• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • MAGASINET
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: Raya og den siste dragen (KINO & VOD)
    • Anmeldelse: The Racer
    • Anmeldelse: Sannheten
    • Anmeldelse: Sommeren ’85
    • Anmeldelse: Sound of Metal
  • MAGASINET
    • KINOMAGASINET 5•2018
    • KINOMAGASINET 4•2018
    • KINOMAGASINET 3•2018
    • KINOMAGASINET 2•2018
    • KINOMAGASINET 1•2018
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
    • Siste sjanse til å få Disney+ med spesialrabatt
    • Nå kan du bestille Disney+ for 590 kroner
    • Gå ikke glipp av én eneste utgave – bestill abonnement på KINOMAGASINET her
    • Ja, vi elsker Kinoklubben!
    • HOLD skaper engasjement for kinogjengeren
  • Facebook

  • RSS

FESTIVAL

Publikum mener Flukten fra Øst-Tyskland var best under Den norske filmfestivalen 2019

En scene fra Flukten fra Øst-Tyskland.
Publikum mener Flukten fra Øst-Tyskland var best under Den norske filmfestivalen 2019
admin
admin
24. august 2019

Her er oversikten over prisvinnerne på Den norske filmfestivalen 2019 i Haugesund.

Publikumsprisen:

Vinneren av publikumsprisen ble Flukten fra Øst-Tyskland.

Grunnlaget for dette er ifølge juryen dens flotte historie, der manuset og handlingen fremmer skuespillerne.

– I tillegg til at det visuelle aspektet samt lyden gir historien den tyngden den trenger. Dessuten passer den for alle typer publikummere. Derfor er dette vinneren, begrunner juryen med.

Publikumsprisen blir gitt av Den norske filmfestivalen i Haugesund.

Juryen er oppnevnt av TV-Haugaland, og består av Karl Inge Olaussen, Marianne H. Stokker, John Kristian Stenersen, Anne Lill Wenneck Aas, Ingrid Nilsenhe. Prisen er et print av Ivar Rudi.

KINOMAGASINET så også filmen, og vi er like begeistret. Terningkast fem pluss!

Den norske filmkritikerprisen:

Den norske filmkritikerprisen gikk i år til franske Portrett av en kvinne i flammer, regissert av Céline Sciamma. I sin begrunnelse skriver juryen at Årets vinner av kritikerprisen overbeviser med en estetisk og audio-visuell fortelling formidlet gjennom en sterk kvinnestemme.

– Handlingen er lagt til en historisk tid da menn kontrollerte alt, og filmen portretterer på en kraftfull og rørende måte et knippe kvinner som søker nærhet og støtte hos hverandre for å kunne leve ut sine drømmer om frihet, ambisjoner for livet og lengsler etter å være et helt menneske. I likhet med noen av filmhistoriens beste periodedramaer lodder også vår vinnerfilm dypt i menneskenaturen og tar opp evigvarende temaer – uttrykt gjennom et rikt og stilsikkert formspråk. På særdeles elegant, sofistikert og modig vis utforsker filmen hvordan kjærlighet og livskraft sprenger seg fri fra konformitet og samfunnets undertrykkende begrensninger. Utsøkte skuespillerferdigheter og cinematografi kombinert med en mytologisk symbolbruk gjør «Portrett av en kvinne i flammer» til ypperlig filmkunst, sier juryen videre i begrunnelsen.

Kritikerjuryen ga også hederlig omtale til Koko-di Koko-da – som de beskriver som en kompromissløs film som til tider kan være både rystende, provoserende og rent ut sagt irriterende, men som dypest sett som tar for seg temaet sorgbearbeidelse på en djerv, uforlignelig og kreativ måte.

Kritikerjuryen har i år bestått av Peter Stuart Robinson (førsteamanuensis ved Universitetet i Tromsø, Montages), Kristin Aalen (filmkritiker gjennom mange år i bl.a. Stavanger Aftenblad og Vårt Land) og Le LD Nguyen (redaktør i Filmmagasinet). Prisen er et kunstverk fra Christian Messel.

Andreasprisen:

Andreasprisen for 2019 går til den franske filmen I trygge hender, regissert av Jeanne Herry. Distributør i Norge er Another World Entertainment. Juryen mener filmen tar for seg et viktig eksistensgrunnlag for mennesket generelt og det nyfødte barnet spesielt – behovet for kjærlighet og trygghet.

– Prisvinneren utmerker seg med høy troverdighet og sterkt skuespill i alle ledd. Uten melodramatikk og overdrevne fakter fortelles en liten, men stor historie om sårbarheten både i barns og vordende foreldres liv – og det store apparatet av gode krefter som står rundt. Et barn er oss født, men det trengs alltid trygge hender for å løfte det videre, står det i juryens begrunnelse.

Andreasprisen er en økumenisk filmpris som er et samarbeid mellom Den norske filmfestivalen, Film&Kino og avisen Vårt Land. Den er blitt delt ut siden 1985. Juryen har bestått av Rune Steensnæs Engedal, Eli Røthe, Kristin Aalen og juryleder Alf Kjetil Walgermo.

Prisen er et grafisk blad, signert Eli Hovdenak.

Gledessprederen:

Årets Gledesspreder gis til den britiske filmen Fisherman’s Friends. Filmen er regissert av Chris Foggin og distribueres av Norsk Filmdistribusjon. Gledesprederprisen skal gå til en film som begeistrer og sprer glede. Filmen skal nå ut til et bredt publikum på norske kinoer. Juryen fortalte at filmen er en hjertevarm film som makter å begeistre på flere plan, denne filmen har stort humør, uimotståelig sjarme og overskudd.

– Dette er godlynt feel good av beste britiske varemerke og vi oppholder oss gjerne i idylliske Cornwall sammen med shantysyngende fiskere en stund. En god dose storbyarroganse som møter landsbygdas melankoli gir både morsomme og ettertenksomme situasjoner. Filmen er uhøytidelig og fargerik og harselerer over vår ignoranse for fremmede miljøer, og setter menneskeverdet i sentrumh. Og selvsagt er det også en god dose kjærlighet på plass. Filmen fortjener virkelig et stort kinolerret og et langt liv på kino, mener juryen.

En jury nedsatt av Norske Kinosjefers Forbund har vurdert filmene i hovedprogrammet på årets festival. Juryen bestod i år av Ida Katrine Balto, Bjørn Helge Jahnsen, Clarissa Bergh, Ann Katrin Atterås og Christin Berg.

Prisen er et print av Camilla Thuv.

FIPRESCI-prisen:

Prisen gikk I år til Before The Frost. Filmen er regissert av danske Michael Noer. Juryen mener at Årets filmer har vært av høy standard. Samtlige av juryens utvalgte favoritter presenterer dype etiske utfordringer.

– Juryens vinner er ikke bare en sterk moralsk beretning, men er en spennende fortalt historie med god kraft og med mange lag. Den har et eksotisk miljø og tematikk som også handler om dilemmaer for vår egen samtid. Ikke minst ser vi en strålende skuespillerprestasjon fra en godt voksen hovedrolleinnehaver, begrunner juryen videre.

Best Project Award:

Vinneren er La elva leve, regissert av Ole Giæver og produsert av Maria Ekerhovd, Mer Film.

Denne prisen gis til det beste prosjektet i The Nordic Co-Production Market, og vinneren får delta på «The Producers Network» i Cannes.

Scandinavian Debut Award:

Vinneren er The Stepsister, regissert av Emilie Blickfeldt, og produsert av Ragna Midtgard for Mer Film A/S.

– Vinnerprosjektet spiller på et velkjent eventyr, en metaforisk fortelling som tar opp en alvorlig diskusjon om jakten på skjønnhetsidealet. Og skaper en helt ny subgenre I film; “beauty horror”. Pitcherne var tydelig I sin presentasjon, og klarte å kommunisere deres intensjoner og visjoner med prosjektet, sa juryen da de leste opp sin begrunnelse.

The Scandinavian Debut Award arrangers av talentprogrammene FilmLab Norway, Producing People, STHLM Debut, organisasjonene Mediefabrikken, Film i Skåne, Filmbaen og Film Capital Stockholm. Vinneren mottat et utviklings- eller produksjonsstøtte-beløp på 120 000 NOK fra Dagslys. Juryen bestod av filmkritiker Kalle Løchen, Programme Manager hos EAVE, Satu Elu, og dristibutør hos Folkets Bio, Rose Mari Strand.

Eurimages Lab Project Award:

Eurimages Lab pris går til prosjektet Him, regissert av Guro Brusgaard, medlem av filmkollektivet Alternativet AS. Det karakterbasert dramaet Him om to menn og en gutt i Oslo er satt i en æra av hvor manndom og maskulinitet må gjenoppfinnes.

Juryen mener prosjektet representerer et nåtidig, aktuelt perspektiv og er fortalt på en vittig, men samtidig intelligent og medfølende måte. Man kommer tett på karakterene gjennom et usjenert og tålmodig kameraarbeid, sier juryen i sin begrunnelse.

Den hederlige omtalen går til prosjektet Jessica, regissert av Ninja Thyberg.

Juryen bestod i år av Christin Berg, Norway, Director of Programming på Nordisk Film Kino, Ruth Lev Ari, curator of Industry Events hos Haifa Film Festival, Stephen Locke, filmkritiker og konsulent og scout for Scandinavian films, og Kristina Børjeson, svensk representant for Eurimages.

Prisen er utvikling- eller produksjonsstøtte på 50 000 euro.

Grethe Brusgaard (med plakett) ble tildelt Eurimages Lab Project Award. Foto: Grethe Nygaard.

Relaterte sakerForsiden
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
FESTIVAL
24. august 2019
admin
admin kinomagasinet

Relaterte sakerForsiden

Siste saker fra FESTIVAL

Ninjababy vises under Berlin internasjonale filmfestival

admin8. februar 2021
Les mer

Få et overblikk over filmene på HUMAN-festivalen i 2021

Anne Helen Houg5. februar 2021
Les mer

Filmfestivalen i Cannes utsettes

admin28. januar 2021
Les mer

Festivalpremiere under dokumentarfestivalen Human for ny Utøya-dokumentar

admin27. januar 2021
Les mer

TIFF 2021 går digitalt

Gitte Johannessen12. januar 2021
Les mer

Filmfestivalen i Cannes kan bli utsatt

admin8. januar 2021
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfsvei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

Redaksjonsassistent: Christian Høkaas.

I redaksjonen: Bjørn Harald L. Sønsthagen, 
Katrine Wang Svendsen
, Torbjørn Grav
, Marcus Patai
, Preben Lillebø Rongve, 
Matias Kjøstad, 
Torunn Sola,
Stina Ueland, 
Joachim Eikeri
, Rolf Einar Hammerås, Trond Sätre, Eren Gudny og Kaisa Waldenstrøm Breiland

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

KINOMAGASINET.no følger Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • Derfor nekter de fleste norske kinoer å vise den nye Disney-filmen
    KINOBRANSJEN6. mars 2021
  • Anmeldelse: Raya og den siste dragen (KINO & VOD)
    ANMELDELSE5. mars 2021
  • Disney-sjefen sier det ikke finnes en «vei tilbake» til hvordan filmdistribusjon var tidligere
    KORONAVIRUSET4. mars 2021
  • Stor amerikansk kinokjede har bedt om konkursbeskyttelse
    KORONAVIRUSET3. mars 2021

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Teknologi Video DVD Blu-ray VOD trailer drama film action Disney Fremhevet Netflix Marvel skrekk spenning Star Wars thriller superhelt komedie eventyr krim grøsser spillefilm dc Skrekkfilm animasjon x-men

© 2013-2020 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Anmeldelse: Sannheten
    ANMELDELSE10. februar 2021
  • Ny, norsk versjon av «Tre nøtter til Askepott»
    FILMPRODUKSJON18. februar 2021
  • Her er de nye trailerne vist under Super Bowl 2021
    TRAILER8. februar 2021
  • Nytt kinoteknisk selskap skal jobbe sammen med Kulturmeglerne
    NYTT OM NAVN9. februar 2021
  • Derfor nekter de fleste norske kinoer å vise den nye Disney-filmen
    KINOBRANSJEN6. mars 2021
  • Anmeldelse: Raya og den siste dragen (KINO & VOD)
    ANMELDELSE5. mars 2021
  • Disney-sjefen sier det ikke finnes en «vei tilbake» til hvordan filmdistribusjon var tidligere
    KORONAVIRUSET4. mars 2021
  • Stor amerikansk kinokjede har bedt om konkursbeskyttelse
    KORONAVIRUSET3. mars 2021
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Kulturministeren lovte å «løfte frem kinoene»
Almodóvar kunne kysse sin første Gulløve