
– Nå er vi utsolgt for riksreklame relatert til James Bond-filmen Spectre som har premiere 30. oktober, sier Bjørn Erling Ottersen, administrerende direktør i reklamesalgsselskapet Media Direct Norge.
– For oss som jobber med kinoreklame er dette stort! sier han videre.
2015 ser ut til å bli et svært godt kinoår. Første halvår ga en pen økning i antall solgte kinobilletter og reklameomsetningen var i årets 9 første måneder 28,1 prosent opp fra i fjor, ifølge Mediebyråforeningen.
Også den norske storfilmen Bølgen denne høsten var sluttsolgt for riks-reklame før den startet. Denne gangen tar riks-annonsørene bølgen for en ny storfilm, nemlig Spectre.
– Det er utsolgt for riksreklame før James Bond-premieren på alle våre kinoer. Vi har opplevd et sterkt reklameår hittil i 2015. Dette året har også storfilmene stått i kø. Og det er tydelig at annonsørene kjenner sin besøkelsestid, sier Bjørn Erling Ottersen i en pressemelding.
– Fortsetter denne reklametrenden på kino, så tror jeg ikke det tar lang tid før vi er utsolgt for riksreklame også knyttet til de største premierene i 2016. Vi har mange spennende kinopremierer foran oss. Det har også fått reklamekjøperne til å gripe muligheten. De vet at kino har et attraktivt publikum, og at folk registrerer samt blir påvirket av reklame som blir kjørt på kino, sier Ottersen.
Ifølge Mediebyråforeningen hadde kino som reklamebærer en økning på 28,1 prosent i årets 9 første måneder. Det skjedde i et totalmarked som hadde en nedgang på 0,4 prosent. Ingen kanaler har større vekst enn kino i denne perioden.
MDN hadde i årets seks første måneder en vekst på rundt 21 prosent når det gjelder riksreklame. Totalt sett var veksten til MDN på snaue 8 prosent i den samme perioden.
Også reklame-organisasjonen IRM har positive prognoser for kino inneværende år. Prognosen er på pluss 0,4 prosent i et totalmarked som estimeres å få en tilbakegang fra 2014. IRM-tall fra første halvår 2015 viser at kino som reklamebærer øker med 1,5 prosent i et totalmarked som viser en nedgang på 2,3 prosent.
– Trendene er positive, både på solgte billetter og reklamekjøp. Vi vet at det kommer mye spennende også til neste år. Vi er avhengige av storfilmer som trekker masse folk til kinosalene. I fjor hadde vi et år hvor det var et godt stykke mellom storfilmene. I år har vi et særdeles godt år. Også 2016 ser svært lovende ut, sier Ottersen.
Media Direct Norge (MDN) er Norges største salgsselskap innen kinoreklame. Selskapet selger kinoreklame for 84 kinoer. Media Direct Norge AS har en markedsandel i kinoreklamemarkedet på cirka 56 prosent. I følge IRM ble det solgt kinoreklame for 130 millioner NOK i Norge i 2014. Den andre aktøren på markedet er CAPA Kinoreklame.
MDN og CAPA samarbeider om Gullfilmen-kåringen og hadde en bransjedag tidligere i 2015.
Basert på en pressemelding.

Facebook
RSS