
Om Solan og Ludvig - Jul i Flåklypa
Det nærmer seg jul, og det Ludvig ønsker seg mest av alt er snø. Men når Reodor lager verdens kraftigste snøkanon, og den havner i hendene på Flåklyparedaktør Frimand Pløsen som mest av alt i hele verden ønsker seg ny snørekord, da må Solan og Ludvig ordne opp. Alene. Reodor er forsvunnet, og ute raser en stadig verre snøstorm. For å tukle med naturen, det er farlig det.
Solan og Ludvig - Jul i Flåklypa er basert på boka «Solan og Ludvigs jul» av Harald Sommerin Simonnæs, og basert på karakterer fra Kjell Aukrusts univers.
Rasmus A. Sivertsen har regi på filmen. Han er Norges mest produktive animasjonsregissør og står bak bl.a Pelle Politibil går i vannet, Kurt blir grusom og Pelle Politibil på sporet. Sistnevnte fikk i år Amandaprisen for beste barnefilm. Produksjonsselskapet Maipo Film ved produsent Cornelia Boysen står bak prosjektet, i tett samarbeid med Qvisten Animation og Kari og Kjell Aukrusts Stiftelse. Sammen har de funnet tilbake til Aukrusts originale tegninger av Solan, Ludvig, Reodor Felgen og Flåklypauniverset, og laget en helaftens dukkefilm for hele familien.
– Det er kjempegøy, det er fantastisk – det er det eneste jeg kan si! Det er fantastisk å våkne til slike tall, sier produsent Cornelia Boysen i produksjonsselskapet Maipo Film.
Etter åpningshelgen viser det seg nemlig at Solan og Ludvig – Jul i Flåklypa er sett av over 137.000 nordmenn siden premieredagen fredag 8. november. Takket være forhåndspremierer under Den store kinodagen er totaltallet som har sett filmen allerede over 173.000 personer.
I moderne tid, siden 2003, er premieretallene for filmen de beste for en norsk familiefilm. Her er det kun Kon-Tiki, med over 164.000 personer første helg, som slår Solan og Ludvig – Jul i Flåklypa, og Max Manus er like bak på statistikken med 134.000 besøkende første helg.
Jul i Flåklypa-åpningshelgen er også den beste av alle filmer lansert i 2013.
Men hvor mye Solan og Ludvig – Jul i Flåklypa kan ende opp med i besøkstall, vil ikke Cornelia Boysen si noe om.
– Vi kommer aldri til å si et tall, sier hun til KINOMAGASINET.
Ser man dog på en sammenlignbar familiefilm, Knerten gifter seg (som hadde 95.000 besøkende første helg), så endte den opp med over 400.000 besøkende. Og drama/actionfilmene Kon-Tiki og Max Manus endte opp med hhv. 888.000 og over 1,1 millioner besøkende totalt sett.
– Vi hadde aldri turt å ha så høye forventninger, medgir Boysen.
– Vi hadde et håp om at det skulle gå bra, og vi ble glad for veldig hyggelige anmeldelser. Men man vet aldri før mandag morgen.
Idéen til filmen fikk Boysen for fem år siden.
– Da kjøpte jeg rettighetene til boken Solan og Ludvigs jul. Den ble skrevet på vegne Aukruststiftelsen.
– Hvor lang tid brukte dere på å finne ut hvilken filmteknikk dere skulle bruke?
– Vi diskuterte det masse. Skulle det være dataanimert, tradisjonell tegnefilm eller dukkefilm. Vi havnet raskt på dukkefilm. Det å overføre Kjell Aukrusts tegninger til data, er supervanskelig. Han var en alldeles fantastisk illustratør, med så mye streker og kriker, at det ville vært vanskelig. Dukker en levedyktig teknikk.
– Dere visste jo da at alle ville sammeligne med Caprino-filmen?
– Ja, vi har selvfølgelig vært klar over at det ville bli sammenligninger. Derfor har vi vært opptatt av at vi skal kunne stå på egne ben, som eget filmverk. Det synes vi anmeldelsene og mottakelsen gjenspeiler. Man at folk sammenligner og har forventninger er helt naturlig, når en av de andre filmene er Flåklypa Grand Prix. Vi har gitt både oss selv og alle involvert forbud mot å se den filmen i produksjonsperioden. Det for å være 100 % klar på at vi går tilbake til Kjell Aukrusts sine tegninger.
Også i Danmark er Flåklypa Grand Prix meget populær, så den nye dukkefilmen får premiere der 28.11., da med navnet i Jul i Bakkekøbing.
– I Danmark er det kun oversettelse av den gamle filmen, som heter Bjergkøbing Grand Prix, så vi har endret stedsnavnet, sier Boysen til KINOMAGASINET.
Facebook
RSS