior kinorådgiver hos Media Direct Norge (MDN). Foto: John Berge, KINOMAGASINET.no ©
Gunnar Holm-Lintermann, senior kinorådgiver hos Media Direct Norge (MDN) kunne da fortelle at kinoreklameselskapene MDN OG CAPA i løpet av 2018 skal komme med et nytt og større konsept med flere priskategorier, og han lovte en stor prisutdelingsfest.
Juryleder Maria Aas-Eng i Big Screen Awards sier at kino er en kanal med sterke presentasjonsegenskaper, noe som gjør den godt egnet for merkevarebygging.
– I tillegg står kino også sterkt i unge målgrupper. I tråd med sterkere fokus på langsiktig merkebygging, særlig mot yngre segmenter, opplever vi at kino stadig oftere blir vurdert som en relevant kanal for mange annonsører, sier Aas-Eng.

Silje Helen Gundersen er Research and Insights manager hos CAPA Kinoreklame AS. Foto: CAPA Kinoreklame AS
– Det er flere grunner til at vi endrer konseptet, forteller Silje Helen Gundersen, Insights & Research Manager hos CAPA Kinoreklame AS, til KINOMAGASINET.no.
– En av grunnene er at vi ikke bare har kinoreklame, men også driver med eventer og andre digitale produkter. Det er også riktig å differensiere lokal og riksdekkende reklamefilmer. Det finnes mange gode lokale filmer som ikke kan konkurrere med de store. Et annet aspekt er å gjøre det hele kulere, og på en mer ordentlig måte, sier Gundersen videre.
Markedssjef Christer Solberg i Media Direct Norge sier veksten gjør det naturlig å hedre flere av de gode reklamekampanjene på kino.
– Etter suksessen med Gullfilmen ønsker vi nå å gjøre noe enda større ut av arrangementet. Vi ønsker å involvere flere annonsører og byråer. Det er rett og slett så mange gode reklamefilmer og kampanjer på kino som vi mener fortjener oppmerksomhet.

Christer Solberg er markedssjef i Media Direct Norge. Foto: Media Direct Norge.
– Endelig får vi en skikkelig kåring hvor vi kan feire det unike mediet kino faktisk er, og ikke minst showcase alt det flotte materiellet og de kreative kampanjene vi har på kinoarenaen, sier CAPA-direktør, Jan Tore Kristiansen.

Adm. direktør Jan Tore Kristiansen har ledet CAPA Kinoreklame i fire år høsten 2018. Foto: John Berge, KINOMAGASINET.no
Lasse Gimnes: Kinoene slår tilbake hver gang dere blir angrepet
Nordmenns årlige kinobesøk har – med kun noen få unntak – ligget stabilt rundt 11,8 millioner siden år 2000. Tallet ventes å stige til rundt 12,4 millioner i 2018. Mens mange andre mediekanaler opplevde annonsesvikt, økte omsetningen av kinoreklame med 6,4 prosent i andre kvartal, sammenlignet med året før, ifølge en rapport fra IRM. Deres prognose viser at inntektene fra kinoannonsering i år vil vokse med 18 millioner kroner i forhold til 2017.
Les om Gullfilm-vinnerne fra 2015, 2016 og 2017 her:
Facebook
RSS