• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • MAGASINET
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: Det finnes ingen djevel
    • Anmeldelse: Blackbird
    • Anmeldelse: Wrong Turn: The Foundation
    • Anmeldelse: Spionens kone
    • Anmeldelse: Finny & Leah – Den hemmelige øya
  • MAGASINET
    • KINOMAGASINET 5•2018
    • KINOMAGASINET 4•2018
    • KINOMAGASINET 3•2018
    • KINOMAGASINET 2•2018
    • KINOMAGASINET 1•2018
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
    • Denne Marvel-serien skal bli Disney+ sin nye supersuksess
    • Siste sjanse til å få Disney+ med spesialrabatt
    • Nå kan du bestille Disney+ for 590 kroner
    • Gå ikke glipp av én eneste utgave – bestill abonnement på KINOMAGASINET her
    • Ja, vi elsker Kinoklubben!
  • Facebook

  • RSS

KINODRIFT

Sabeltannsalg hos Nordisk Film Kino

Salgs- og markedsdirektør Espen Pedersen i Nordisk Film Kino foran et stativ med Kaptein Sabeltann-produkter. Foto: John Berge, KINOMAGASINET ©
Sabeltannsalg hos Nordisk Film Kino
John Berge
John Berge
13. november 2014

– Vi har solgt mye Sabeltanntilbehør på alle kinoene der vi testet det ut. Vi har ikke gått tom, men jeg vil si at det har vært en suksess.

Det forteller salgs- og markedsdirektør Espen Pedersen i Nordisk Film Kino til KINOMAGASINET.

I samarbeid med Sabeltannprodukter AS har utvalge kinoer i kjeden solgt produkter fra Kaptein Sabeltann-universet. Denne type «merchandiseprodukter» er sjelden til salgs hos norske kinoer, uavhengig av film og sjanger. Men denne gang ville Norges største kinokjede forsøke.

– Dette har vært veldig godt mottatt av publikum. Men vi runder av dette nå fortløpende som antall forestillinger reduseres og lageret er tømt, forteller Pedersen.

KM møtte Pedersen tidligere i høst og han viste oss da et typisk salgsstativ.

– Frister forsøket til mersmak med salg av merchandise som hører til filmer?

– Ja, men vi har også erfaringer fra tidligere som ikke har vært så suksessfulle. Det er derfor ikke noe vi vil gjøre på alle filmer vi har mulighet på. Vi vi velge de som har størst potensiale og der vi tror at publikum ønsker det på kinoen.

– Kinoer generelt har sjeldent slike varer. Hvorfor har det historisk vært slik?

– Jeg har ikke noe fasittsvar på dette, men for vår del ser vi på dette som atraktivt å gjøre der det er et større potensiale hos gjestene, men det er ikke etterspørsel etter dette fra gjestene på alle filmer.

– Ser dere for dere å prøve med andre varer?

– Vi jobber med konkrete filmer i 2015, men det er ikke inngått nopen endelig avtale for disse ennå, så jeg kan ikke gå inn på hva dette er.

Daglig leder Therese Falk hos Sabeltannprodukter AS forteller til kinobransjens fagblad at det ikke har vært et landsomfattende salg til kinoene.

– Vi har kun solgt inn noen av våre småprodukter til tidligere Oslo Kino, som ligger i vårt standardsortement. Det er en sjokkselger på 40 centimeter med figurer, ringer, øyelapp og gullmynter, og ikke leker som skute, hatter, jakker sverd osv., forteller Falk.

– Med spillefilmsuksessen, merker dere generelt bedre salg av Kaptein Sabeltann-produktene?

– Det er egentlig samme salg som i fjor. Det er når filmen kommer på DVD at man merker utslaget av leketøyssalget. Produktene selger alltid godt på denne tiden av året, grunnet julen.

99 % av salget foregår i leketøysforretninger. Nettsiden til Sabeltannprodukter AS er et tilbud til de som ikke har muligheten til å handle i butikkene, presiserer Falk.

Relaterte sakerKino
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
KINODRIFT
13. november 2014
John Berge
John Berge @https://twitter.com/johnberge https://facebook.com/john.berge

Redaktør og daglig leder i JB Forlag.

Relaterte sakerKino

Siste saker fra KINODRIFT

Petterson: «Gjenåpne Oslo-kinoene»

admin15. april 2021
Les mer

Vil nekte å vise Black Widow

John Berge7. april 2021
Les mer

Vega Scene satser på strømmekino

John Berge30. mars 2021
Les mer

Gleder seg over å kunne invitere til kino-påske

John Berge30. mars 2021
Les mer

ODEON-sjefen i Rogaland: «Fantastiske støtteordninger»

John Berge23. mars 2021
Les mer

I tidenes verste år for verdens største kinokjede fikk toppsjefen rekordmye i lønn

John Berge11. mars 2021
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfsvei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

Redaksjonsassistent: Christian Høkaas.

I redaksjonen: Bjørn Harald L. Sønsthagen, 
Katrine Wang Svendsen
, Torbjørn Grav
, Marcus Patai
, Preben Lillebø Rongve, 
Matias Kjøstad, 
Torunn Sola,
Stina Ueland, 
Joachim Eikeri
, Rolf Einar Hammerås, Trond Sätre, Eren Gudny og Kaisa Waldenstrøm Breiland

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

KINOMAGASINET.no følger Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • Kinoteknisk selskap skylder ca. to millioner kroner. Begjært konkurs av Skatteetaten
    KINOLEVERANDØR21. april 2021
  • Anmeldelse: Det finnes ingen djevel
    ANMELDELSE20. april 2021
  • Seks nye norske dokumentarer til Haugesund
    FESTIVAL20. april 2021
  • Downton Abbey 2 kommer til julen 2021
    FILMPRODUKSJON19. april 2021

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Teknologi Video DVD Blu-ray VOD trailer drama film action Disney Fremhevet Netflix Marvel skrekk spenning Star Wars thriller superhelt komedie eventyr krim grøsser spillefilm dc Skrekkfilm Oscar animasjon

© 2013-2020 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Disney med ny nesestyver overfor kinoene
    KINOBRANSJEN24. mars 2021
  • Warner Bros. går tilbake til kinoene i 2022
    KINOBRANSJEN25. mars 2021
  • Anmeldelse: Finny & Leah – Den hemmelige øya
    ANMELDELSE26. mars 2021
  • Sandneseren Kristine (29) er ny kinosjef i landbrukskommunen Ås
    NYTT OM NAVN23. mars 2021
  • Kinoteknisk selskap skylder ca. to millioner kroner. Begjært konkurs av Skatteetaten
    KINOLEVERANDØR21. april 2021
  • Anmeldelse: Det finnes ingen djevel
    ANMELDELSE20. april 2021
  • Seks nye norske dokumentarer til Haugesund
    FESTIVAL20. april 2021
  • Downton Abbey 2 kommer til julen 2021
    FILMPRODUKSJON19. april 2021
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

KinoCity i Drammen fortsatt fristilt
Klart for store filmopplevelser hos SF Kino