
RealD vil samle Large Format eller Premium Theater-begrepet i et konsept med «LUXE: A RealD Experience».
Nyheten ble presentert under CineEurope, fagmessen for kinobransjen, i Barcelona mandag 24. juni.
Den ultimate «ute av hjemmet underholdningsopplevelsen», hevder RealD at LUXE skal bli.
Premium large format (PLF)-initiativet består av et helhetlig konsept med massive lerreter, ultralys 2D og 3D, lyd og luksuseter med mer.
Utrullingen starter i noen europeiske land og Russland til høsten. Eksisterende kinoer vil omdøpes, mens nye kinoer starter med det nye varemerket fra dag en.
– En lang rekke premium large format-varemerker har behrenset potensialet for dagens «high-end» kinotilbud. Med en alfabetsuppe av varmerker og ulike standarder i ulike saler, så har publikum ikke kunnet finne ut hva PLF kan stå for. Vi har som mål å løse dette puslespillet med LUXE, ved å samle kinobransjen under et varemerke med felles standarder, sa Joseph Peixoto, President, Worldwide Cinema hos RealD under presentasjonen på CineEurope.
Både Paramount og DreamWorks støtter LUXE-lanseringen.
– Stadig flere publikummere foretrekker en luksuriøs kinoopplevelse. RealDs nye initiativ, LUXE: A RealD Experience, leverer det kvalitetsnivået som folk forventer, sier Anthony Marcoly, President, Paramount Pictures International, i en uttalelse.
RealD er verdens mest brukte 3D kinotekonologisystem, som nærmere 23.000 saler har installert. Det fordelt på ca 1.000 kinoselskaper fordelt på 68 land verden over, per våren 2013. RealD lanserte nylig Precision White screen, som de hevder gir 40 % mer lys for 3D-visninger.
Det mest kjente PLF-varemerket fra før av er naturlig nok Real IMAX. Det finnes også som Digital IMAX, som er mulig å vise i vanlige kinosaler. Flere kjeder har skapt sine egne «premium»-saler. Dette har vært en måte for kjedene å tilby storformatpåsyn av filmer, uten å betale lisens til IMAX. Eksempler her er AMC ETX (Enhanced Theatre Experience), Cinemark XD (Extreme Digital) og Regal/United Artists/Edwards RPX (Regal Premium Experience), alle eksempler hentet fra USA. Det skal finnes over 50 PLF-varemerker på verdensbasis.
Facebook
RSS