• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: Shazam! Fury of the Gods
    • Anmeldelse: The Dam
    • Anmeldelse: Ung pike på den irske landsbygda – The Quiet Girl
    • En trygg og blodig oppfølger: Scream VI
    • Anmeldelse: Saint Omer
  • KINOBRANSJEN
    • Filmdistributørene hedret Vega Scene 
    • Kinoklubben har nådd en stor milepæl
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
    • Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal
    • ODEON slo kinodagrekorden fra 2019
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 1•2022
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Et abonnement gir deg gratis digitalversjon og bladet tilsendt i Posten
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 6•2021
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

INTERVJU

Realisme-mesteren Ken Loach slår til igjen

Regissør Ken Loach med en BAFTA-pris for «I, Daniel Blake» i 2017. Nå har han meldt seg med ny film – og er stadig like engasjert. Foto: AP NTB kultur.
Realisme-mesteren Ken Loach slår til igjen
Veronica Karlsen
19. november 2019

Fakta om Sorry We Missed You


Sorry We Missed You
Ricky og familien hans strever med gjeld etter den økonomiske nedturen i 2008. En mulighet til økonomisk uavhengighet kommer med en skinnende ny varebil og sjansen til å arbeide som selvstendig næringsdrivende innen transport og budvirksomhet. Det er hardt arbeid og konas sykepleierjobb er ikke mye enklere. Ricky, kona og deres to barn utgjør en sammensveist og nær familie, men når alle medlemmene trekkes i ulike retninger kommer man før eller senere til et bristepunkt.
Premiere: 08.11.2019
Distribusjon: Norsk Filmdistribusjon

Regissøren Ken Loach er blitt 83 år gammel. Men samfunnsengasjementet og filmskapertrangen er fortsatt glødende. Nå er han aktuell med filmen Sorry We Missed You i Norge.

I den nye filmen går han til angrep på den såkalte gig-økonomien, som han mener presser folk til å jobbe til de stuper.

– Det ligger i kapitalismens system. Den eneste måten vi kan endre dette på er med en annen økonomisk struktur, sier Loach til TT.

Mannen er noe av en veteran og kan blant annet skilte med dobbel Gullpalme sanket i Cannes, henholdsvis for Vinden som ryster kornet (2006) og I, Daniel Blake (2016).

Det var under researcharbeidet til sistnevnte film at ideen til Sorry We Missed You ble til.

Filmen handler om en familie som kjemper for å holde seg flytende. Mannen i familien har tatt opp lån for å kjøpe lastebil slik at han kan kjøre frilans for et transportfirma, mens kvinnen jobber innenfor omsorgssektoren.

Manusforfatter Paul Laverty, produsent Rebecca O’Brien og regissør Ken Loach under filmfestivalen i Cannes tidligere i år. Foto: AP.


Jobbet på tross av sykdom

I filmen ser vi hvordan karakterene strever med å få gjort jobben da begge får mindre og mindre tid til arbeidsoppgavene – og kravet om at alt skal gå stadig fortere øker på.

Manusforfatter Paul Laverty peker på hvordan ansvarsbyrden på arbeidsplassene bare vokser.

– Alt ansvar føres over på den enkelte som mister muligheten til å ta ferie og være syk. Vi hørte snakk om en diabetiker som hadde fått satt opp faste legetimer. Men fordi ingen kunne ta over vaktene hans, så var han tvunget til å droppe legetimen og heller jobbe – selv om han var veldig syk. Dette førte i sin tur til at han døde.

Ken Loach mener mye skyldes den stadige effektiviseringen.

– Dersom økonomien skal kontrolleres av store selskaper, der det viktigste er at alt skal være billig og kontrakten går til det laveste tilbudet – samtidig som du reduserer arbeidskraftskostnadene til et minimum: Da blir det slik. Det ligger i kapitalismens natur, sier han.

Skuespilleren i «Sorry We Missed You»: Kris Hitchen, Rhys Stone, Katie Proctor, og Debbie Honeywood fotografert i Cannes. Foto: AP.


Våpen mot fattige

Loach siterer en prest som levde på 1800-tallet, og som sa: «Folk arbeider bare når de er sultne». Loach mener at sitatet fører tankene til dagens situasjon, og dagens mentalitet.

Men kan en film endre samfunnet? Loach rister på hodet.

– Vi laget I, Daniel Blake, som handler om hvordan man bruker sult som et våpen mot fattige. Etter at filmen kom er ingenting endret, tvert imot er det blitt tøffere. Antall suppekjøkken for fattige i England har økt med 18 prosent på et år, sier regissøren, kjent for å lage realistiske filmer som skildrer arbeiderklasseliv i England. Han har aldri lagt skjul på sitt politiske engasjement og svarer slik på spørsmålet om hva som må gjøres:

– Vi kan forsøke å yte motstand, skape en opposisjon. Over hele Europa vokser ekstremhøyre seg sterk, og feilen venstresiden har gjort er at det ikke snakkes i klartekst. Venstresiden må komme med en løsning og formidle at det som tjener den enkelte også tjener oss alle.

Sorry We Missed You går for tiden på norske kinoer.

(NTB)

Relaterte sakerForsidenKen LoachSorry We Missed You
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
INTERVJU
19. november 2019
Veronica Karlsen

Kulturjournalist i NTB.

Relaterte sakerForsidenKen LoachSorry We Missed You

Siste saker fra INTERVJU

En bekmørk syk pike

Per Mork6. september 2022
Les mer

Kamelens turbulente karriere

John Berge25. august 2022
Les mer

Samuel L. Jackson forsvarer Marvel-filmene

John Berge11. april 2022
Les mer

Marvel-universets asiatiske superhelt

John Berge8. september 2021
Les mer

Iskald sommeraction i The Ice Road

John Berge28. juli 2021
Les mer

En dose Coen-brødrene og Tarantino på norsk

John Berge28. juli 2021
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Joakim Rekaa, Jon S. Olsen, Katrine Wang Svendsen, Magnus Meling, Matias Kjølstad, Terje Thomassen og Torunn Sola

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

KINOMAGASINET arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. KINOMAGASINET er medlem av Norsk Tidsskriftforening og Fagpressen.

KINOMAGASINET er medlem av
Fagpressen

Siste nyheter

  • Anmeldelse: Shazam! Fury of the Gods
    ANMELDELSE23. mars 2023
  • En John som aldri dør
    FILMOMTALE21. mars 2023
  • Lover halv pris på alle kinobilletter med ett unntak
    KINODRIFT21. mars 2023
  • Filmdistributørene hedret Vega Scene 
    KINOBRANSJEN16. mars 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama film Kinobransjen action Disney Magasinet Digitalt abonnement Marvel skrekk Fremhevet Netflix thriller Star Wars spenning superhelt komedie Skrekkfilm Festival dc animasjon eventyr

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Nye Lord of the Rings-filmer i sikte
    FILMPRODUKSJON26. februar 2023
  • Filmdistributørene hedret Vega Scene 
    KINOBRANSJEN16. mars 2023
  • Trailer: Sulis 1907
    TRAILER28. februar 2023
  • Lover halv pris på alle kinobilletter med ett unntak
    KINODRIFT21. mars 2023
  • Anmeldelse: Shazam! Fury of the Gods
    ANMELDELSE23. mars 2023
  • En John som aldri dør
    FILMOMTALE21. mars 2023
  • Lover halv pris på alle kinobilletter med ett unntak
    KINODRIFT21. mars 2023
  • Filmdistributørene hedret Vega Scene 
    KINOBRANSJEN16. mars 2023
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Ferguson står for showet i Doctor Sleep
Scorsese om Netflix-samarbeidet om «The Irishman»: «En mulighet vi måtte gripe»