
– Vi har solgt mye Sabeltanntilbehør på alle kinoene der vi testet det ut. Vi har ikke gått tom, men jeg vil si at det har vært en suksess.
Det forteller salgs- og markedsdirektør Espen Pedersen i Nordisk Film Kino til KINOMAGASINET.
I samarbeid med Sabeltannprodukter AS har utvalge kinoer i kjeden solgt produkter fra Kaptein Sabeltann-universet. Denne type «merchandiseprodukter» er sjelden til salgs hos norske kinoer, uavhengig av film og sjanger. Men denne gang ville Norges største kinokjede forsøke.
– Dette har vært veldig godt mottatt av publikum. Men vi runder av dette nå fortløpende som antall forestillinger reduseres og lageret er tømt, forteller Pedersen.
KM møtte Pedersen tidligere i høst og han viste oss da et typisk salgsstativ.
– Frister forsøket til mersmak med salg av merchandise som hører til filmer?
– Ja, men vi har også erfaringer fra tidligere som ikke har vært så suksessfulle. Det er derfor ikke noe vi vil gjøre på alle filmer vi har mulighet på. Vi vi velge de som har størst potensiale og der vi tror at publikum ønsker det på kinoen.
– Kinoer generelt har sjeldent slike varer. Hvorfor har det historisk vært slik?
– Jeg har ikke noe fasittsvar på dette, men for vår del ser vi på dette som atraktivt å gjøre der det er et større potensiale hos gjestene, men det er ikke etterspørsel etter dette fra gjestene på alle filmer.
– Ser dere for dere å prøve med andre varer?
– Vi jobber med konkrete filmer i 2015, men det er ikke inngått nopen endelig avtale for disse ennå, så jeg kan ikke gå inn på hva dette er.
Daglig leder Therese Falk hos Sabeltannprodukter AS forteller til kinobransjens fagblad at det ikke har vært et landsomfattende salg til kinoene.
– Vi har kun solgt inn noen av våre småprodukter til tidligere Oslo Kino, som ligger i vårt standardsortement. Det er en sjokkselger på 40 centimeter med figurer, ringer, øyelapp og gullmynter, og ikke leker som skute, hatter, jakker sverd osv., forteller Falk.
– Med spillefilmsuksessen, merker dere generelt bedre salg av Kaptein Sabeltann-produktene?
– Det er egentlig samme salg som i fjor. Det er når filmen kommer på DVD at man merker utslaget av leketøyssalget. Produktene selger alltid godt på denne tiden av året, grunnet julen.
99 % av salget foregår i leketøysforretninger. Nettsiden til Sabeltannprodukter AS er et tilbud til de som ikke har muligheten til å handle i butikkene, presiserer Falk.
Facebook
RSS