
ODEON Oslo vil lære av «barnesykdommene» og hva som gikk galt i åpningshelgen.
Å ha 14 kinosaler å rutte med på en kino er ikke hverdagskost. Det er faktisk unikt og første gang noen kino i Norge har så mange saler.
Programsjef Lars Fuglevik hos ODEON Oslo/SF Kino sier at det gir muligheten til å «fråtse» litt.
– Jeg har brukt litt tid på å få logistikken i bygget til å gå opp, og så har vi erfaringene fra første helg med oss, sier Fuglevik i en samtale med kinobransjen fagblad.
ODEON Oslo åpnet torsdag 22. mars 2018 klokken 21.00 for de første publikumsvisningene.
Helgen 23. til 25. mars 2018 var den første hvor Norges nye og største kinosenter var i drift.
– Så hvordan gikk det?
– Vi er veldig, veldig fornøyd. Vi synes det gikk bra. Vi fikk mange besøkende. Det ble en åpningshelg som har nådd godt ut. Men med alle forbehold. Alt ikke er klart utenfor kinoen, tilgjengelighet er litt vanskelig, og folk er ikke vant til å gå på kino i Nydalen/Storo.
(ODEON Oslo vil frigi besøkstall og detaljer snart, lover kjeden.)

Stemningsbilde fra foajeen/kiosken hos ODEON Oslo. Foto: ODEON Oslo.
Fuglevik sier at det var «god flyt og fin stemning» på kinoen i løpet av helgen.
– Men noen innkjøringsproblemer har det vært, når man åpner noe som ikke har vært i drift før, medgir programsjefen.
En ting som skar seg var 3D-visningene av IMAX-versjonene av filmene Star Wars: The Last Jedi (22. og 24. mars) og Black Panther (23. og 25. mars). Her kom aldri den rette 3D-versjonen av filmen frem til kinoen.
Hvordan det er mulig, når noe er planlagt godt i forveien, forklarer Fuglevik med at det er mye «logistikk og mange ledd» mellom Disney i Norge, sentralt, og med IMAX.
– Det skjedde, og var ute av våre hender, men alt i alt tok publikum det fint. Nå kompenserer vi de som var misfornøyde og vi viser begge filmene på nytt 7. og 8. april med rett 3D-versjon.
– Vi har et godt samspill med distributøren. Det var heller ikke hyggelig for Disney at forsendelsen ikke ble som den skulle.
– Hva med teksting?
– Å få en IMAX med norsk tekst ville blitt kostnadskrevende, men nye filmer får tekster, som er klargjorte for det norske markedet.

Programsjef Lars Fuglevik (t.v.) og adm. direktør Ivar Halstvedt hos ODEON Oslo/SF Kino. Foto: John Berge, KINOMAGASINET.no ©
– Hva annet gikk ikke helt som planlagt?
– Det er flere småting, som at lyset går av/på i salene på riktig måte. Det er finjusteringer av innstillinger, og krever at man har fått kjørt noen visninger.
– En annen ting vi var spente på var «flyten» i lokalene. Er publikum oppe eller nede? De som skal se IMAX kommer tidlig, de vil se salen og orientere seg, og de har forventninger om å komme kjapt inn i salen.
– Vi la merke til en del klager på kinoens Facebook-side om nettopp dette.
– Det er trangt i nedre delen for IMAX, men vi kan slippe inn overfra også, ved siden av Oscar’s Bar.
– Vi ser at det kan bli for trangt der nede, og utlevering av briller tar mer tid enn når folk kan gå rett inn. Det er ikke OK å bli stående som sild i tønne, så jeg skjønner at det oppleves ubehagelig.
– Vi ser også på at oppstartene av IMAX-forestillingene skal bli mer dedikerte, slik at det ikke er masse andre forestillinger når 467 mennesker skal inn og ut av IMAX-salen.
– Hvor mange ansatte har kinoerfaring?
– Omtrent halvparten har jobbet på kino før eller har erfaring fra tilsvarende bransje. Og alle har hatt praksis hos andre kinoer og opplæring i forkant av åpningen av ODEON Oslo.
Nå er det kinopåske for fullt hos ODEON Oslo.
– Vi har en miks i påskeprogrammet jeg er stolt av, med bredden og mangfoldet som viser hva vi ønsker ODEON Oslo skal være.
Lars Fuglveik kaller det en «gavepakke, rent programmeringsmessig», å ha 14 saler.
– Men det er uvant, og litt skummelt. Man skal treffe så godt som overhodet mulig. Men det er klart, jeg har litt erfaring etterhvert, men likevel blir det noe prøving og feiling. Jeg håper de som har vært misfornøyde ser at det er rom for forbedring og at vi setter pris på tilbakemeldingene slik at vi kan bli bedre.
Første nye film som får IMAX-premiere er Ready Player One, onsdag 28. mars 2018.

Stemningsbilde fra IMAX-salen hos ODEON Oslo. Foto: ODEON Oslo.
Facebook
RSS