
Kinoene i Rogaland har ikke tro på Kinoklubb Norge.
Det melder lokalavisen Stavanger Aftenblad i et større oppslag.
Stig Pedersen, film- og informasjonssjef for SF Kino i Stavanger og Sandnes, sier til avisen at tilbudet i seg selv er interessant, men at SF Kino Stavanger Sandnes ikke har helt tro på hvor stor suksess det vil gi. Men hvis det blir en suksess er det interessant å vurdere å bli med.
«I Kinoklubben er det snakk om filmer som i hovedsak henvender seg til et godt voksent publikum, og vi forstår ikke helt hvorfor disse skal tilbys billetter til halv pris. SF Kino har i tillegg startet sitt eget alternativ, kalt Store filmopplevelser», som retter seg mot samme målgruppe», opplyser han.
Erlend Serigstad, kinoansvarlig ved Storstova på Bryne, sier til avisen at de også vil vurdere klubben hvis den viser seg å bli en suksess.
Han sier i tillegg:
«Mange av filmene Kinoklubben velger ut for sine medlemmer er rettet mot et mer kvalitetsbevist publikum. Dette er filmer og en målgruppe vi ikke har kapasitet til å dekke.»
Elisabeth Brinch, daglig leder i Kinoklubb Norge, forteller til avisen at konseptet «krever at man samler en stor del av bransjen».
I Danmark, hvor «malen» for klubben er hentet fra, er angivelig alle kinoene med. Men ikke i Norge. Her er kun 80 kinoer med så langt, men herunder flere av de største, som Nordisk Film Kino, Aurora Kino, Trondheim Kino, Haugesund, Lillehammer, Fredrikstad, Bodø og Drammen, med flere.
Mange i den norske kinobransjen er svært nysgjerrig på hvordan lanseringen av Kinoklubben gikk.
Men det er ikke lett å finne ut av. Elisabeth Brinch er forespurt av KINOMAGASINET om hvordan lanseringen faktisk gikk. (Les en større og grundig sak om lanseringen her.) Den skjedde i forbindelse med premieren på Birkebeinerne den 12. februar 2016.
«Det er for tidlig å kommentere lanseringen enda, da vi fremdeles er midt i den», er eneste svar vi har fått.
Fra flere av de deltakende kinoene henvises det bare til Filmweb på alle våre spørsmål. Disse er blant annet disse:
«Antall medlemmer så langt? Er dere er fornøyd med antallet? Hvordan responsen har vært hos de ulike kinoene? Hvor har det slått an best? Hvilke reklamekampanjer fungerte best? Osv.»
Kinoklubben er en stor satsing fra Filmweb, som har uttalt at målet er å få 40.000 medlemmer i løpet av 2016.
Hvor mange medlemmer de har lykkes med å få den knappe måneden de har vært i drift, ønsker altså selskapet ikke å si noe om.
Se våre tidligere saker om Kinoklubb Norge via lenkene nedenfor.

Facebook
RSS