Relanserer fire klassikere av Krzysztof Kieslowski på kino

Meld deg på KINOMAGASINETs nyhetsbrev

Vi sender ut nyhetsbrev med jevne mellomrom

Det er ikke ofte «katalogfilmer» får sjansen på kinoer utenom hos cinematekene. Men det får nå fire av Krzysztof Kieslowskis filmer.

Det er fargetrilogien, Blå (1993), Hvit (1994) og Rød (1994), samt Veronikas to liv (1991), som får en ny sjanse på kino.

I samarbeid med Nordisk Film Kino (NFK) og Gimle kino lanserer Another World Entertainment (AWE) disse filmene i Oslo med en ukes mellomrom over sommeren.

Blå er den første som vises, fra 11. august, Hvit vises fra 18. august, Rød vises fra 25. august og Veronikas to liv vises fra 1. september 2017.

Filmene settes også opp hos kinoene i Trondheim, Bergen, Stavanger, Tromsø (Verdensteatret), Fredrikstad, Tysvær og Leknes.

– NonStop i Sverige har hatt stort hell med å relansere en katalog av klassikere under Timeless-konseptet, og tanken var å se om dette konseptet kunne slå an i Norge også, forteller markedssjef Atli Bjarnason hos AWE til kinobransjens fagblad.

– I samarbeid med NFK og Gimle kino bestemte vi oss derfor for å slippe de fire Kieslowski-filmene med en ukes mellomrom. Filmene slippes også på DVD senere i år.

– Dersom dette funker godt kan det hende det blir flere slike relanseringer i fremtiden. Selv om dette i utgangspunktet var ment som et Oslo-prosjekt, har vi merket mye interesse fra andre kinoer, så Kieslowski-serien settes opp i flere byer i tiden som kommer.

– Hva gjør at dette vil lykkes når filmene er såpass gamle og finnes på video?

– I mange land er ikke slike relanseringer uvanlig, selv om dette skjer sjelden i Norge. Selv om filmene er og har vært tilgjengelige i andre kanaler er det selvsagt ingenting som slår film på kino, og vi tror mange vil ha glede av muligheten til å se en gammel favoritt på stort lerret. Cinemateker og filmklubber må jo forholde seg til samme problemstilling. Cinemateket i Oslo opplever ofte stor oppslutning rundt enkelte eldre titler, noe som viser at publikum setter pris på kinoopplevelsen selv om filmene er tilgjengelige andre steder.

– Personlig er det en del filmer jeg har utsatt å se i mange år, i håp om å få muligheten til å oppleve de på stort lerret.

– Med det sagt er det ikke hensikten å spise av Cinematekenes marked – snarere tror vi at Timeless-filmene kan nå ut til et publikum som ikke benytter seg av Cinemateket, men likevel ønsker å se klassiske filmer på kino. Vi er også åpne for å samarbeide på disse filmene med Cinematekene der det kan være aktuelt.

Atli Bjarnason er markedsansvarlig hos Another World Entertainment. Foto: John Berge ©

Meld deg på KINOMAGASINETs nyhetsbrev

Vi sender ut nyhetsbrev med jevne mellomrom