
Media Direct Norge eies av Egmont-selskapet Nordisk Film. Selskapet har en markedsandel i Norge på rundt 56 prosent. Media Direct Norge selger kinoreklame for totalt 84 kinoer i Norge.
I 2015 ble det solgt kinoreklame i det norske markedet for 138 millioner NOK, ifølge IRM. IRM-tallene viser at kinoreklame-omsetningen økte med 5,8 prosent i 2015, og det i et totalt reklamemarked som ble redusert med 2,1 prosent fra 2014 til 2015.
– Jeg vil gjerne takke Bjørn Erling Ottersen for en flott innsats i Media Direct, sier Claus Brix, nordisk direktør for Media Direct og Dansk Reklame Film.
– Veksten i omsetningen på kino-reklame har vært imponerende - og potensialet er langt større for tiden fremover. Vi skal ha en markant posisjon som den ledende og mest visjonære på det norske kinoreklamemarkedet. Med Ronny Lieblein i spissen ønsker vi å fortsette denne veksten, sier Brix videre i en pressemelding.
Veteranen Ronny Lieblein (44) fra Drammen er ny administrerende direktør for Media Direct Norge (MDN).
De siste femten årene har Lieblein vært salgs- og markedssjef i selskapet. Da han begynte i MDN, i august 1996, drev han med salg av lokalreklame på kino – som den gang ble vist fra dias. Mye har skjedd siden den gang.
– Tenkte du noe gang at du ville lede selskapet da du begynte der?
– Nei, ikke da. Men jo større man har blitt og jo mer man har lært, så tenkte man at en gang i fremtiden at det kunne være naturlig at jeg var en arvtaker.
– Hva føler du nå?
– Dette ser jeg på som veldig spennende. Vi har mange spennende prosjekter. Jeg gleder meg for å gjøre mitt for å drive selskapet videre og utvikle.
– Vil de ansatte og kundene merke noe forskjell i lederstil?
– Jeg skal være meg selv og det jeg har stått for som en del av ledergruppen. Jeg tror de ansatte vil gjenkjenne Ronny Lieblein også videre.
– Hva kjennetegner deg som leder?
– Jeg vet hva jeg vil og er ganske rett på sak.
– Er det mer styring fra Danmark etter at Egmont kjøpte selskapet?
– Ja, og det er naturlig. Man får føringer. Det er ikke gründerbedriften som var i Drammen i gamle dager. Det ser jeg bare positivt på. Vi får masse innspill og ideer. Det er det som skal til. Egmont er et sulten og innovativt selskap som ser etter nye muligheter og plattformer og følger med i tiden. Vi er alltid opptatt av hva som kan videreutvikle selskapet.
– Noen ord om å følge etter Bjørn Erling Ottersen?
– Han har vært Mr. Media Direct. Jeg har lært masse av Bjørn Erling. Jeg har lært å være ydmyk og se muligheter. Jeg har lært god forretningsskikk. Han har vært solid på alle mulige måter.
Les om Ottersen her.

Facebook
RSS