• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • MAGASINET
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: Raya og den siste dragen (KINO & VOD)
    • Anmeldelse: The Racer
    • Anmeldelse: Sannheten
    • Anmeldelse: Sommeren ’85
    • Anmeldelse: Sound of Metal
  • MAGASINET
    • KINOMAGASINET 5•2018
    • KINOMAGASINET 4•2018
    • KINOMAGASINET 3•2018
    • KINOMAGASINET 2•2018
    • KINOMAGASINET 1•2018
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
    • Siste sjanse til å få Disney+ med spesialrabatt
    • Nå kan du bestille Disney+ for 590 kroner
    • Gå ikke glipp av én eneste utgave – bestill abonnement på KINOMAGASINET her
    • Ja, vi elsker Kinoklubben!
    • HOLD skaper engasjement for kinogjengeren
  • Facebook

  • RSS

KINOLEVERANDØR

Reklameplassen for SPECTRE er full

Daniel Craig som James Bond og Léa Seydoux som Madeleine Swann i SPECTRE. Foto: MGM/EON/SONY
Reklameplassen for SPECTRE er full
John Berge
John Berge
28. oktober 2015

– Nå er vi utsolgt for riksreklame relatert til James Bond-filmen Spectre som har premiere 30. oktober, sier Bjørn Erling Ottersen, administrerende direktør i reklamesalgsselskapet Media Direct Norge.

– For oss som jobber med kinoreklame er dette stort! sier han videre.

2015 ser ut til å bli et svært godt kinoår. Første halvår ga en pen økning i antall solgte kinobilletter og reklameomsetningen var i årets 9 første måneder 28,1 prosent opp fra i fjor, ifølge Mediebyråforeningen.

Også den norske storfilmen Bølgen denne høsten var sluttsolgt for riks-reklame før den startet. Denne gangen tar riks-annonsørene bølgen for en ny storfilm, nemlig Spectre.

– Det er utsolgt for riksreklame før James Bond-premieren på alle våre kinoer. Vi har opplevd et sterkt reklameår hittil i 2015. Dette året har også storfilmene stått i kø. Og det er tydelig at annonsørene kjenner sin besøkelsestid, sier Bjørn Erling Ottersen i en pressemelding.

– Fortsetter denne reklametrenden på kino, så tror jeg ikke det tar lang tid før vi er utsolgt for riksreklame også knyttet til de største premierene i 2016. Vi har mange spennende kinopremierer foran oss. Det har også fått reklamekjøperne til å gripe muligheten. De vet at kino har et attraktivt publikum, og at folk registrerer samt blir påvirket av reklame som blir kjørt på kino, sier Ottersen.

Ifølge Mediebyråforeningen hadde kino som reklamebærer en økning på 28,1 prosent i årets 9 første måneder. Det skjedde i et totalmarked som hadde en nedgang på 0,4 prosent. Ingen kanaler har større vekst enn kino i denne perioden.

MDN hadde i årets seks første måneder en vekst på rundt 21 prosent når det gjelder riksreklame. Totalt sett var veksten til MDN på snaue 8 prosent i den samme perioden.

Også reklame-organisasjonen IRM har positive prognoser for kino inneværende år. Prognosen er på pluss 0,4 prosent i et totalmarked som estimeres å få en tilbakegang fra 2014. IRM-tall fra første halvår 2015 viser at kino som reklamebærer øker med 1,5 prosent i et totalmarked som viser en nedgang på 2,3 prosent.

– Trendene er positive, både på solgte billetter og reklamekjøp. Vi vet at det kommer mye spennende også til neste år. Vi er avhengige av storfilmer som trekker masse folk til kinosalene. I fjor hadde vi et år hvor det var et godt stykke mellom storfilmene. I år har vi et særdeles godt år. Også 2016 ser svært lovende ut, sier Ottersen.

Media Direct Norge (MDN) er Norges største salgsselskap innen kinoreklame. Selskapet selger kinoreklame for 84 kinoer. Media Direct Norge AS har en markedsandel i kinoreklamemarkedet på cirka 56 prosent. I følge IRM ble det solgt kinoreklame for 130 millioner NOK i Norge i 2014. Den andre aktøren på markedet er CAPA Kinoreklame.

MDN og CAPA samarbeider om Gullfilmen-kåringen og hadde en bransjedag tidligere i 2015.

Basert på en pressemelding.

KINOMAGASINET © 27 ÅR I LEDELSEN: Tidligere adm. direktør i Media Direct Norge AS (MDN): Bjørn Erling Ottersen. Foto: John Berge, KINOMAGASINET ©
Relaterte sakerKino
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
KINOLEVERANDØR
28. oktober 2015
John Berge
John Berge @https://twitter.com/johnberge https://facebook.com/john.berge

Redaktør og daglig leder i JB Forlag.

Relaterte sakerKino
  • MDN og CAPA samler reklamebransjen 04.08.2015
  • MDN og CAPA i felles front 03.06.2015
  • MDN gir Røde Kors gratis kinoreklame 29.04.2015
  • MDN og CAPA samarbeider om «Gullfilmen» 17.03.2015
  • Her er Media Direct samlet i Oslo 04.06.2015
  • Media Direct beklager feilvisning 27.05.2015
  • Media Direct Norge fra Drammen til Oslo 12.05.2015
  • Media Direct Norges nye researcher 03.02.2015
  • Fra Media Direct til Oslo Kino 22.06.2014
  • CAPA med sjarmoffensiv 30.01.2015
  • Den nye CAPA-sjefen er i gang 09.10.2014
  • CAPA-direktøren: «Steintøft annonsemarked» 29.08.2014

Siste saker fra KINOLEVERANDØR

Terje tror på bedre tider for kinobransjen

John Berge29. januar 2021
Les mer

Skeie 2021: «Veldig travelt»



John Berge26. januar 2021
Les mer

Nyttårspraten 2021: Sundling-gründeren tror kinoene vil overleve

John Berge7. januar 2021
Les mer

Flere CAPA-ansatte sluttet i 2020. MDN har beholdt alle ansatte.

John Berge30. desember 2020
Les mer

Bra aktivitetsnivå for Skeie i 2020

John Berge18. november 2020
Les mer

Filmweb: Jo mere vi er sammen!

John Berge5. november 2020
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfsvei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

Redaksjonsassistent: Christian Høkaas.

I redaksjonen: Bjørn Harald L. Sønsthagen, 
Katrine Wang Svendsen
, Torbjørn Grav
, Marcus Patai
, Preben Lillebø Rongve, 
Matias Kjøstad, 
Torunn Sola,
Stina Ueland, 
Joachim Eikeri
, Rolf Einar Hammerås, Trond Sätre, Eren Gudny og Kaisa Waldenstrøm Breiland

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

KINOMAGASINET.no følger Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • Heldigital Kosmorama 2021
    FESTIVAL8. mars 2021
  • Derfor nekter de fleste norske kinoer å vise den nye Disney-filmen
    KINOBRANSJEN6. mars 2021
  • Anmeldelse: Raya og den siste dragen (KINO & VOD)
    ANMELDELSE5. mars 2021
  • Disney-sjefen sier det ikke finnes en «vei tilbake» til hvordan filmdistribusjon var tidligere
    KORONAVIRUSET4. mars 2021

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Teknologi Video DVD Blu-ray VOD trailer drama film action Disney Fremhevet Netflix Marvel skrekk spenning Star Wars thriller superhelt komedie eventyr krim grøsser spillefilm dc Skrekkfilm animasjon x-men

© 2013-2020 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Anmeldelse: Sannheten
    ANMELDELSE10. februar 2021
  • Ny, norsk versjon av «Tre nøtter til Askepott»
    FILMPRODUKSJON18. februar 2021
  • Her er de nye trailerne vist under Super Bowl 2021
    TRAILER8. februar 2021
  • Nytt kinoteknisk selskap skal jobbe sammen med Kulturmeglerne
    NYTT OM NAVN9. februar 2021
  • Heldigital Kosmorama 2021
    FESTIVAL8. mars 2021
  • Derfor nekter de fleste norske kinoer å vise den nye Disney-filmen
    KINOBRANSJEN6. mars 2021
  • Anmeldelse: Raya og den siste dragen (KINO & VOD)
    ANMELDELSE5. mars 2021
  • Disney-sjefen sier det ikke finnes en «vei tilbake» til hvordan filmdistribusjon var tidligere
    KORONAVIRUSET4. mars 2021
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Tester fremtidens DX-billettsystem
Fora Form tar sats i kinobransjen