
Rolv Gjestland
Kinoteknisk rådgiver i Film & Kino fra 2. januar 1984 til 31. mars 2017
1. april 2017: Fulltidsjobb i eget firma, Konsikt og pensjonist
Rolv Gjestland har bakgrunn som deltidsansatt i Oslo Kino, som vikarmaskinst og sivilarbeider hos ungdomsinformasjonen.
Opprinnelig utdannet sivilingeniør.
Skrev hovedoppgave om herdbare aluminiumslegeringer.
Han studerte ved høyskolen i Trondheim og tok ped. seminar ved lærerskolen i Kristiansand, slik at han ble lektor.
Opprinnelig fra Rjukan.
Tre nye saler i Grimstad i 1986 var det første store prosjektet Rolv var konsulent på.
Rolv sier han ser på seg selv som en profesjonell kinogjenger og at han vil sette ord på hva kinogjengeren har av behov.
1. april 2017 gikk kinoteknisk rådgiver Rolv Gjestland av med pensjon og sluttet samtidig i Film & Kino. Men bransjen blir heldigvis ikke kvitt den gamle ringreven. – Jeg synes kinobransjen er dritgøy, det er det jeg elsker å gjøre, sier Rolv.
2. januar 1984 var første dag på jobben for Rolv Gjestland i det som dengang het Kommunale kinematografers landsforbund (KKL).
LES MER OM ROLVS LIV OG LEVNET I VÅRT OMFATTENDE PORTRETT HER:

Rolv Gjestland er opprinnelig fra Rjukan. Han har jobbet i Film & Kino siden 2. januar 1984. Han har også jobbet for Oslo Kino, har lærerutdannelse og har vært sivilarbeider. Foto: John Berge, KINOMAGASINET ©
Fra 1. april driver han eget firma – Konsikt, og har gått av med Avtalefestet pensjon.
– Norsk filminstitutt (NFI) betaler ikke nok til Film & Kino for å dekke minn lønn og reiser, så jeg tvinges til å slutte og jobbe på en måte, forklarer Rolv til kinobransjens fagblad.
Han mener at NFI ikke har tatt forpliktelsen fra Stortinget, om å opprettholde tjenestene han utfører, på alvor.
– De har bare sabotert det, spør du meg, sier han skarpt.
Men han skal fortsatt jobbe for Film & Kino, dog mer basert fra hjemmekontoret på Frogner i Oslo, men med gamlekontoret, e-postadressen og telefonnummeret som tidligere.
– Det blir rimeligere for Film & Kino at de leier inn meg, enn at jeg fortsatt er fast ansatt. Jeg skal gjøe stort sett de samme oppgavene for Film & Kino, så for kinoene blir det ikke nevneverdig forskjell, mener Rolv.
– «Stort sett», sier du. Hva er unntakene?
– Det kommer an på. Det er mange forskjellige type prosjekter, så jeg kan ikke si 100 % at alt er som før, om det er noe veldig spesielt, svært, eller noe annet det er naturlig at Film & Kino ikke dekker, så må vi finne en avtale på det.

2016: Rolv Gjestland mottok Norsk kinoforbunds diplom for utmerket innsats i kinobransjen fra lederen Marianne Hoff. Foto: Sigurd Moe Hetland.
– Fortell om firmaet, Konsikt.
– Konsikt har jeg hatt en god stund. Jeg begynte å gjøre oppdrag rundt siktforhold, audiovisuelle rom, etc. Derav navnet. Et av de første oppdragene var ståplassen på hoppbakken på Lillehammer i forbindelse med OL. Jeg har aldri tjent noe penger på Konsikt, men det har vært småoppdrag hos Kortfilmfestivalen og Filmfestivalen i haugesund. Det har vært ting utenfor oppgavene mine i Film & Kino.
– Din noe friere stilling – betyr det at du også skal jobbe tettere mot ulike kinokjeder?
– Det er opp til kjedene om de vil bruke meg, men de har mye intern kompetanse. Kjedene har også ofte egne løsninger som de favoriserer. Det er også en konkurransesituasjon hvor man ikke deler informasjon på samme måte og åpenheten som var før, er borte. Det var deilig å jobbe med åpenhet, men nå holder alle kortene tettere til brysthet. Jeg vil gjerne være bransjerådgiver, og holder tyst det det er nødvendig. Men man vet aldri helt sikkert, så derfor holdes mye mer informasjon inne i firmaets egne organisasjoner.
I første omgang har Konsikt avtale med Film & Kino ut 2017. Hva som skjer videre er ikke avklart.
– Hvis Film & Kino velger å ansette en egen rådgiver, kan det hende jeg fortsetter med noen oppgaver på egen hånd.

Rolv Gjestland, senior rådgiver i kinoteknikk og design i Film & Kino. Her på plass under CineEurope i Barcelona sommeren 2014. Foto: John Berge, KINOMAGASINET ©
Rolv Gjestland sier han er blitt mobbet av mange opp gjennom årene, som har ment han kunne tjent mye mer om han startet for meg selv.
Men Rolv har ikke hatt lyst, før nå.
– Min lojalitet har vært til organisasjonen og kinoene, så jeg valgte å ha en sikker jobb. Jeg har jobbet med ting jeg liker å jobbe med. Små kinoer har ikke hatt råd til å kjøpe tjenestene mine uten Film & Kino-jobben. Jeg har også fått muligheten til å knytte masse internasjonale kontakter, som jeg kanskje ikke ville fått som privat konsulent. Det har vært viktig inspirasjon for meg.
– For meg er dette en livstil. Jeg synes det er dritgøy, det er det jeg elsker å gjøre.
– Avrundingsvis – du besøkte nettopp verdens største kinomesse, CinemaCon 2017. Hvor går veien videre?
– Det er spennende med displayteknologien. Heg sitter igjen med masse spørsmål som man ikke får svar på før man ser hvordan kinoene reagerer , hva blir prisene, vil filmskaperne si at dette er bra nok, og så videre. Det er noen som mener at det ikke er så perfekt som det kan se ut. Men vi har forventet at displayteknologi kommer i fremtiden, helt siden 90-tallet, spørsmålet er når? Er teknologien vi ser nå, den som blir brukt på kinoer i fremtiden, eller er det første stadium? Laser har ikke tatt av ennå og det blir nok en god del år før vi ser at displayteknoligien blir vanlig, spår norsk kinobransjes «grand old man».












Facebook
RSS