• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: Munch
    • Sært, spesielt og superbra: The Banshees of Inisherin
    • Anmeldelse: Babylon
    • Anmeldelse: La elva leve
    • Anmeldelse: M3GAN
  • KINOBRANSJEN
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
    • Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal
    • ODEON slo kinodagrekorden fra 2019
    • Filmweb har rundet 25 år. Her er historien om dette unike norske nettstedet.
    • Er over kneika, men fortsatt utfordrende
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 1•2022
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Et abonnement gir deg gratis digitalversjon og bladet tilsendt i Posten
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 6•2021
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

KINOLEVERANDØR

Reklameplassen for SPECTRE er full

Daniel Craig som James Bond og Léa Seydoux som Madeleine Swann i SPECTRE. Foto: MGM/EON/SONY
Reklameplassen for SPECTRE er full
John Berge
28. oktober 2015

– Nå er vi utsolgt for riksreklame relatert til James Bond-filmen Spectre som har premiere 30. oktober, sier Bjørn Erling Ottersen, administrerende direktør i reklamesalgsselskapet Media Direct Norge.

– For oss som jobber med kinoreklame er dette stort! sier han videre.

2015 ser ut til å bli et svært godt kinoår. Første halvår ga en pen økning i antall solgte kinobilletter og reklameomsetningen var i årets 9 første måneder 28,1 prosent opp fra i fjor, ifølge Mediebyråforeningen.

Også den norske storfilmen Bølgen denne høsten var sluttsolgt for riks-reklame før den startet. Denne gangen tar riks-annonsørene bølgen for en ny storfilm, nemlig Spectre.

– Det er utsolgt for riksreklame før James Bond-premieren på alle våre kinoer. Vi har opplevd et sterkt reklameår hittil i 2015. Dette året har også storfilmene stått i kø. Og det er tydelig at annonsørene kjenner sin besøkelsestid, sier Bjørn Erling Ottersen i en pressemelding.

– Fortsetter denne reklametrenden på kino, så tror jeg ikke det tar lang tid før vi er utsolgt for riksreklame også knyttet til de største premierene i 2016. Vi har mange spennende kinopremierer foran oss. Det har også fått reklamekjøperne til å gripe muligheten. De vet at kino har et attraktivt publikum, og at folk registrerer samt blir påvirket av reklame som blir kjørt på kino, sier Ottersen.

Ifølge Mediebyråforeningen hadde kino som reklamebærer en økning på 28,1 prosent i årets 9 første måneder. Det skjedde i et totalmarked som hadde en nedgang på 0,4 prosent. Ingen kanaler har større vekst enn kino i denne perioden.

MDN hadde i årets seks første måneder en vekst på rundt 21 prosent når det gjelder riksreklame. Totalt sett var veksten til MDN på snaue 8 prosent i den samme perioden.

Også reklame-organisasjonen IRM har positive prognoser for kino inneværende år. Prognosen er på pluss 0,4 prosent i et totalmarked som estimeres å få en tilbakegang fra 2014. IRM-tall fra første halvår 2015 viser at kino som reklamebærer øker med 1,5 prosent i et totalmarked som viser en nedgang på 2,3 prosent.

– Trendene er positive, både på solgte billetter og reklamekjøp. Vi vet at det kommer mye spennende også til neste år. Vi er avhengige av storfilmer som trekker masse folk til kinosalene. I fjor hadde vi et år hvor det var et godt stykke mellom storfilmene. I år har vi et særdeles godt år. Også 2016 ser svært lovende ut, sier Ottersen.

Media Direct Norge (MDN) er Norges største salgsselskap innen kinoreklame. Selskapet selger kinoreklame for 84 kinoer. Media Direct Norge AS har en markedsandel i kinoreklamemarkedet på cirka 56 prosent. I følge IRM ble det solgt kinoreklame for 130 millioner NOK i Norge i 2014. Den andre aktøren på markedet er CAPA Kinoreklame.

MDN og CAPA samarbeider om Gullfilmen-kåringen og hadde en bransjedag tidligere i 2015.

Basert på en pressemelding.

KINOMAGASINET © 27 ÅR I LEDELSEN: Tidligere adm. direktør i Media Direct Norge AS (MDN): Bjørn Erling Ottersen. Foto: John Berge, KINOMAGASINET ©
Relaterte sakerKino
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
KINOLEVERANDØR
28. oktober 2015
John Berge https://facebook.com/john.berge

Redaktør og daglig leder i JB Forlag.

Relaterte sakerKino
  • MDN og CAPA samler reklamebransjen 04.08.2015
  • MDN og CAPA i felles front 03.06.2015
  • MDN gir Røde Kors gratis kinoreklame 29.04.2015
  • MDN og CAPA samarbeider om «Gullfilmen» 17.03.2015
  • Her er Media Direct samlet i Oslo 04.06.2015
  • Media Direct beklager feilvisning 27.05.2015
  • Media Direct Norge fra Drammen til Oslo 12.05.2015
  • Media Direct Norges nye researcher 03.02.2015
  • Fra Media Direct til Oslo Kino 22.06.2014
  • CAPA med sjarmoffensiv 30.01.2015
  • Den nye CAPA-sjefen er i gang 09.10.2014
  • CAPA-direktøren: «Steintøft annonsemarked» 29.08.2014

Siste saker fra KINOLEVERANDØR

Nei takk til mer kinoreklame i 2022

admin20. oktober 2022
Les mer

Generasjonsskifte hos Sundlings

John Berge31. mai 2021
Les mer

Skeie satser på luksustrenden

John Berge26. mai 2021
Les mer

Store endringer hos DX

John Berge14. mai 2021
Les mer

Kinoteknisk selskap skylder ca. to millioner kroner. Begjært konkurs av Skatteetaten

John Berge21. april 2021
Les mer

Terje tror på bedre tider for kinobransjen

John Berge29. januar 2021
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Katrine Wang Svendsen,Matias Kjølstad, Magnus Meling.

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • Anmeldelse: Munch
    ANMELDELSE31. januar 2023
  • Stevens Spielbergs fabel
    31. januar 2023
  • Nye eventyr på Apeplaneten
    FILMPRODUKSJON30. januar 2023
  • James Cameron om forskjellen på kino vs. hjemmekino
    REGISSØRINTERVJU30. januar 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama film Kinobransjen action Disney Magasinet Digitalt abonnement Marvel skrekk Fremhevet Netflix thriller Star Wars spenning superhelt komedie Festival Skrekkfilm animasjon eventyr krim

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • James Cameron om forskjellen på kino vs. hjemmekino
    REGISSØRINTERVJU30. januar 2023
  • Nord-Norges kinogigant slo alle besøksrekorder
    STATISTIKK2. januar 2023
  • Vinnerne av Golden Globe Awards 2022
    PRISUTDELING11. januar 2023
  • Nye eventyr på Apeplaneten
    FILMPRODUKSJON30. januar 2023
  • Anmeldelse: Munch
    ANMELDELSE31. januar 2023
  • Stevens Spielbergs fabel
    31. januar 2023
  • Nye eventyr på Apeplaneten
    FILMPRODUKSJON30. januar 2023
  • James Cameron om forskjellen på kino vs. hjemmekino
    REGISSØRINTERVJU30. januar 2023
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Tester fremtidens DX-billettsystem
Fora Form tar sats i kinobransjen