• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Et underholdende blodbad i konflikt med seg selv: Project Wolf Hunting
    • Anmeldelse: How to Blow Up a Pipeline
    • Starten på slutten av en endeløs motorvei: Fast & Furious 10
    • Anmeldelse: R.M.N
    • Anmeldelse: Corsage: Ubeskrivelig hjerteskjærende
  • KINOBRANSJEN
    • Gir seg etter femten år på Ski kino
    • Varsler storsatsing på kinofilmer
    • Filmdistributørene hedret Vega Scene 
    • Kinoklubben har nådd en stor milepæl
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 7•2022
    • KINOMAGASINET 6•2022
    • KINOMAGASINET 5•2022
    • KINOMAGASINET 4•2022
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

KINOLEVERANDØR

Samkjører kinoreklame i seks land

Adm. direktør Ted Johansson i SF Media, som også er daglig leder i NCG Media og konst. adm. direktør i CAPA i Norge. Foto: John Berge, VIDEOMAGASINET ©
Samkjører kinoreklame i seks land
John Berge
2. mai 2014

NCG Media

Består av SF Media (Sverige), Capa (Norge) og Finnkino (Finland, Baltikum).

Består av totalt 155 kinoer.

Kinoreklame hos Nordic Cinema Group (NCG) – bestående av Finnkino, SF Bio, SF Kino og Forum Cinemas – skal nå samkjøres bedre i hele regionen av seks land.

Det lover adm. direktør Ted Johansson i SF Media, som også er daglig leder i NCG Media og konst. adm. direktør i CAPA i Norge – i påvente av selskapets jakt på ny adm. direktør.

– Det som har vært tilfelle før, er at selskapene ikke har jobbet sammen tidligere. Det klassiske tegnet på det er at CAPA har reist til Stockholm og solgt til kunder som var interessert i kinoreklame i Norge, og det svenske selskapet vise versa. Det føles ikke så moderne, sier Johansson i en samtale med KINOMAGSINET.

Han forteller at NCG nå skal forsøke å fortelle de interesserte annonsørene, spesifikt de store varemerkene, at de kan få en mediestrategi for kinoreklame i hele seks land – ikke bare Norge, Sverige, Finnland, men også NCG-kinoene i Baltikum, Forum Cinemas.

NCG Media har gjort en stor kundeanalyse. Da har de sett at en stor annonsør annonserer på kino i Sverige, men kanskje ikke i Norge. De største varemerkene er på plass i ulike land, men bare et ar av de virkelige gigantene er kun i to av landene, ikke i alle tre, selv om dette er varemerker med en nordisk organisasjon.

– Noen av de store varemerkene kan si at kino ikke har utgjort stor nok masse for de. Når vi ser på portefølgen vår, med 30 millioner kinobesøk i året, synes vi det er stor masse. Vi mener kinoreklame bør være ekstra interessant for de store annonsørene, når man ser at det er urbane mennesker i by og høy representasjon av unge mennesker de når. Dette er målgrupper disse varemerkene strever med å nå . Vi ønsker å tilby annonsørene å treffe disse menneskene i alle land, fremfor bare i ett og et land. Da kan vi gjøre det mer effektivt for de, sier Johansson.

Han forteller at en vanlig innvendig er at reklamefilmen firmaet har, ikke er bra nok for kino.

– De sier dette om sine egne filmer. De synes at TV-reklame er frekvensbasert, mens en film som vises på kino bør ha høyere kvalitet. Dette vet vi ikke stemmer. Reklamefilmer som går bra på TV, går bra på kino, mener den svenske toppsjefen.

Nå innfører CAPA og søsterselskapene dette i praksis. Medarbeiderne snakker tettere sammen og de store annonsegigantene får et felles tilbud for alle land.

– Min tanke er å ta det som er bra og prøve det i andre land. Kino er relativt liten reklameindustri, sammenlignet med TV og nett. Det kan generere ny omsetning for CAPA og vi har eksportmuligheter med annonsører som nå kun bruker norsk kinoreklame. Denne fellestankegangen vil gjøre oss unike i kinosammenheng, hevder Ted Johansson.

– Etter noen måneder i Norge, er vi spent på hva du synes om nordmenn versus svensker i forretningslivet.

– Nordmenn er fantastisk actionorienterte. Det er mye mer «go to action» enn hva svenskene er. Svenskene er klassisk konsensusdrevne. Lederskapet i Sverige er bedre enn hva man tror, men nordmenn er med direkte. De vil ikke vente og analysere. Men alle selskap er forskjellige. CAPA er entreprenørdrevet, mens i Sverige er reklameavdelingen en liten del av 1.500 personer i SF Bio. Alle tror det man gjør er unikt, men ser man på det utenfra, gjør vi det samme.

Relaterte sakerKino
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
KINOLEVERANDØR
2. mai 2014
John Berge https://facebook.com/john.berge

Redaktør og daglig leder i JB Forlag.

Relaterte sakerKino
  • Leder CAPA i overgangsfasen 31.03.2014
  • Hun er CAPAs salgssjef 27.03.2014
  • Ny giv for CAPA 14.03.2014
  • Har staket ut kursen videre for Capa 14.02.2014

Siste saker fra KINOLEVERANDØR

Nei takk til mer kinoreklame i 2022

admin20. oktober 2022
Les mer

Generasjonsskifte hos Sundlings

John Berge31. mai 2021
Les mer

Skeie satser på luksustrenden

John Berge26. mai 2021
Les mer

Store endringer hos DX

John Berge14. mai 2021
Les mer

Kinoteknisk selskap skylder ca. to millioner kroner. Begjært konkurs av Skatteetaten

John Berge21. april 2021
Les mer

Terje tror på bedre tider for kinobransjen

John Berge29. januar 2021
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Joakim Rekaa, Jon S. Olsen, Katrine Wang Svendsen, Magnus Meling, Matias Kjølstad, Terje Thomassen og Torunn Sola

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

KINOMAGASINET arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. KINOMAGASINET er medlem av Norsk Tidsskriftforening og Fagpressen.

KINOMAGASINET er medlem av
Fagpressen

Siste nyheter

  • Sommerfilm om norsk-pakistanere i Oslo blir festivalåpnings-film
    FILMOMTALE30. mai 2023
  • Et underholdende blodbad i konflikt med seg selv: Project Wolf Hunting
    ANMELDELSE29. mai 2023
  • En oppsummering av Cannes 2023
    FESTIVAL27. mai 2023
  • En ny havfrue, for en ny tid
    FILMOMTALE24. mai 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama Kinobransjen film action Disney Magasinet skrekk Digitalt abonnement Marvel Fremhevet Netflix thriller spenning Star Wars Skrekkfilm superhelt komedie Festival dc grøsser animasjon

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Heng på – Stallone tar en ny «Cliffhanger»
    FILMPRODUKSJON2. mai 2023
  • Fort & farlig: Fast & Furious 10
    FILMOMTALE12. mai 2023
  • Anmeldelse: Guardians of the Galaxy Vol. 3
    ANMELDELSE2. mai 2023
  • Viva El Duderino! Et kjært tilbakeblikk på The Big Lebowski
    FILMHISTORIKK15. mai 2023
  • Sommerfilm om norsk-pakistanere i Oslo blir festivalåpnings-film
    FILMOMTALE30. mai 2023
  • Et underholdende blodbad i konflikt med seg selv: Project Wolf Hunting
    ANMELDELSE29. mai 2023
  • En oppsummering av Cannes 2023
    FESTIVAL27. mai 2023
  • En ny havfrue, for en ny tid
    FILMOMTALE24. mai 2023
  • kathleen says:

    Would you cum to the dark side for me? http://prephe.ro/Phqn

  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Lager 20-30 nettsider i året
Unique søker etter nye medarbeidere