
HAUGESUND: «Helt fantastisk og svært overraskende!» sier Another World Entertainment (AWE) etter at kinosjefene har kåret selskapet til årets distributør.
Under et lukket bransjearrangement under Den norske filmfestivalen i Haugesund tirsdag 23. august 2016 delte Norske kinosjefers forbund ut prisen årets distributør for første gang. (Les saken om dette her.)
– Hvordan føles det å få denne prestisjetunge prisen foran langt mer etablerte og eldre filmdistributører?
– Dette føles helt fantastisk og det kom svært overraskende, svarer Marius Olsen, daglig leder i AWE.
– Det at prisen kommer fra kinosjefer over hele Norge er rører oss langt inn i hjerteroten. Vi er veldig glade i jobben vi gjør er stolte over filmene vi jobber med. Men til syvende og sist er det jobben sammen med kinosjefene og deres team som gjør at vi lykkes. Vi blir ikke bedre enn den innsatsen alle kinoene legger ned ute i felten, og med den arbeidsviljen og kreativiteten vi møter der ute, gjør oss ydmyke og dypt takknemlige.
– Hvordan har veien vært fra oppstart med kinofilm i 2013?
– Det har vært en spennende vei med flotte titler som har blitt tatt godt imot av kinoer og publikum som Lore, Motorsagmassakren, Mamma, Salvation, Mandariner, Jeg er Ingrid, It Follows, What We Do in the Shadows, Det Helt Nye Testamente, The Babadook, The Assassin med flere. Vi har vokst raskt, men allikevel har vi følt at vi har tatt gode ogforsiktige steg for steg oppover. Resultatet av de internasjonale filmene har gitt oss oppmerksomhet i bransjen, og videre tatt oss inn på markedet for de norske filmene. Det ble en pangstart med Villmark 2, som var en veldig morsom og lærerik film å jobbe med. Det føltes som å stupe fra tiern for aller første gang med vår første norske film, og det ga mersmak. Nå har vi gjort Huset og Sensommer og står midt i lanseringen til årets norske store actionthriller Cave, som vi håper blir vår aller største film. Det gleder vi oss til og det er et veldig bra teamsamarbeid med selskapet bak Cave, Filmbros. Vi utfyller hverandre godt, motiverer og pusher hverandre underveis til det beste resultatet. Kinoene stiller seg godt bak Cave, og dere leverer en fantastisk jobb med posters, trailing og markedsmateriell. Så her er det bare å stå på hele veien.
– Hva er ambisjonene videre?
– Vi jobber med langsiktig forutsigbarhet på alt vi gjør, og vil jobber hardt for å ha de beste titlene for oss. Vi har som mål å gjøre en best mulig jobb på alle titlene vi leverer, for om vi ikke gjør det, kan vi like godt droppe tittelen. Alle titlene er unike og har sine unike markedsføringsbehov. Det viktigste av alt er at vi skal gjøre det vi sier og si det vi gjør. Vi er veldig takknemlig for at vi får jobbe med noe vi er glad i, og det er jeg overbevist om at speiler vår innsats underveis. Tusen takk for at vi mottok prisen får årets distributør. Det er vi svært takknemlige for, sier Marius Olsen.
Facebook
RSS