• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: The Fabelmans
    • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    • Anmeldelse: Munch
    • Sært, spesielt og superbra: The Banshees of Inisherin
    • Anmeldelse: Babylon
  • KINOBRANSJEN
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
    • Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal
    • ODEON slo kinodagrekorden fra 2019
    • Filmweb har rundet 25 år. Her er historien om dette unike norske nettstedet.
    • Er over kneika, men fortsatt utfordrende
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 1•2022
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Et abonnement gir deg gratis digitalversjon og bladet tilsendt i Posten
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 6•2021
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

KINOBRANSJEN

Rekordår i vente, men mørke skyer truer

Las Vegas, manage 20. april 2015: Dave Hollis, Executive VP, Theatrical Distribution, The Walt Disney Studios holdt åpningstalen under International Day Breakfast på Caesars Palace under CinemaCon 2015, den offisielle messed for National Association of Theatre Owners. Foto av Ryan Miller/Capture Imaging for CinemaCon. Gjengitt med tillatelse.
Rekordår i vente, men mørke skyer truer
John Berge
20. april 2015

LAS VEGAS: Kinobransjen går mot nye rekorder i 2015, men fremtiden bekymrer. Stadig færre tenåringer går på kino og denne trenden vil forsterke seg i årene som kommer.

Dave Hollis er visepresident for kinodistribusjon hos The Walt Disney Studios. Han fikk æren av å starte CinemaCon 2015 med åpningstalenunder International Day Breakfast, mandag 20. april på Caesars Palace i Las Vegas.

Han minnet alle i salen om hvor heldige alle er som får jobbe i denne flotte bransjen.

Selv har han sitt eget «markedspanel» hjemme med tre flotte gutter på to, seks og åtte år. Hollis viste et bilde av de tre i sengen en søndags morgen. Mens pappa jobber med kinotall, sitter guttene med hver sin iPad, iPhone og MacBook.

– Jeg er opptatt av det skal være like relevant for de å se film på kino som det er for meg. Hvordan skal vi få til det, sa Hollis.

Disney-sjefen tok så et tilbakeblikk til 1995. De siste tjue årene har vært en periode med stor endring.

I 1995 var studioene mest opptatt av det amerikanske markedet, mens lanseringene av filmene i andre land var mer som en hyggelig biinntekt.

Nå står internasjonal omsetning for over 72 % av omsetningen, mens den i 2005 sto for litt over 60 prosent. I 1995 var VHS kongen på videomarkedet og tekstmeldinger ble nesten ikke sendt.

Status ti år etter, og altså for ti år siden, i 2005 var at YouTube ble lansert og at Facebook bare var for studenter. iPhone var fortsatt to år unna.

I dag er det som kjent en myriade av sosiale medier og aktiviteter som fascinerer: alt fra de nevnte, til Instagram, Snapchat, Netflix, HBO, Popcorn Time osv.

– Den gode nyheten er at filmbransjen er sunn. Det er fortsatt førstevalget for mange. I 2014 slo vi alle tidligere rekorder, med en totalomsetning på 36,4 milliarder dollar dollar på verdensbasis, sa Hollis.

– Men hvordan får vi de tre guttene med Mac og iPads til kinoene? sa han videre.

– Vi hos studioene lager filmer som når så bredt som mulig, men vi ser at i aldersegmentene fra 18 til 39 år går antall publikummere ned. Det er en trend vi ser i mange markeder i verden. Det kreves ikke mye fantasi for å se at teknologien vi bruker, er en årsak til dette. Likevel, jo flere enheter en person har, jo mer sannsynlig er det at de vil gå på kino. Vi må spørre oss selv hvordan kan vi tilnærme oss dette og få forbrukeren inn på kino. Det er to kritiske ting i så måte. Vi må ha fokus på forbrukeren, hvem er de, hva vil de ha, og vi må jobbe sammen som distributører og kinoeiere, sa Hollis videre.

– Vi leverer fortsatt noe folk ikke kan få andre steder. Det er ingenting slår å se Star Wars sammen med folk i en kinosal. Vårt felles mål må være å få kinoopplevelsen til å være førstevalget. Det er en grense hvor suksessfulle vi er hvis vi ikke jobber sammen om dette. Dere er i bransjen fordi dere elsker filmer eller penger – eller begge deler. Vi må gi folk en grunn til å komme til kinoene og få de til å komme tilbake. Blockbusterne er enklere å markedsføre, men det er så mange filmer som fortjener å bli sett som ikke har denne fordelen.

Fernando Èvole, sjef for Yelmo Cines og den spanske kinobransjens forening, var andre taler ut på den frokostsesjonen.

Uten å være så altfor konkret, antydet Èvole at vinduspolitikken må endres og at det å kjempe mot endringene ikke vil virke for alltid. Tradisjonelt sett har kinoene kjempet mot enhver endring av dette.

– Vi kan ikke endre fremtiden, slo han fast og foreslo ulike vindusstrategier for ulike typer filmer

De store utfordringene i bransjen er å forbedre kinoopplevelsen, de digitale tjenestene og at det oppleves som dyrt for mange å gå på kino, og den aller største er selvsagt piratkopieringen/fildelingen. Andre faktorer er at kundene blir eldre og eldre og at nettopp dette med å fenge de unge blir stadig vanskeligere.

Spanjolen sa at han på tross av alt ikke var bekymret for fremtiden og at 2015 ser ut til å bli nok et rekordår.

– Å se en film handler om å flykte fra virkeligheten. Vi er nr. 1 valget. Kino er magisk. Hjemmeunderholdning vil aldri kunne replikere magien det er å dele en opplevelse med fremmede i et mørk rom, sa Fernando Èvole.

holdt tale under International Day Breakfast Fernando Èvole, sjef for Yelmo Cines og den spanske kinobransjens forening, holdt tale under International Day Breakfast, mandag 20. april på Caesars Palace i Las Vegas. Foto av Ryan Miller/Capture Imaging for CinemaCon. Gjengitt med tillatelse.
mandag 20. april på Caesars Palace i Las Vegas. Foto av Ryan Miller/Capture Imaging for CinemaCon. Gjengitt med tillatelse. CinemaCon 2015. Foto: John Berge, KINOMAGASINET ©
CinemaCon 2015. Foto: John Berge Redaktør John Berge i KINOMAGASINET dekker CinemaCon 2015.
Relaterte sakerKino
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
KINOBRANSJEN
20. april 2015
John Berge https://facebook.com/john.berge

Redaktør og daglig leder i JB Forlag.

Relaterte sakerKino
  • CinemaCon 2015: Her er høydepunktene 20.04.2015
  • Bransjens forventninger til CinemaCon 2015 19.04.2015

Siste saker fra KINOBRANSJEN

Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023

John Berge7. januar 2023
Les mer

Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal

John Berge2. desember 2022
Les mer

ODEON slo kinodagrekorden fra 2019

John Berge7. november 2022
Les mer

Filmweb har rundet 25 år. Her er historien om dette unike norske nettstedet.

John Berge5. november 2022
Les mer

Er over kneika, men fortsatt utfordrende

John Berge31. oktober 2022
Les mer

Etter 28 år som gratisblad legges Filmmagasinet ned

admin29. september 2022
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Katrine Wang Svendsen,Matias Kjølstad, Magnus Meling.

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • Slik blir Marvel-året 2023
    FILMLANSERING7. februar 2023
  • Anmeldelse: The Fabelmans
    ANMELDELSE3. februar 2023
  • LA ELVA LEVE – fakta eller fiksjon?
    REGISSØRINTERVJU3. februar 2023
  • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    ANMELDELSE1. februar 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama film Kinobransjen action Disney Magasinet Digitalt abonnement Marvel skrekk Fremhevet Netflix thriller Star Wars spenning superhelt komedie Skrekkfilm Festival animasjon eventyr krim

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Veldig fornøyd med at 50 kinoer har booket film «som kan berge liv»
    FILMLANSERING10. januar 2023
  • Fortsatt kinoaktuelle Kampen om Narvik til topps hos Netflix
    VOD (KLIKKEFILM)26. januar 2023
  • Anmeldelse: Utama
    ANMELDELSE10. januar 2023
  • James Cameron om forskjellen på kino vs. hjemmekino
    REGISSØRINTERVJU30. januar 2023
  • Slik blir Marvel-året 2023
    FILMLANSERING7. februar 2023
  • Anmeldelse: The Fabelmans
    ANMELDELSE3. februar 2023
  • LA ELVA LEVE – fakta eller fiksjon?
    REGISSØRINTERVJU3. februar 2023
  • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    ANMELDELSE1. februar 2023
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

CinemaCon 2015: Her er høydepunktene
Sony viste scene fra SPECTRE